כלבים גזעיים
שם משתמש: סיסמא:
הרשמה לאג'נדה



ברוכים הבאים אוהבי כלבים!!

רשימת מועדונים/חוגים החברים בהי"ל (קובץ תמונה)לוח מודעות כלבים גזעיים

אתר ההתאחדות הישראלית לכלבנות / לוח תערוכות - הי"ל / המועדון הכלבני - הי"ל

בכל שאלה, בקשה, מענה, הערה, הארה ניתן לפנות למנהלי הקהילה - דן, מיטל וניל"י למייל purebreedil@gmail.com (כללי התנהלות הפורום)

אילוף באמצעות חיזוקים חיוביים בלבד? לא בדיוק.. (חלק ג')

חלק ג' – חיזוקים ועונשים

23/6/2010

כפי שהסברתי בחלק הקודם, ההבדל בין חיזוק לעונש הוא פשוט מאוד:

באמצעות חיזוק אנחנו מעוניינים לגרום לפעולה או התנהגות מסוימת לחזור על עצמה.

באמצעות עונש אנחנו מנסים להעלים / להכחיד / להוריד פעולה או התנהגות מסוימת.

בכדי להרחיב את המושגים של חיזוקים ועונשים אפרק את החיזוק ואת העונש לשני סוגים:

חיזוק חיובי, חיזוק שלילי / עונש חיובי ועונש שלילי.

כאשר אני משתמשת במילה חיובי (עבור חיזוק או עבור עונש) הרעיון שעומד מאחורי זה היא "הוספה". וכאשר אני משתמשת במילה שלילי (שוב, עבור חיזוק או עבור עונש) הרעיון שעומד מאחורי מילה זו היא "הפחתה".

בהמשך הדרך, באמצעות הסברים נוספים ודוגמאות הנושא יהיה ברור יותר J

חיזוק חיובי

חיזוק חיובי הוא החיזוק המוכר ביותר. מדובר על הוספה של פעולה מסוימת המיועדת להגביר התנהגות מסוימת. אצל ילד – מתן מתנה / פרס על התנהגות טובה. אצל בע"ח מתן אוכל / שבח על התנהגות רצויה.

חיזוק שלילי

במקרה של חיזוק שלילי, כאשר התנהגות רצויה בוצעה נסיר גירוי לא נעים שהיה שם קודם. אני יודעת שמאוד מסובך להבין את המשפט הזה לכן מיד אסביר אותו באמצעות דוגמה מאוד פשוטה. כואב לנו הראש.. (גירוי לא נעים שהיה שם קודם) החיזוק השלילי שאותו ניקח יהיה אקמול.. הוא יפחית את כאב הראש.. ההקלה הזאת לאחר כאב הראש מהווה חיזוק שלילי. דוגמה נוספת מחיי היום יום – שעון מעורר. אנחנו קמים מהמיטה (התנהגות רצויה) ומסירים את הגירוי הלא נעים (מכבים את השעון המעורר).

עונש חיובי

כאשר אנחנו אומרים "נתנו לו עונש" אנחנו מתכוונים לעונש חיובי. כלומר, אחרי התנהגות מסוימת (לא רצויה) נוסיף עונש (גירוי לא נעים). דוגמה טובה לכך תהיה שילד שנתפס בבית הספר זורק זבל על הרצפה יקבל עונש לנקות במשך חצי שעה את רחבת החצר. מעולם הכלבים יש דוגמה מאוד נפוצה, הכלב מושך אותם ברצועה ואנחנו נותנים לו תיקון (מושכים חזרה / מסתובבים והולכים בדיוק לכיוון ההפוך).

גם כאן חשוב לזכור שעונש עבור ילד יכול להיות חינוכי (כמו במקרה של דוגמת בית הספר). העונש לא חייב להיות "נוראי"  ובטח שלא חייב להיות אלים. הקונספט הוא תוספת של גירוי לא נעים. באותה מידה ילד שלא מעריך את המאמץ של אמא המכינה לו ארוחת ערב עשוי לקבל כ"עונש" לעזור בהכנת ארוחת הערב ביום למחרת. זה עדיין עונש. גם אם בסה"כ הוא נעים. כמובן שכשאנחנו מדברים על ילדים חשוב מאוד לתת עונש חינוכי ולא עונש שיגרום לאנטגוניזם. אנחנו מנסים ליצור למידה של התנהגות לא סלידה ממוסכמות ;)

כנ"ל בנוגע לכלב. אנחנו רוצים ללמד אותו משהו וכיוון שאין לנו שפה, אנחנו צריכים לשקול שיתכן והכלב פשוט לא מבין מה נדרש ממנו. סה"כ המילים האלה שאנחנו משתמשים בהם ("פקודות") נהירים לנו כי אנחנו דוברי השפה. הוא צריך ללמוד "על עיוור" מה אנחנו מצפים ממנו.

