ג'אז
שם משתמש: סיסמא:
הרשמה לאג'נדה



חליל בג`אז: סקירה הסטורית - שנות ה-40 וה-50

תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק השני בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לשנות ה-40 וה-50 של המאה ה-20, השנים בהם החליל הפך להיות כלי לגיטימי בעולם הג'אז. כתב: ברק ויס

1/1/2009

Jerome Richardsonבשנות ה-40, הרב-נשפן Jerome Richardson הצטרף לתזמורת של ליונל המפטון, ועימה הקליט בחליל את Kingfish בשנת 1949, ואת There Will Never Be Another You בשנת 1950. סוף שנות ה-40, ותחילת שנות ה-50 מסמנות שינוי במעמדו של החליל. שיפורים גדולים באמצעי הגברה, אוירת החדשנות והחיפש (ביבופ), ופתיחות והשפעה גדולה של המוסיקה הקובאנית (דיזי גילספי) והברזילאית (באד שאנק ולורנדו אלמאידה) הביאו לחליל תפקיד מרכזי מעט יותר בג`אז. בחוף המערבי של ארה"ב התפתח ה-West Coast Jazz שבמהותו היה רגוע ושקט יותר מהג`אז בחוף המזרחי, עם השפעה גדולה של הצליל הפרה-בופי בייחוד זה של לסטר יאנג. החליל, עם הצליל האורירי והקליל שלו השתלב היטב בסגנון החדש הזה. חלילנים שהם גם סולנים כמו Bud Shank ו- Buddy Collette הפכו לפופולריים. גם באד שאנק וגם באדי קולט היו סקסופוניסטים שהחליל היה הכלי השני שלהם. אבל לעומת שנים עברו, שניהם הרבו להקליט סולואים בחליל. שאנק התפרסם בתזמורת של קנטון ובאדי קולט בהרכב של צ`יקו המילטון. צ`יקו המילטון, אגב, היה חסיד נלהד של השימוש בחליל בהרכבים שלו. בנוסף לקולט הוא נתן הזדמנות ראשונה לחלילנים מעולים אחרים (כולם אגב, גם סקסופוניסטים): פול הורן, אריק דולפי וצ'ארלס לויד.

Frank Wessהחל משנת 1953 החל הסקסופוניסט של בייסי Frank Wess להתמחות בנגינת החליל. בשנת 1954 הקליט בייסי את הלהיט הראשון בו החליל של פרנק  ווס ניגן סולו מפורסם: Perdido . בעקבות זאת, החליל הפך להיות כלי מרכזי בתזמורת של בייסי במשך 10 שנות נגינתו של פרנק ווס שם. החיבור של חליל עם חצוצרות עם עמעמים הפך להיות אחד מסמלי ההיכר של ה"ברית החדשה" של בייסי. עוד להיטים של בייסי מתקופה זו בהם החליל הוא הסולן המוביל: The Midgets ו- Cute .
בשנת 1958 השתמש Gil Evans בחלילים בעיבוד המפורסם שלו ל Summertime באלבום של מיילס Porgy & Bess.

קפיצת הדרך הגדולה של החליל בג`אז בשנות ה-50 באה גם לביטוי בכך שבשנת 1956 הוסיף המגזין דאונביט את תואר "חלילן השנה" לרשימת התארים אותו הוא חילק (ומחלק) מידי שנה.

שני החלילנים שהתחרו בכל אותם שנים על תואר אהובי הקהל היו החלילנים Herbie Mann ו-Sam Most. שניהם מאוד פופולריים. קהל המעריצים נחלק באותה תקופה שלני מחנות מעריצים. אלה צעקו בהתלהבות: Most is the man!, והאחרים: Mann is the most! . Herbie Mannהרבי מן היה אולי החלילן הג`אז הראשון שניגן בחליל ככלי ראשי. הוא אומנם התחיל את הקריירה שלו גם כסקסופוניסט, אבל מהר מאוד עזב את הסקסופון והתרכז בנגינת החליל. הרבי מאן שילב בנגינה שלו השפעות של המוסיקה הלטינית – קובאנית, ברזילאית, וגם ניחוחות מהמוסיקה המזרח תיכונית.

yusef lateefעוד חלילן שכוכבו דרך במחצית השנייה של שנות ה-50 היה המולטי אינסטרומנטליסט Yusef Lateef, שבנגינת החליל שלו יש השפעות רבות הן של מוסיקה מזרח תיכונית והן של מוסיקה מזרח-רחוקית. יוסף לטיף, שהתפרסם בתחילת שנות ה-60 כחלק מהסקסטט הפופולרי של קנונבול אדרלי, היה הראשון שהכניס חלילים "אקזוטיים" לג`אז: חליל סיני, ניי מזרח תיכוני ועוד.


מאמרי הקהילה
אומנות הטריו (7)
מאת בן אהרוני. חלק שביעי מהסדרה המאיימת להיות ארוכה יותר מ"היפים והאמיצים". והפעם הרכבי טריו ברוח ECMית (אבל לא רק)
10/4/2009
אומנות הטריו (6)
מאת: בן אהרוני. חלפו להם 120 יום מאז הפוסט האחרון של אומנות הטריו (5) והנה עוד כמה טריו פסנתר ששמעתי לאחרונה, ןהם מומלצים, כמו שאר ההמלצות בפינה הזו.
16/3/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - חליל בג`אז: משנות ה-70 ועד היום
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק הרביעי והאחרון (בינתיים) בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז מוקדש לחליל משנות ה-70 של המאה ה-20 ועד היום. תקופה שהתחילה בפיוז'ן ובפרי ג'אז, המשיכה בתחיית המיינסטרים והיום מתפתחת(?) לכל הכיוונים. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - שנות ה-60
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק השלישי בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לחליל בשנות ה-60 של המאה ה-20. עשור זה הוא לטעמי השיא ביצירתיות החליל בג'אז. הוא מאופיין בשיאי טכניקה ובשתי השפעות מוסיקליות מרכזיות: המוסיקה הקלאסית-מודרנית והבוסה נובה מברזיל. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - שנות ה-40 וה-50
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק השני בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לשנות ה-40 וה-50 של המאה ה-20, השנים בהם החליל הפך להיות כלי לגיטימי בעולם הג'אז. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - ראשית הג`אז
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק הראשון בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לחלילני הג'אז הראשונים בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20. כתב: ברק ויס
1/1/2009



*
המלצה לעמוד הראשי קהילת תמיכה טכנית מנהלי קהילות הסכם שימוש באתר צור קשר עבודה בעגלות Copyright ©2007-2009, אג'נדה

(0.0313)