טלוויזיה
שם משתמש: סיסמא:
הרשמה לאג'נדה





*עברנו דירה! בואו לבלוג החדש והנאה של קפה+טלוויזיה
חיפוש בפורום

Follow CoffeePlusTV on Twitter
הסדרות הכי משפיעות של העשור - 1999: איש משפחה

איש משפחה עשתה את שלה ולו בגלל דבר אחד: היא הייתה הסדרה הראשונה אי פעם ששידורים חוזרים ומכירות דיוידי השיבו אותה לחיים.

14/7/2009



"שוק ה-DVD בקושי היה קיים כאשר בוטלנו, אבל עכשיו הצופים יכולים למחות על ביטול תוכנית באמצעות הארנקים שלהם, לקנות מארזים, במקום רק לכתוב מכתבים לרשת... זה שינה לחלוטין את המודל הכלכלי".
(סת' מקפרלן, יוצר איש משפחה אחרי שקיבל ב-2005 הזמנה מ-FOX לפרקים נוספים)

נכון, לא ברור אם איש משפחה תעמוד במבחן הזמן. רוב הווייתה הוא רפרנסים מתרבות הפופ עד שקשה להאמין שמישהו שיצפה בה בעוד עשר שנים יבין מה הסיפור של פינאט באטר ג'לי טיים או פארודיות על קטעי יוטיוב. נכון, העלילה שלה קלושה והרוב מורכב מפלאשבקים/גגים לא קשורים ולפעמים נטולי פואנטה שחלקם אפילו לא ממש מצחיק. כל זה טוב ויפה, אבל איש משפחה עשתה את שלה ולו בגלל דבר אחד: היא הייתה הסדרה הראשונה אי פעם ששידורים חוזרים ומכירות דיוידי השיבו אותה לחיים. פוקס ביטלה אותה אחרי שלוש עונות, אבל בשנים שאחרי כן מכירות מארזי הדוד שלה שברו שיאים, השידורים החוזרים ברצועת Adult Swim של קרטון נטוורק [1] זכו לרייטינג מעולה – רשת פוקס לא יכלה להתעלם מהפריחה המאוחרת.

ב-2005, שלוש שנים אחרי שבוטלה, חודשה איש משפחה לעונה רביעית ופתחה את הפתח לסדרות אחריה לזכות לחיים אחרי המוות - פיוצ'רמה ופיירפליי הן היחידות שהתממשו בינתיים, אבל כל סדרה עם להק מעריצים נלהב ורוכש-מארזים מנסה להגשים את עצמה מחדש בקולנוע: ורוניקה מארס, ארסטד, ויריחו הבלתי נלאית (שתיפול עליה כבר איזו פצצה) הן היחסית-עדכניות שבהן, ושתי האחרונות אכן בשלבי פיתוח. יתר על כן, הסדרה החדשה של ג'וס ווידון, Dollhouse, גרפה רייטינג נמוך ביותר ובכל זאת זכתה להזמנת עונה שנייה מפוקס, וזאת על סמך מכירות DVD של סדרות קודמות של ווידון [2].

החזרתה של איש משפחה בפרקים חדשים הוכיחה את עצמה ברייטינג והיא כרגע אחת הסדרות הכי מצליחות של פוקס. המהלך הזה המחיש לראשונה את הכוח הממשי הנתון בידיהם של רוכשי המארזים. אם בעבר האולפנים ניסו להגיע למאה פרקים לסדרה כדי להרוויח עליה ממכירות לשלל שידורים חוזרים בסינדיקציה, כיום יש להם מקור הכנסה חשוב נוסף שהם משווים לנגדם בעתות מו"מ עם הרשתות על חידוש סדרות.

הכוח הזה אף מתעצם כאשר לוקחים בחשבון את הרדיקליזם של איש משפחה. הבדיחות שלה קיצוניות בכל קנה מידה, היא מהווה למעשה ריאקציה לתרבות הפוליטיקלי קורקט ובוחנת שוב ושוב את סבלנותם של המתונים בקרב הצופים ושל רשות התקשורת האמריקנית, ה-FCC, שלא לומר מתגרה בהם ממש. החתירה אל הכיוון הזה אמנם הייתה תהליך הדרגתי ברשתות הטלוויזיה האמריקנית, אבל איש משפחה נתנה חתיכת קפיצה אל מעבר לגבול. העובדה שפוקס מאפשרת לה את החירות הזו היא פועל ישיר של הצלחתה. זה חלק מהאפיל.



