טלוויזיה
שם משתמש: סיסמא:
הרשמה לאג'נדה





*עברנו דירה! בואו לבלוג החדש והנאה של קפה+טלוויזיה
חיפוש בפורום

Follow CoffeePlusTV on Twitter
הסדרות הכי משפיעות של העשור - 2002: המגן

המגן מינפה את רשת הכבלים הבסיסית כפלטפורמה לסדרה חדשה וחדשנית – עם כל ההצלחה של HBO והעובדה שלרשתות כבלים בסיסיות כבר היו סדרות מקוריות עוד לפני כן, בשלב ההוא הרעיון הזה עדיין לא היה מובן מאליו. למעשה, סביר להניח שאם שון ראיין היה מנסה למכור את התסריט שלו, הוא כלל לא היה מגיע ל-FX לשם כך, רשת כבלים קטנה שמעולם לא הפיקה סדרת דרמה

5/8/2009



בין פריצת הדרך שעשתה הסופרנוס לבין השגשוג הגדול של רשתות הכבלים בחצי השני של העשור, ישנו מקום של כבוד ל-המגן ולרשת הכבלים הבסיסיים [1] שבה שודרה, FX. לא נעים להגיד, אבל הסיבה לכך היא טכנית למדי: המגן לימדה במידה רבה את תעשיית הטלוויזיה האמריקנית איך ניתן להפיק רווחים מסדרה גם אם אתה גוף שידור קטן ולכאורה זניח.

בדומה ל-HBO לפני הסופרנוס, גם FX סבלה מהיעדר זהות ממשית למותג מאז הקמתה ב-1994 ועד שהגיעה המגן ב-2002. הרייטינג היה סביר בעונה הראשונה ביחס לערוץ שבו שודרה, אבל עבור המפרסמים המגן הייתה פשוט קיצונית מדי. חבר שוטרים מושחתים? שוטר רוצח שוטר בפרק הראשון? איפה בטלוויזיה נשמע כדבר הזה? לאלה תוסיפו קללות, אלימות קשה ומציאות חונקת, וקיבלתם את כל מה שמפרסמים לא אוהבים. ואכן, רבים מאלה שפירסמו בעונה הראשונה הפסיקו לעשות זאת במהלכה, אבל בעונה השנייה מחיר הספוטים לפרסומות במהלך המגן עלה בכמה עשרות אחוזים טובים והפך אותה לרווחית עבור FX, וזאת בזכות הפרופיל האיכותי הגבוה שלה. הביקורות המשבחות הביאו את שמעה של FX לכאלה שבכלל לא ידעו על קיומה, זהות המותג של הרשת התחזקה, מנויים חדשים הצטרפו ובכך גם העלו את הרייטינג של שאר תוכניות הערוץ.

אבל אלה לא היו מקורות ההכנסה היחידים של FX, ובכך פרצו המגן ו-FX את הדרך גם לסדרות קטנות תקציב ברשתות כבלים בסיסיים: המגן עלתה בתקופה שבה מכירות מארזי DVD של סדרות טלוויזיה הלכו ושגשגו. בהיותה סדרה שקשה למכור לשידורים חוזרים בערוצים אמריקניים מאותן סיבות שהמפרסמים נרתעו בעטיין, דומה היה בתחילה שהרווח היחידי של המגן יבוא ממכירתה לחו"ל. עד סוף עונתה הראשונה היא אכן נמכרה לארבעים ארצות, כולל ישראל כמובן, וכיסתה את עלויות ההפקה. הגעתו של ה-DVD הניבה לא רק רווחים אלא גם צופים. בהיותה סדרה עם קשת עלילתית חזקה שמקשה על כניסה ארעית באמצע, ה-DVD עזר לנפח את כמות הצופים עד שהתחילה העונה השנייה. פריצת דרך נוספת הייתה מכירת הסדרה לשידורים חוזרים לספייק, רשת כבלים בסיסית אחרת, כלומר מתחרה ישירה של FX (!) – צעד חסר תקדים שחשף את הסדרה לקהל נוסף. העובדה שסדרה קטנה ברשת כבלים אלמונית הצליחה לפרוץ כך, הייתה חוליה חיונית בהשתלטות הכבלים על הטלוויזיה האמריקנית בחצי השני של העשור.

חשיבות נוספת של המגן גלומה בכך שהיוצר שלה, שון ראיין, אפילו לא נסה לשווק אותה. ככותב שהתחיל בסיטקומים, FOX (רשת אחות ל-FX) פנתה אליו בזמן שעבד על אנג'ל כדי שייצור עבורה קומדיה. הוא מצדו הציע להם רעיון לסדרת משטרה קודרת שהוא מפתח. למרות שאהבו את מה שראו, זה לא היה מה שהם מחפשים. כאשר קווין ריילי, נשיא הבידור ב-FX, רצה ליצור סדרה לא קונבנציונלית על פי רעיון שלו וחיפש כותב מתאים, קודקודי FOX שלחו לו את התסריט של המגן כדי שיתרשם מהכותב. הוא כל כך אהב את מה שקרא עד שזנח את הרעיון שלו ולקח את המגן כמו שהיא.

