ג'אז
שם משתמש: סיסמא:
הרשמה לאג'נדה



חליל בג`אז: סקירה הסטורית - שנות ה-60

תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק השלישי בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לחליל בשנות ה-60 של המאה ה-20. עשור זה הוא לטעמי השיא ביצירתיות החליל בג'אז. הוא מאופיין בשיאי טכניקה ובשתי השפעות מוסיקליות מרכזיות: המוסיקה הקלאסית-מודרנית והבוסה נובה מברזיל. כתב: ברק ויס

1/1/2009

Roland KirkSam Most נחשב לחלילן הראשון שהכניס טכניקה חדשה שהשתרשה מאוד בג`אז: נגינה בחליל תוך כדי המהום. חלילנים רבים אימצו ושיפרו טכניקה זו, שהיתה טכניקת נגינה מרכזית בשנות ה-60 בשנות ה-60: Herbie Mann, Sahib Shihab ואף Yusef Lateef. אולי שיא הטכניקה הזו הפגין המולטי אינסטרומנטליסט Rahsaan Roland Kirk שממש שר תוך כדי נגינתו. קירק הרבה גם להשתמש בחלילים אקזוטיים שונים (איך לא?) כמו חלילי במבוק ואפילו חליל אף... קירק גם הכניס טכניקות של קליקים של הלשון ושימוש בחליל בצורה פרקוסיבית (נקישות של המקשים) ועוד.

Eric Dolphyשנות ה-60 סימנו את ההשפעה ההדדית בחליל של הג`אז על המוסיקה הקלאסית-מודרנית: מלחינים קלאסיים מודרניים כמו בריו ווארזה הלחינו יצירות מקוריות ואתגרות לחליל. ווירטואיזים של החליל הקלאסי כמו Gazzelloni התנסו בצלילים ובטכניקות חדשים בחליל. כש Eric Dolphy ערך מסעי הופעות באירופה, הוא נחשף לכל התמורות הללו . הוא לקח שיעורים אצל גאזלוני והיה במגמת שיפור ושינוי מתמדת של נגינתו (הנהדרת כלשעצמה) בחליל. כהוקרה למורהו, קרא לקטע ב Out to lunch בשם Gazzelloni . גאזלוני, התרשם עמוקות מטכניקת הנגינה והרעיונות ששפעו מדולפי. באותה תקופה דולפי גם ניסה לחקות קולות טבע כמו רוח וציוץ ציפורים ולשלב אותם בקטעים שלו, בסולואים ובקדנצות. מותו בטרם עת של דולפי היכה בתדהמה את קהילת הג`אז. דולפי היה נקי מסמים ומהתמכרויות (זולת היותו וורקוהוליק באימוני הנינה). אחרי מותו של דולפי, ירש את חלילו חברו הטוב ג`ון קולטריין שאף ניגן בו באחת מהקלטותיו האחרונות (באלבום האולפן Expression ובהקלטה החיה: The Olatunji Concert.

שנות ה-60 היו השנים בהן אומני הג`אז הכניסו עוד ועוד השפעות אתניות למוסיקה שלהם:

Paul Hornהחלילן Paul Horn, ששורשיו בביבופ והטכניקה שלו היתה יותר "קלאסית" מטכניקת נגינת החליל בג`אז האופיינית לשנות ה-60, הכניס למוסיקה שלו יותר ויותר השפעות אתניות. הוא ניגן בלהיט של מונגו סנטמריה Afro Blue, ואח"כ הכניס למוסיקה שלו השפעות הודיות, עד כדי התרחקות מהג אז.

הבוסה נובה מברזיל כבשה בראשית שנות ה-60 את ארה"ב בסערה, ועימה המקצבים הרכים, והאווירה הרגועה. החליל השתלב בסגנון זה בצורה מושלמת. הקלטות הבוסה נובה של הרבי מאן מאותה התקופה הן דוגמאות טובות לכך.

Hubert Lawsבאמצע שנות ה-60, Hubert Laws הדגים טכניקה קלאסית מעולה בשילוב עם ג'אז. במיוחד הוא התפרסם בגירסאות הג'אז שלו ליצירות קלאסיות-פופולריות של באך וסטרווינסקי מהאלבום שלו Afro Classic משנת 1971.


מאמרי הקהילה
אומנות הטריו (7)
מאת בן אהרוני. חלק שביעי מהסדרה המאיימת להיות ארוכה יותר מ"היפים והאמיצים". והפעם הרכבי טריו ברוח ECMית (אבל לא רק)
10/4/2009
אומנות הטריו (6)
מאת: בן אהרוני. חלפו להם 120 יום מאז הפוסט האחרון של אומנות הטריו (5) והנה עוד כמה טריו פסנתר ששמעתי לאחרונה, ןהם מומלצים, כמו שאר ההמלצות בפינה הזו.
16/3/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - חליל בג`אז: משנות ה-70 ועד היום
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק הרביעי והאחרון (בינתיים) בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז מוקדש לחליל משנות ה-70 של המאה ה-20 ועד היום. תקופה שהתחילה בפיוז'ן ובפרי ג'אז, המשיכה בתחיית המיינסטרים והיום מתפתחת(?) לכל הכיוונים. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - שנות ה-60
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק השלישי בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לחליל בשנות ה-60 של המאה ה-20. עשור זה הוא לטעמי השיא ביצירתיות החליל בג'אז. הוא מאופיין בשיאי טכניקה ובשתי השפעות מוסיקליות מרכזיות: המוסיקה הקלאסית-מודרנית והבוסה נובה מברזיל. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - שנות ה-40 וה-50
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק השני בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לשנות ה-40 וה-50 של המאה ה-20, השנים בהם החליל הפך להיות כלי לגיטימי בעולם הג'אז. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - ראשית הג`אז
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק הראשון בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לחלילני הג'אז הראשונים בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20. כתב: ברק ויס
1/1/2009



*
המלצה לעמוד הראשי קהילת תמיכה טכנית מנהלי קהילות הסכם שימוש באתר צור קשר השוואת מחירים בתי מלון בחו"ל Copyright ©2007-2009, אג'נדה

(0.0313)