דוגמה מאוד נחמדה משיעור של יריב בן יוסף שבו לימד קבוצה מסוימת עקרונות בסיסיים של אילוף. הוא ביקש ממתנדב לצאת החוצה מהכיתה. בכיתה נשארנו אנחנו והכלב שלי. יריב בחר מילה חסרת משמעות וקבע כי המשימה של אותו מתנדב ושל אֶריק (הכלב שלי) תהיה להזיז את השלט של המקרן. אריק לא יודע עברית לכן לא היה צורך להוציא אותו החוצה בשלב זה :P.

לאחר מכן, יריב הכניס את המתנדב פנימה ואמר לו את אותה מילה חסרת משמעות תוך שהוא מצביע על השולחן במרכז החדר שעליו מונח השלט. הבחור בהה בו במבט מופתע משהו ולא הבין מה רוצים ממנו. אריק, אגב, הגיב בצורה זהה. בדומה לחוק התוצאה של תורנדייק, גם אריק וגם המתנדב פתחו בכל מיני התנהגויות שגרתיות יחסית במטרה להבין מה לעזאזל רוצים מהם. המתנדב הקיף את השולחן, אריק הקיף את השולחן. המתנדב הסתכל על השולחן, אריק (שכבר אז היה בגובה השולחן) גם בדק מה קורה על השולחן. כשזה לא עזר המתנדב עשה צעד אחורה והסתכל על השולחן, ואריק נהג בצורה דומה מאוד. גם כאשר יריב צעק על המתנדב ועל אריק את המילה המשונה וגם כאשר הוא אמר ברכות ובחיוך את המילה המוזרה לא חל שינוי.. עדיין לא היה מושג לא לאריק ולא לאותו מתנדב מה לעזאזל רוצים מהם! בסופו של דבר באמצעות התקרבויות מוצלחות (תסלחו לי, זה התרגום למושג  Successive Approximations) כלומר, חיזוק בשלבים הבין המתנדב מה התבקש ממנו. דוגמה טובה להתקרבויות מוצלחות (אם כבר קצת גלשנו לנושא הזה) תהיה כיצד מלמדים כלב לעלות על כסא. נתחיל בזה שנראה לכלב כסא. כשהוא יתקרב לכסא נגיד לו "כל הכבוד" וניתן לו בסקוויט. כשהוא יריח את פני הכסא שוב נחזק אותו. כשהוא ירים שתי רגליים קדמיות על הכיסא – שוב חיזוק. בפעם אחרי נראה לו את הביסקוויט מעט גבוה ממה שהוא יכול להגיע כשרק 2 הרגליים שלו על הכסא. וכך באמצעות "הסברים רציפים" (שהם חיזוקים חיוביים) נלמד את הכלב לעלות על כסא.

ובחזרה לעונשים-

עונש שלילי

אחרי שהתנהגות (לא רצויה) בוצעה נסיר גירוי נעים שהיה שם קודם.. דוגמה מהעולם האנושי- לא הכנת שיעורי בית – אין דמי כיס! ואם נלך קצת אחורה בזמן לספר בראשית – פעולת הזריקה של אדם וחווה מגן עדן היא עונש שלילי. אחרי אכילת התפוח מעץ הדעת (התנהגות לא רצויה) הוסר גירוי נעים שהיה שם קודם (שהייה בגן עדן..). ודוגמה מעולם הכלבים. כאשר הכלב נושך אותנו תוך כדי משחק אנחנו מפסיקים את המשחק עימו.