ההשתלשלות הזו חשובה כי היא מינפה את רשת הכבלים הבסיסית כפלטפורמה לסדרה חדשה וחדשנית – עם כל ההצלחה של HBO והעובדה שלרשתות כבלים בסיסיות כבר היו סדרות מקוריות עוד לפני כן, בשלב ההוא הרעיון הזה עדיין לא היה מובן מאליו. למעשה, סביר להניח שאם שון ראיין היה מנסה למכור את התסריט שלו, הוא כלל לא היה מגיע ל-FX לשם כך, רשת כבלים קטנה שמעולם לא הפיקה סדרת דרמה. כמו כן, העובדה ש-FOX ו-FX שייכות לאותו קונצרן (ניוז קורפ) ושהאחת ידעה שהשנייה מעוניינת להפיק דרמה אדג'ית, אינה עניין של מה בכך, יודע כל מי שעבד בחייו בתאגיד.

זהו תקדים למאפיין משמעותי מאוד בטלוויזיה האמריקנית של הנוטיז - שיתופי הפעולה בין רשתות גדולות ורשתות כבלים השייכות לאותו קונצרן. דקסטר של שואוטיים שודרה ב-CBS במהלך שביתת התסריטאים ב-2008, חוק וסדר כוונה פלילית משודרת קודם כל ב-USA ואחרי כן ב-NBC. בתחילת העשור הרשתות הגדולות נשאו ונתנו עם ספקי כבלים על שידור ערוצי הברודקאסט שלהן - ABC, CBS, NBC ופוקס – בחינם, כאשר בתמורה תקחנה הפלטפורמות גם את ערוצי הכבלים שהן דוחפות להן במחירים לא נמוכים. פוקס הצליחה לקבל עבור FX סכום הגדול פי 3 מהמקובל, ובכך הן דחפה אותה לפרישה ארצית והן שלשלה מעות לכיסיה. המשמעות עבור המגן הייתה שלמרות הנסיגה של המפרסמים בעונה הראשונה, ל-FX היה גב כלכלי מספק כדי לשמור על אורך רוח ועל צביונה הקשוח של הסדרה ולהביא אותה לעונה נוספת.

בעקבות ההצלחה של המגן הגיעו ל-FX דרמות לא קונבנציונליות נוספות, בראשן ניפ/טאק והצילו, וכן קומדיה בלי אלוהים בדמות פילדלפיה זורחת, ומאוחר יותר גם נזקים וילדי האנרכיה המצליחות. הזינוק באיכות הביא גם לזינוק של FX – מהמקום ה-12 בדירוג גילאי 18-49 ב-2001, שנה לפני המגן, היא הגיעה אל המקום החמישי ב-2006, שמרה עליו עד היום ואף עלתה לרביעי ברבע הראשון של 2009.

[1] כבלים בסיסיים משדרים פרסומות ונתונים לפיקוח מחמיר פחות מאשר הברודקאסט, אבל עדיין יש עליהם פיקוח. אסור להראות ציצים, אסור להגיד פאק, אבל להראות תחת ולהגיד שיט ו-asshole זה בסדר. מבחינת אלימות, כמובן, הם מוזמנים להראות ככל שיידבם לבם. FX, TNT, SyFy, USA, ו-AMC, לדוגמה, הן רשתות כבלים בסיסיים. HBO ושואוטיים הן רשתות כבלים פרימיום. דמי המנוי להן יקרים יותר, הן לא משדרות פרסומות ואין עליהן פיקוח, כך שהן יכולות להראות ולהשמיע מה שבא להן. מטבע הדברים, לערוצי הכבלים הבסיסיים יש בדרך כלל יותר מנויים מאשר לפרימיום.

מקורות:
המהפכה תגיע לטלוויזיה



הדיון המקורי

מאמרי הקהילה
"הסמויה" - דיוני הפרקים
כל הדיונים שהיו לנו על פרקי "הסמויה", הסדרה הטובה ביותר בתולדות הטלוויזיה (הוכח מדעית).
26/9/2010
"מד מן" - דיוני הפרקים
כל הדיונים שהיו לנו על פרקי "מד מן", AKA "הגברים של שדרות מדיסון".
23/9/2010
"glee" - דיוני הפרקים
כל הדיונים שהיו לנו על פרקי glee.
27/10/2010
"אבודים" - דיוני הפרקים
כל הדיונים שהיו לנו על פרקי סדרת המיסתורין.
30/10/2010
"יומני הערפד" - דיוני הפרקים
כל הדיונים שהיו לנו על פרקי סדרת הערפדים.
4/11/2010
"ילדי האנרכיה" - דיוני הפרקים
כל הדיונים שהיו לנו על פרקי דרמת האופנוענים של קורט סאטר.
2/11/2010
"צ'אק" - דיוני הפרקים
כל הדיונים שהיו לנו על פרקי "צ'אק".
10/10/2010
"קומיוניטי" - דיוני הפרקים
כל הדיונים על פרקי "קומיוניטי".
11/10/2010
"דם אמיתי" - דיוני הפרקים
דיוני הפרקים של סדרת הערפדים של אלן בול.
30/9/2010
"דקסטר" - דיוני הפרקים
דיוני הפרקים שהיו לנו על פרקי "דקסטר".
9/10/2010
"שובר שורות" - דיוני הפרקים
כל הדיונים על פרקי "שובר שורות".
9/10/2010



*
המלצה לעמוד הראשי קהילת תמיכה טכנית מנהלי קהילות הסכם שימוש באתר צור קשר השוואת מחירים בתי מלון בחו"ל Copyright ©2007-2009, אג'נדה

(0.0156)