ג'אז
שם משתמש: סיסמא:
הרשמה לאג'נדה



חליל בג`אז: סקירה הסטורית - חליל בג`אז: משנות ה-70 ועד היום

תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק הרביעי והאחרון (בינתיים) בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז מוקדש לחליל משנות ה-70 של המאה ה-20 ועד היום. תקופה שהתחילה בפיוז'ן ובפרי ג'אז, המשיכה בתחיית המיינסטרים והיום מתפתחת(?) לכל הכיוונים. כתב: ברק ויס

1/1/2009

jeremy Steigשנות ה-70, היו שנות הפיוז'ן של ג'אז ורוק. החלילן Jeremy Steig (בתמונה מימין) היה אחד הראשונים לנגן בסגנון הזה. השתמש בטכניקות ג'אז רבות כמו שירה תוך כדי הנגינה, נקישות לשון וכו . Return To Forever של צ'יק קוריאה היתה אחת המרכזיות בהרכבי הפיוז'ן של אותם הימים. הטנור והחלילן Joe Farrell הדגים שם יכולות סולו חליל מעולות גם בהקשר פיוז'ני.

James Newtonבאותה התקופה, ההתפתחות הטכנית בנגינת החליל בג'אז החלה להשפיע גם על עולם הפופ-רוק. החלילן Ian Anderson הושפע מאוד מסגנון הנגינה בחליל של רולנד קירק, בייחוד משילוב השירה וההמהום תוך כדי הנגינה. להקתו של אנדרסון Jethro Tull היתה מאוד פופולרית בשנות ה-70, ופופולריות זו סייעה לשילוב החליל בפופ וברוק.
בסוף שנות ה-70 ואילך, החלילן James Newton (בתמונה מימין) הפך לחלילן המוביל בג'אז החופשי. ניוטון הוא אולי ממשיך דרכו המובהק ביותר של אריק דולפי. ראוי לציין שני טנורים שניגנו גם בחליל ובערך באותו תחום סגנוני של ג'אז חופשי:  Sam Rivers (בתמונה התחתונה משמאל) ו-George Adams. Sam Rivers

החל מאמצע שנות ה-80 ועד היום, תקופת התחייה של הג'אז המיינסטרימי, תפקידו של החליל הולך ומצטמצם. החליל נוטל חלק במיוחד בחיבורים של הג'אז והפופ (ג'יימס גאלווי ואחרים). כמובן שהחלילנים ה"ישנים" ממשיכים לנגן (צ'ארלס לויד, סאם ריברס, ג'ימס מודי, "פאטהד" ניומן, ג'יימס ניוטון ואחרים)


מאמרי הקהילה
אומנות הטריו (7)
מאת בן אהרוני. חלק שביעי מהסדרה המאיימת להיות ארוכה יותר מ"היפים והאמיצים". והפעם הרכבי טריו ברוח ECMית (אבל לא רק)
10/4/2009
אומנות הטריו (6)
מאת: בן אהרוני. חלפו להם 120 יום מאז הפוסט האחרון של אומנות הטריו (5) והנה עוד כמה טריו פסנתר ששמעתי לאחרונה, ןהם מומלצים, כמו שאר ההמלצות בפינה הזו.
16/3/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - חליל בג`אז: משנות ה-70 ועד היום
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק הרביעי והאחרון (בינתיים) בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז מוקדש לחליל משנות ה-70 של המאה ה-20 ועד היום. תקופה שהתחילה בפיוז'ן ובפרי ג'אז, המשיכה בתחיית המיינסטרים והיום מתפתחת(?) לכל הכיוונים. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - שנות ה-60
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק השלישי בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לחליל בשנות ה-60 של המאה ה-20. עשור זה הוא לטעמי השיא ביצירתיות החליל בג'אז. הוא מאופיין בשיאי טכניקה ובשתי השפעות מוסיקליות מרכזיות: המוסיקה הקלאסית-מודרנית והבוסה נובה מברזיל. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - שנות ה-40 וה-50
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק השני בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לשנות ה-40 וה-50 של המאה ה-20, השנים בהם החליל הפך להיות כלי לגיטימי בעולם הג'אז. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - ראשית הג`אז
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק הראשון בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לחלילני הג'אז הראשונים בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20. כתב: ברק ויס
1/1/2009



*
המלצה לעמוד הראשי קהילת תמיכה טכנית מנהלי קהילות הסכם שימוש באתר צור קשר עבודה בעגלות Copyright ©2007-2009, אג'נדה

(0.0313)