 

נסכם את עניין העונשים והחיזוקים בטבלה:

 

הגירוי יינתן אם ההתנהגות תבוצע

הגירוי יילקח אם ההתנהגות תבוצע

גירוי נעים

חיזוק חיובי

עונש שלילי

גירוי לא נעים

עונש חיובי

חיזוק שלילי

 נחדד קצת את עניין העונש שהוא ה"בעייתי" במשוואה בדרך כלל (ולדעתי סתם מדובר בדעה קדומה J)

אתחיל ואומר שכשאני מדברת על שימוש בעונש אני מדברת על מעשה שהוא אתי. ברור שעונש יכול להיות פשוט מעשה אלים. אבל אנחנו מדברים פה על קונספט אחר. כמו שהסברתי למעלה אנחנו מדברים על הוספה או הסרה של גירוי לא נעים. ובדיוק כמו בדוגמאות למעלה זה יכול להיות מניעה של צפיה בטלויזיה או הוספה של מטלה לא רצויה (בעיני הילד). אצל כלב זה יכול להיות פשוט גם כן, אם אנחנו יכולים להסיר גירוי נעים – לא משחקים יותר / מפנים את הגב, במידה והכלב קופץ עלינו תוך כדי משחק. או שאנחנו  יכולים להפעיל גירוי לא נעים – "לא" תקיף, משיכה עם הרצועה וכו'.

אז אם בכל זאת בחרנו להשתמש בעונש כיצד נדאג שיהיה יעיל?

1.      עוצמת העונש: כאשר אנחנו מפעילים עונש על ילד או על בע"ח חשוב להתחיל מהעוצמה הגבוהה ביותר (המאפשרת לנו בגבולות החוק, האתיקה וכו'). כמובן שהעונש צריך להתאים לגיל הילד וליכולת שלו להבין ולהטמיע את מה שנדרש ממנו. אין לי מה להגיד לילד בן 3 – עכשיו חודש אתה לא רואה טלויזיה. מחר בבוקר הוא בכלל לא יזכור מה הוא עשה בכלל שגרם לכך שאסור לו לראות טלויזיה. אבל כמובן שעונש לילד בן 8 לא יכול להיות – אסור לך לשחק במחשב ב 10 דק' הקרובות. זה עונש לא מספיק חזק.
מתוך כך, שימו לב, שהדרך הגרועה ביותר להשתמש בעונש היא באופן הדרגתי! כלומר, מעשה "רע" גורם לכך שאסור לצפות בטלויזיה יומיים, מעשה "רע" נוסף גורם לכך שאסור לראות טלויזיה במשך שבוע וכן הלאה. העונש הראשוני שניתן חייב להיות הגבוה ביותר שאפשר לתת בהתאם לרמת ההבנה ויכולת ההפנמה של הילד.
אם אנחנו חוזרים לכלבים גם כאן, לכעוס ל 10 שניות על הכלב ואז לחזור לחבק אותו לא מלמד את הכלב שום דבר. אם אתם בוחרים להעניש את הכלב בכך שאתם כועסים עליו / מתעלמים ממנו / משכיבים אותו בארצה, תעשו את זה לפחות ל 10 דק' בכדי שהוא יצליח להרגיש בעונש.

2.      מיידיות העונש: באופן ששוב לא יפיל אף אחד מהרגליים, עונש אפקטיבי ביותר כאשר הוא ניתן מיד לאחר ביצוע ההתנהגות הלא רצויה. תפסתם את הכלב "על חם" לועס לכם נעל. מצוין! במידה ואתם בוחרים בשלב זה לתת לו עונש (אפשר אגב בשלב זה לתת לו צעצוע שלו שיחליף את יצר הנשכנות בצורה מקובלת..) אוקי, אין בעיה. תכעסו עליו! אבל אם הכלב לעס לכם נעל בזמן שלא הייתם בבית – תאלצו לבלוע את הכעס ולצאת לריצה בחוץ (כנראה יחפים J). אותו הדבר עם ילדים במיוחד אם אותה התנהגות לא רצויה שהילד עשה היא התנהגות שהוא אוהב לעשות.. תפסתם את הילד עושה משהו ובחרתם גם להעניש אותו על ההתנהגות הזאת? אוקי, אל תגידו כשההורה השני יגיע הביתה תקבל עונש. תחליטו כאן ועכשיו ותיישמו את העונש ברגע זה.

3.      אפשרות אחרת להגיב: אם בחרתם לתת עונש זה לגיטימי. אבל שימו לב שילד וכך גם כלב עשויים לפעול בדרך "לא טובה" / "לא ראויה" כשלא היו מודעים כלל לכך שמה שעשו היה לא ראוי. לכן הדרך הנכונה היא לאפשר "כיפור" על הנעשה. אם הילד התחצף אליכם וזרק את הצלחת על הרצפה. במידה והוא קם, מרים את מה שזרק, ניקה אחריו וביקש סליחה הוא ממיר את העונש בהתנהגות המפצה. כמובן שאצל כלבים זה קצת מסובך לנסות ליישם את זה. אבל אולי הייתי נותנת דוגמה שקורית לי לא מעט עם אֶריק.. אני קוראת לו אלי בטון נייטרלי. הוא מתעלם וממשיך לרחרח. אני מרימה את הקול עם טון מאיים והוא מסתכל עלי ולצד השני במבט מחושב. בסופו של דבר (כפרות עליו!) הוא מפנה את הראש בחזרה אלי ומתקדם לכיוון שלי. בשלב הזה הכעס שלי כלפיו נעלם לחלוטין. אני קוראת לו בקול מאושר ואוהב ומשבחת אותו כל הדרך חזרה אלי.

