טלוויזיה
שם משתמש: סיסמא:
הרשמה לאג'נדה





*עברנו דירה! בואו לבלוג החדש והנאה של קפה+טלוויזיה
חיפוש בפורום

Follow CoffeePlusTV on Twitter
הסדרות הכי משפיעות של העשור - 1999: הסופרנוס

הסופרנוס היא הסדרה הכי חשובה של העשור, ואחת החשובות בתולדות הטלוויזיה. ההשפעה של הסופרנוס הן על התרבות הפופולארית, הן על הטלוויזיה והן על יחסי הגומלין ביניהן הייתה חסרת תקדים.

14/7/2009



"הסופרנוס המחישה מה אפשר להשיג עם קווי עלילה מתמשכים שגדלו באופן אורגני מדמויות תלת-ממדיות. הסדרה המחישה שבאמצעות מעקב אחר חייהן של דמויות לאורך תקופה של שנים, אפשר לעצב נראטיב אפי עם כל המורכבות הארוגה ברומן אפי כמו 'מלחמה ושלום'. סרטים לא יכולים אפילו להתחיל לגשת אל נראטיבים בהיקף ובמורכבות הזו, אז זה משתיק אחת ולתמיד את התפישה שטלוויזיה היא מדיום נחות יותר".
(דיוויד וודל, מפיק אחראי בבטלסטאר גלקטיקה)

"אני מרגיש שהם חקרו גלילת סיפור בדרך אחרת, שבו משהו יכול לקרות בפרק ואתה לא תראה אותו שוב למשך שלושה או חמישה פרקים או בעונה הבאה. זה כמו החיים במובן הזה".
(ג'ייסון קייטימס, יוצר הסדרה אורות ליל שישי)

הסופרנוס היא הסדרה הכי חשובה של העשור, ואחת החשובות בתולדות הטלוויזיה. ההשפעה של הסופרנוס הן על התרבות הפופולארית, הן על הטלוויזיה והן על יחסי הגומלין ביניהן הייתה חסרת תקדים. היא עלתה ברשת הכבלים HBO בינואר 1999 ועם הגעתה זכתה להילולים והשתפכויות מהמבקרים. מה שדיוויד וודל מדבר עליו בציטוט למעלה הוא תמצית קולעת של האופן שבו ניגשה הסופרנוס אל הטלוויזיה. כל עונה הייתה כרך וכל פרק בה היה כזה שיעמוד בפני עצמו, אבל עדיין יהווה חוליה מהותית במרקם הכללי. ההתייחסות לעונות של הסופרנוס הייתה כוללת ומקיפה: בניגוד לסדרות רשת, ב-HBO קודם כותבים, מצלמים ועורכים את העונה ורק אז היא עולה לשידור, כך שכולה מתוכננת ומדוקדקת מבעוד מועד, אפילו אם זה אומר שבין שידור העונה השלישית לרביעית תעבור יותר משנה. היא כתובה באופן מרהיב, שוחקה לעילא ולעילא על ידי קאסט כמעט אלמוני המורכב משחקני אופי, ערך ההפקה שלה היה גבוה מאוד (1-1.5 מיליון דולר לפרק) והיא השתמשה בפלטפורמה שלה, זו שמקנה לה את האפשרות להראות אלימות ומין גראפיים, באופן שנובע מהעלילה ולא כתירוץ להשתמש בהם. חירות יצירתית, במילים אחרות.