יחד עם החזרתה של איש משפחה לסיבוב השני הזמינה רשת פוקס ממקפרלן עוד סדרה, אבא אמריקני. במאי 2008 היא חידשה איתו חוזה שבמסגרתו הוא מקבל 100 פאקינג מיליון דולר כדי להמשיך לנהל את ענייניו בפוקס עד 2012, מה שהפך אותו למפיק/יוצר הכי עשיר בטלוויזיה. במסגרת החוזה החדש הזמינה ממנו פוקס סדרה נוספת, ספין-אוף מאיש משפחה – קליבלנד. מעטים הכירו את שמו של סת' מקפרלן בעת הביטול ב-2002. כעת, בואכה סוף הנוטיז, הוא אחד האנשים הכי חשובים בטלוויזיה האמריקנית.


[1] בהקשר של איש משפחה חייבים לציין את Adult Swim, המשודרת בארצות הברית בקרטון נטוורק בשעות הערב החל מ-2001, בתחילה כרצועה של הערוץ ומאז 2003 כרשת נפרדת החולקת מקום עם CN, ומייעדת סדרות אנימציה למבוגרים. לצד הפקות משל עצמה – צ'יקן רובוט היא המוכרת ביותר שבהן – היא מביאה בשידורים חוזרים סדרות אנימציה למבוגרים. אחת מהן הייתה איש משפחה, ששודרה שם ברצועה יומית אחרי ביטולה. המכירות שוברות השיאים של מארזי הדוד תרמו רבות להחלטה על השבתה לחיים, אבל גם הרייטינג הגבוה של השידורים החוזרים היווה שיקול מכריע בהחלטות. אותו מקרה קרה גם עם פיוצ'רמה, שהרייטינג שלה באדולט סווים היה מצוין ותרם להחלטה להוציא סרטים נוספים ולבדוק את השוק, ובסופו של דבר לחידושה שנים אחרי שבוטלה.

[2] החשיבות המכרעת של מכירות מארזי DVD לא מוגבלת רק לרייטינג הפוטנציאלי שהן מגלמות בהן, בבחינת עוד קונים שווים עוד צופים שווים עוד מפרסמים, אלא כמובן גם בגלל שהן מהוות אפיק כלכלי נוסף לאולפנים המפיקים את הסדרות. ההכנסות הנוספות הללו, לצד מכירת סדרות לשידורים חוזרים ולחו"ל, זירזו במהלך העשור את התהליך שבמסגרתו הרשתות האמריקניות המובילות - ABC, CBS, NBC, FOX – חברו לאולפנים הוליוודיים כדי להפיק חלק ניכר מהסדרות שלהן בעצמן ולגרוף את רווחיהן. ABC עם דיסני, CBS עם פאראמונט (ממנה נפרדה לאחרונה) NBC עם יוניברסל, ופוקס כמובן עם פוקס המאה ה-20. הנפגעים העיקריים מהמיזוגים הללו הם אולפנים קטנים, שכעת מתקשים למכור את מרכולתם לרשתות.

מקורות:
המהפכה תגיע לטלוויזיה


הדיון המקורי

מאמרי הקהילה
"הסמויה" - דיוני הפרקים
כל הדיונים שהיו לנו על פרקי "הסמויה", הסדרה הטובה ביותר בתולדות הטלוויזיה (הוכח מדעית).
26/9/2010
"מד מן" - דיוני הפרקים
כל הדיונים שהיו לנו על פרקי "מד מן", AKA "הגברים של שדרות מדיסון".
23/9/2010
"glee" - דיוני הפרקים
כל הדיונים שהיו לנו על פרקי glee.
27/10/2010
"אבודים" - דיוני הפרקים
כל הדיונים שהיו לנו על פרקי סדרת המיסתורין.
30/10/2010
"יומני הערפד" - דיוני הפרקים
כל הדיונים שהיו לנו על פרקי סדרת הערפדים.
4/11/2010
"ילדי האנרכיה" - דיוני הפרקים
כל הדיונים שהיו לנו על פרקי דרמת האופנוענים של קורט סאטר.
2/11/2010
"צ'אק" - דיוני הפרקים
כל הדיונים שהיו לנו על פרקי "צ'אק".
10/10/2010
"קומיוניטי" - דיוני הפרקים
כל הדיונים על פרקי "קומיוניטי".
11/10/2010
"דם אמיתי" - דיוני הפרקים
דיוני הפרקים של סדרת הערפדים של אלן בול.
30/9/2010
"דקסטר" - דיוני הפרקים
דיוני הפרקים שהיו לנו על פרקי "דקסטר".
9/10/2010
"שובר שורות" - דיוני הפרקים
כל הדיונים על פרקי "שובר שורות".
9/10/2010



*
המלצה לעמוד הראשי קהילת תמיכה טכנית מנהלי קהילות הסכם שימוש באתר צור קשר השוואת מחירים בתי מלון בחו"ל Copyright ©2007-2009, אג'נדה

(0.0156)