הדבר האחרון שנשאר לי להגיד על עונש הוא בלתי נמנע.

החסרונות של שימוש בעונשים:

1.      תגובות רגשיות קשות: כמעט תמיד בהקשר של עונש יופיעו רגשות כגון: תסכול, פחד, כעס, התנגדות. התנהגויות כאלה מחלישות את יכולת הלמידה כיוון שהילד או בעל החיים (שוב, אין זה משנה) יהיה כל כך מוצף בתחושות האלה שהיכולת שלו ליישם, ללמוד, להפנים מה שאנחנו מנסים ללמד אותו מופחתת בצורה משמעותית.

2.      דיכוי כל התנהגות: כשאנחנו מענישים, אנחנו מנסים להפסיק התנהגות מסוימת. עם זאת, כשמענישים באופן קבוע בצורה קשה, הילד או הכלב, עשוי להיות כל כך מוכנע, מפוחד ומבוהל שהוא ימנע מכל פעילות ויהפוך לפסיבי.

3.      הימנעות מסיטואציות למידה: לפעמים בגלל הפחד מהעונש, האדם, בעל החיים, ינסה לשנות את הסיטואציה בכדי להמנע מהעונש. כמו לדוגמה כאשר כלב יתחבא או יברח ולא יגיע כלל לבעלים שלו, או כאשר ילד ינסה להעלים את מה שעשה / ישקר בכדי להמנע מהעונש. מתוך כך אנחנו לא מאפשרים בעצם למידה! הרעיון הוא שכשאתה נצמד לעונש אתה מגביל כל אפשרות ללימוד / הפקת לקחים.   

4.      בעיות אתיות: אני לא חושבת שיש צורך לפרט כאן... אם כי חשוב לזכור שלא כל עונש מעלה שאלות אתיות. ובכל מקרה, לכל התנהגות לא רצויה של אדם או בע"ח תמיד תהיה יותר מאפשרות אחת לפעולה. העונש היא אפשרות. אבל היא לא היחידה. ואם משתמשים בה (ובכל דרך אחרת) כדאי לעשות זאת בדרך הנכונה והמתאימה ביותר.

 

יכולתי להמשיך ולדבר כאן עוד שעות. יש המון מה להסביר ולפרט ויש המון ניסויים שנערכו על בני אדם ועל בע"ח שהוכיחו כל אחד מהמשפטים שנכתבו כאן. אבל אני אעצור כאן כי אני חושבת שבשלב הזה הבסיס של תאוריות הלמידה מונח על השולחן.


מאמרי הקהילה
אילוף באמצעות חיזוקים חיוביים בלבד? לא בדיוק.. (חלק ג')
חלק ג' – חיזוקים ועונשים
23/6/2010
אילוף באמצעות חיזוקים חיוביים בלבד? לא בדיוק.. (חלק ב')
חלק ב' – התניה אופרנטית
23/6/2010
אילוף באמצעות חיזוקים חיוביים בלבד? לא בדיוק.. (חלק א')
חלק א' – התיאוריה הביהביוריסטית, התניה קלאסית וחוק התוצאה
23/6/2010
מהן מטחנות גורים
(זהירות תמונות קשות לצפיה). נכתב ע"י ארז הרפז.
27/12/2008
בתי גידול מאושרים על ידי ה FCI
אנא עדכנו אותנו אם הפרטים לא נכונים או אם ברצונכם להתווסף לרשימה.
14/1/2009
אתרים של מועדונים / חוגים החברים בהתאחדות הישראלית לכלבנות
אנא עדכנו אותנו אם פיספסנו אתכם או שהפרטים אינם נכונים.
2/1/2009



*
המלצה לעמוד הראשי קהילת תמיכה טכנית מנהלי קהילות הסכם שימוש באתר צור קשר השוואת מחירים בתי מלון בחו"ל Copyright ©2007-2009, אג'נדה

(0.0625)