האסטרטגיה של HBO בסוף הניינטיז הייתה לצאת מצלן של הרשתות הגדולות, ולעשות זאת על ידי כך שתספק תכנים שהצופים לא יכולים למצוא בטלוויזיה הרגילה. היא כבר הפיקה סרטים מקוריים, דוקומנטריים, מיני-סדרות, סדרות קומיות ותוכניות אירוח משל עצמה, אבל עד המחצית השנייה של שנות ה-90 הגידול במנויים שלה היה דל מאוד והיא סבלה מהיעדר זהות חזקה למותג. אף סדרה של HBO, עד אז ומאז, לא תרמה למיתוג ולסיסמה של רשת הכבלים - "זו לא טלוויזיה. זה HBO" - כשם שעשתה הסופרנוס. הנה כי כן, מאז שעלתה הסופרנוס ב-1999 ולאורך כמה שנים, הגדילה HBO את מנוייה בכמיליון מדי שנה. השגשוג הזה הביא את העומדים בראש רשת הכבלים לנסות עוד ועוד דברים מעניינים, וכך קיבלנו בין היתר גם את עמוק באדמה והסמויה, שתיים נוספות שאפשר להגיד עליהן שהן מהחשובות ביותר של העשור, ואת קרניבל ודדווד הנפלאות.

ההצלחה הכבירה של הסופרנוס כסדרה כל כך מורכבת, מעמיקה ואינטליגנטית, הביאה לפריחה בסדרות חכמות שמשקיעות בצופים שלהן וסומכות על תבונתם. פתאום קודקודי הטלוויזיה, הן בכבלים והן ברשתות הגדולות, הבינו ששווה להם להשקיע בסדרות כאלה כי הן פונות לחתך צופים בעלי השכלה והכנסה גבוהות, מהסוג שמפרסמים כל כך אוהבים. פרק הפתיחה הכפול של העונה השלישית ב-2001 הביא יותר מ-11 מיליון צופים וניצח את כל התחרות שמולו, כולל של הרשתות הגדולות. השיא הזה נשבר על ידי הסופרנוס עצמה בפתיחת העונה הרביעית ב-2002, אז הגיעה ל-13.5 מיליון צופים, מספר חסר תקדים לסדרת דרמה בכל רשת כבלים שהיא אי פעם וכזה שגם הסדרות ברשתות הגדולות היו שמחות לראות אצלן, בוודאי שבימינו המתדלדלים. המספרים הללו מדהימים במיוחד בהתחשב בעובדה של-HBO באותה תקופה היו 33 מיליון מנויים בכל ארה"ב. בנוסף למספרים, ב-2004 הייתה הסופרנוס גם לסדרת הכבלים הראשונה שזכתה באמי בפרס הדרמה.

בכך סללה למעשה HBO את הדרך לכרסום ברשתות הגדולות. דו"ח עדכני של חברת נילסן מבשר שהאמריקנים צופים כיום בטלוויזיה יותר מאי פעם, נתון שעומד בניגוד מוחלט להתדרדרות הרייטינג של הרשתות הגדולות. עם ההצלחה היצירתית והכלכלית של HBO ניסו גם רשתות כבלים אחרות את מזלן עם סדרות דרמה מקוריות. במהלך הנוטיז הפכו שואוטיים (הכי גאים שיש, דקסטר), FX (המגן, ניפ/טאק), USA (מונק, סוכן מחוק), TNT (המפענחת, העוקץ), SciFi (בטלרסטאר גלקטיקה, סטארגייט), AMC (מד מן, שובר שורות) ורשתות כבלים נוספות, לספקיות משמעותיות של סדרות דרמה מקוריות. הפריסה הגדולה הזו של סדרות בערוצים מעבר לרשתות הגדולות, לצד גורמים נוספים כמו שביתת התסריטאים בתחילת 2008, הביאה לירידה חדה במספר הצופים ברשתות לצד העלייה בצפייה הכוללת בטלוויזיה.

