ג'אז
שם משתמש: סיסמא:
הרשמה לאג'נדה



חליל בג`אז: סקירה הסטורית - ראשית הג`אז

תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק הראשון בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לחלילני הג'אז הראשונים בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20. כתב: ברק ויס

1/1/2009

Alberto Socarras

החליל היה כלי מאוד לא פופולרי בתקופת ראשית הג`אז. אמנם ישנם מספר עיבודי ראגטיים מוקדמים הכוללים תפקיד לפיקולו, אבל באופן כללי, השימוש בו כחלק מאנסמבל היה מועט מאוד עד שנות ה-30. נצטרך להמתין עד שנות ה-50 כדי לשמוע את החליל ככלי מוביל.

הסיבה העיקרית היא כנראה עוצמת הצליל הנמוכה של החליל. כל עוד לא היתה הגברה מספקת – קולו של החליל לא נשמע. בימים בהם המיקרופונים וההגברה היו מועטים, היו החצוצרה, הטרומבון והסקסופון הכלים המובילים. בד בבד, עם התפתחות המיקרופונים ואמצעי ההגברה, מוסיקאים רבים יותר החלו לשים דגש על ניואנסים ועל גווני צליל. בראייה הסטורית, הן עליית קרנו של הג`אז הרגוע יותר, המדגיש ניואנסים מחד גיסא, והן התפתחות אמצעי ההגברה מאידך גיסא, בישרו את הגעתו של החליל לג`אז.

בשנות ה-20 וה-30 החלו להכתב תפקידים לחליל באנסמבלים. באופן מסורתי, היו הסקסופוניסטים אחראים לתפקידים אלה, והחליל היה הכלי השני שלהם באנסמבל. בגלל העדר אמצעי ההגברה, תפקידי החליל באותם ימים נכתבו לנגינה צווחנית, ברגיסטר הגבוה של הכלי, מה שכמובן לא אפשר לתכונות המיוחדות של הכלי (ניואנסים, גווני צליל) לבוא לידי ביטוי, ולא נזקקו לספציאליסטים על חליל. הסקסופוניסטים היו מספיקים.
ההקלטה הראשונה הידועה עם חליל הינה משנת 1927 בתזמורת של Clarence Williams . קלרניטן קובני בשם Alberto Socarras (בתמונה למעלה) ניגן בחליל בקטע Shootin` The Pistol . סוקאראס ניגן גם בחליל בקטע You`re Such a Cruel Papa To Me של הזמרת ליזי מילס. בשנות ה-30 סוקאראס הנהיג ביג בנדס די מוצלחות עם סיידמנים כמו מונגו סנטמריה וקאב קאלוואי.

Wayne Carverהסטוריוני הג`אז מכנים את Wayman Carver (בתמונה משמאל) חלוץ חלילני הג`אז. קארוור, סקסופוניסט וקלרניטן, הקליט לא מעט בשנות ה-30 במספר תזמורות מפורסמות, ביניהן בתזמורות של בני קארטר ושל צ`יק ווב, בתקופה בה אלה פיצג`רלד היתה בו כוכבת צעירה.



* שמות החלילנים מופיעים באנגלית כדי שייקל עליכם לחפשם באמ"ג או ברשת בכלל.


מאמרי הקהילה
אומנות הטריו (7)
מאת בן אהרוני. חלק שביעי מהסדרה המאיימת להיות ארוכה יותר מ"היפים והאמיצים". והפעם הרכבי טריו ברוח ECMית (אבל לא רק)
10/4/2009
אומנות הטריו (6)
מאת: בן אהרוני. חלפו להם 120 יום מאז הפוסט האחרון של אומנות הטריו (5) והנה עוד כמה טריו פסנתר ששמעתי לאחרונה, ןהם מומלצים, כמו שאר ההמלצות בפינה הזו.
16/3/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - חליל בג`אז: משנות ה-70 ועד היום
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק הרביעי והאחרון (בינתיים) בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז מוקדש לחליל משנות ה-70 של המאה ה-20 ועד היום. תקופה שהתחילה בפיוז'ן ובפרי ג'אז, המשיכה בתחיית המיינסטרים והיום מתפתחת(?) לכל הכיוונים. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - שנות ה-60
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק השלישי בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לחליל בשנות ה-60 של המאה ה-20. עשור זה הוא לטעמי השיא ביצירתיות החליל בג'אז. הוא מאופיין בשיאי טכניקה ובשתי השפעות מוסיקליות מרכזיות: המוסיקה הקלאסית-מודרנית והבוסה נובה מברזיל. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - שנות ה-40 וה-50
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק השני בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לשנות ה-40 וה-50 של המאה ה-20, השנים בהם החליל הפך להיות כלי לגיטימי בעולם הג'אז. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - ראשית הג`אז
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק הראשון בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לחלילני הג'אז הראשונים בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20. כתב: ברק ויס
1/1/2009



*
המלצה לעמוד הראשי קהילת תמיכה טכנית מנהלי קהילות הסכם שימוש באתר צור קשר עבודה בעגלות Copyright ©2007-2009, אג'נדה

(0.0000)