שם משתמש: סיסמא:
הרשמה לאג'נדה



האם הג'אז חוזר להיות צעיר?


האם הג'אז חוזר להיות צעיר?
פורסם לפני 3663 ימים     מאת chiuaua     סה"כ תגובות: 8     תגובה אחרונה לפני: 3659 ימים

זו מין שאלה שמעסיקה כבר איזו תקופה...
בדיוק לפני הפסטיבל באילת השנה, ראיתי את הסדרה-
Icons among us
שבהחלט מתארת איזו מין סצנה חדשה וצעירה יותר. וגם הפסטיבל עצמו הציג השנה מוסיקאים צעירים יותר (בעיקר). והקהל היה יחסית צעיר בעיני (יחסית לשנים קודמות). וזה גרם לי לחשוב קצת על העניין הזה. האם הג'אז נהייה צעיר? האם הוא אי פעם הפסיק בעצם להיות צעיר? ומה זה אומר בכלל?

קצת קשה לי עם ההגדרה הזו של צעיר, כי נגנים צעירים לא חסרו בשנים האחרונות (למרות שהטענה שכן). השיא של העניין היה בעיני בשנות השמונים, כשנהיית מין חזרה לג'אז של פעם, וכל
תופעת היחצנ"ות המכונה 'האריות הצעירים' קמה. ובעצם, ווינטון ובראנפורד או טרנס בלשרד ודונלד האריסון שמאוד הצליחו אז (בין השאר בעקבות העובדה שניגנו עם בלייקי) היו חברה יחסית צעירים. כנ"ל גרג אוסבי, סטיב קולמן ועוד ועוד. גם בשנות התשעים היו חברה צעירים- ג'ושוע רדמן היה צעיד כשהצליח, בראד מהלדאו ועוד ועוד. אז האמירה הזו שהג'אז חוזר להיות צעיר בעייתית בעיני. וכן כתבתי אותה בכותרת כדי שהיא תהייה פרובוקטיבית (במובן של מעורר מחשבות, המשמעות המקורית של המילה, ולא שנוי במחלוקת, הקונוטציה המודרנית).

אז למה בעצם אני מתכוון- נראה לעובדה שנראה כי הג'אז מתחיל לחזור לדבר לאנשים בדור צעיר יותר. נגנים שגדלו בסביבה ותרבות שהיא לא רק ג'אז, בטח שלא רק ג'אז מסורתי, ומתחילים לשלב את זה במוסיקה שלהם באופן טבעי מאוד. זה ממש לא עניין חדש, אבל אם פעם הופעת ג'אז-רוק הייתה דבר שקורה בנפרד מג'אז-סווינג, והם לא היו מנוגנים באותו סט, ובטח שלא מנוסים להשתלב ביחד- היום הדבר הזה קורה מאוד בטבעיות בעיני ומאוד נפוץ לשמוע אנשים שמנגים רוק או היפהופ בסטים שלהם. גיטרות/חצוצרות עם אפקטים שמנגנות כאילו מסורתי, קלידים, באסים חשמליים. שוב, זה לא דברים שלא נעשו, אבל אולי מה שחדש בעצם זה השימוש בהם כאילו שזה שגרתי.

בעצם, נראה לי, צומח דור בג'אז שלוקח את הדברים האלה שנעשו קודם ומקבל אותם כמובן מאליו, כבסיס חדש שצריך להתייחס אליו. כי הג'אז כבר נלקח לשם, אנשים כבר חידשו והלכו לכיוונים האלה, והמוסיקאים שצומחים היום חייבים להתייחס לזה. ואני חושב שהעניין הזה, הנקודה הזו, מקשרת את הג'אז חזרה לדור שחי היום. וגם החברה היותר מבוגרים פה, שמעו ועדיין שומעים לא רק ג'אז, וזה רק הגיוני שהג'אז שהם ירצו לצרוך (לא רק אבל גם) ישקף את זה.

לא יודע, אולי אני מרחיק לכת בעקבות הסדרה הזו (שהיא נורא נורא אופטימית וכיפית). אבל אני בהחלט מרגיש שיש איזו תנועה של חזרה של הג'אז לקהל יותר צעיר ומעודכן, ושל כניסה של מוסיקאים יותר צעירים ומעודכנים לסצינה. ושהג'אז, במובן מסויים, חוזר להיות רלוונטי לדור שלנו

תוקן על ידי ברק ויס 10/10/2009 13:47




אהבת את הפוסט? סמן לייק:
הגדרות תצוגה
הודעה מחבר שעה תאריך



מאמרי הקהילה
אומנות הטריו (7)
מאת בן אהרוני. חלק שביעי מהסדרה המאיימת להיות ארוכה יותר מ"היפים והאמיצים". והפעם הרכבי טריו ברוח ECMית (אבל לא רק)
10/4/2009
אומנות הטריו (6)
מאת: בן אהרוני. חלפו להם 120 יום מאז הפוסט האחרון של אומנות הטריו (5) והנה עוד כמה טריו פסנתר ששמעתי לאחרונה, ןהם מומלצים, כמו שאר ההמלצות בפינה הזו.
16/3/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - חליל בג`אז: משנות ה-70 ועד היום
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק הרביעי והאחרון (בינתיים) בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז מוקדש לחליל משנות ה-70 של המאה ה-20 ועד היום. תקופה שהתחילה בפיוז'ן ובפרי ג'אז, המשיכה בתחיית המיינסטרים והיום מתפתחת(?) לכל הכיוונים. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - שנות ה-60
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק השלישי בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לחליל בשנות ה-60 של המאה ה-20. עשור זה הוא לטעמי השיא ביצירתיות החליל בג'אז. הוא מאופיין בשיאי טכניקה ובשתי השפעות מוסיקליות מרכזיות: המוסיקה הקלאסית-מודרנית והבוסה נובה מברזיל. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - שנות ה-40 וה-50
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק השני בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לשנות ה-40 וה-50 של המאה ה-20, השנים בהם החליל הפך להיות כלי לגיטימי בעולם הג'אז. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - ראשית הג`אז
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק הראשון בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לחלילני הג'אז הראשונים בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20. כתב: ברק ויס
1/1/2009



*
המלצה לעמוד הראשי קהילת תמיכה טכנית מנהלי קהילות הסכם שימוש באתר צור קשר השוואת מחירים בתי מלון בחו"ל Copyright ©2007-2009, אג'נדה

(0.0469)