ההשפעה של הסופרנוס על הרשתות לא נגמרה כאן. בתחילת העשור, עד ההצלחה הגדולה שלה ב-2001, רוב רובו של תמהיל לוח השידורים ברשתות הגדולות היה מורכב מקומדיות, שעשועונים וריאליטי, ואלה גם שלטו בראשי טבלאות המדרוג. ABC הפריזה במיוחד עם מי רוצה להיות מיליונר ארבע פעמים בשבוע. עם ההצלחה הענקית של הסופרנוס וירידת קרנם של השעשועונים, החלו גם האחרים לחפש לעצמם דרמות חדשות וחדשניות. לשם כך יובאו גם שמות גדולים מהקולנוע, חבר'ה שבעצמם ראו באמצעות הסופרנוס איך המדיום הטלוויזיוני יאפשר להם את רוחב היריעה שלעולם לא יוכלו להשיג בקולנוע. בראיין סינגר (אקס מן) בא לעזור עם האוס, ג'יימס קמרון עשה את מלאך שחור, דאג ליימן (זהות כפולה, גו) ומקג'י (המלאכיות של צ'ארלי - הסרט) חברו לשם האו.סי וכהנה וכהנה, וכמובן ג'רי ברוקהיימר שהתחיל לשלוח זרועות מכות סנוורים אל כל דבר שני בטלוויזיה. פחות או יותר.

העיסוק של הסופרנוס במשפחה שונה מאשר התבנית המקובלת, הביא לעיסוק במשפחות שונות נוספות, כמו של קברנים ופוליגמים. בנוסף, ההצבה במרכז של דמות פגומה ועם גבולות מוסר מטושטשים כמו טוני סופרנו אפיינה במידה רבה את רוב סדרות הדרמה המצליחות והמוצלחות של העשור. ויק מאקי, גרגורי האוס, ג'ימי מקנולטי, ג'ק באואר, דון דרייפר, ג'קסון טלר, טומי גאבין, דקסטר מורגן, וולטר ה. ווייט, כריסטיאן טרוי, ננסי בוטווין, האנק מודי וכמעט כל דמות באבודים, חבים את חייהם לטוני סופרנו. זה לא שהוא היה הדמות הראשונה בגוונים של אפור, בל נשכח את אנדי סיפוויץ או את הסדרה אוז, שקדמה לסופרנוס בשנתיים, אבל ההצלחה הגדולה של המאפיוזים היא זו שהביאה לשגשוג בדמויות מורכבות. היא לא רק הייתה סדרת מופת מצד עצמה, אלא מילאה את הטלוויזיה שלנו בעשור הזה בהמון חומר איכותי.


מקורות:
הדבר הזה שלנו



הדיון המקורי

מאמרי הקהילה
"הסמויה" - דיוני הפרקים
כל הדיונים שהיו לנו על פרקי "הסמויה", הסדרה הטובה ביותר בתולדות הטלוויזיה (הוכח מדעית).
26/9/2010
"מד מן" - דיוני הפרקים
כל הדיונים שהיו לנו על פרקי "מד מן", AKA "הגברים של שדרות מדיסון".
23/9/2010
"glee" - דיוני הפרקים
כל הדיונים שהיו לנו על פרקי glee.
27/10/2010
"אבודים" - דיוני הפרקים
כל הדיונים שהיו לנו על פרקי סדרת המיסתורין.
30/10/2010
"יומני הערפד" - דיוני הפרקים
כל הדיונים שהיו לנו על פרקי סדרת הערפדים.
4/11/2010
"ילדי האנרכיה" - דיוני הפרקים
כל הדיונים שהיו לנו על פרקי דרמת האופנוענים של קורט סאטר.
2/11/2010
"צ'אק" - דיוני הפרקים
כל הדיונים שהיו לנו על פרקי "צ'אק".
10/10/2010
"קומיוניטי" - דיוני הפרקים
כל הדיונים על פרקי "קומיוניטי".
11/10/2010
"דם אמיתי" - דיוני הפרקים
דיוני הפרקים של סדרת הערפדים של אלן בול.
30/9/2010
"דקסטר" - דיוני הפרקים
דיוני הפרקים שהיו לנו על פרקי "דקסטר".
9/10/2010
"שובר שורות" - דיוני הפרקים
כל הדיונים על פרקי "שובר שורות".
9/10/2010



*
המלצה לעמוד הראשי קהילת תמיכה טכנית מנהלי קהילות הסכם שימוש באתר צור קשר השוואת מחירים בתי מלון בחו"ל Copyright ©2007-2009, אג'נדה

(0.0234)