שם משתמש: סיסמא:
הרשמה לאג'נדה



איילת רוז גוטליב


איילת רוז גוטליב
פורסם לפני 1507 ימים     מאת אשר קשר     סה"כ תגובות: 2     תגובה אחרונה לפני: 1506 ימים

הזיווג התמוה למראית עין, של שדכן מוזיקלי הוזה מניו יורק בין הכלייזמר, סגנון הניגון החסידי, המסורתי העתיק שנולד במזרח אירופה, עם האוונגארד עז המצח, החצוף, והצעיר יחסית, הצליח למרבה הפלא ונושא עימו אף צאצאים רבים שנושאים את הבשורה. אלבומים כמעט רבים מספור יוצאים בלייבל הניו-יורקי "צדיק", של המוזיקאי ג'ון זורן, המחדש ומטפח את נישת המוזיקה היהודית הרדיקלית, כפי שכינה אותה הוא עצמו. מספיקה הצצה חטופה באתר הלייבל על מנת לזהות אוצר בלום של מוזיקה יהודית בפרשנויות יוצאות דופן, במקוריות ראויה לציון ובאהבה אין קץ של עשרות מוזיקאים יהודים, אבל גם של כאלה שאיתרע מזלם, ולא נולדו כאלו.

האלבום הנהדר "מים רבים" של הזמרת הישראלית איילת רוז גוטליב, הוא דוגמא מצוינת ליצירה כזו שג'ון זורן זיהה את איכויותיה ודאג להקליט בחברת התקליטים שלו. "האלבום מים רבים הוא מחזור שירים של עשרה קטעים שהלחנתי מתוך שיר השירים", אומרת רוז גוטליב, "היצירה עוקבת אחר המילה אהבה, מילה שלוקחת אותי למסע בקשת של רגשות אנושיים. המוזיקה שהלחנתי לקטעים הללו היא ההשתקפות של האהבה בעיני והפרשנות שלי לטקסטים הנהדרים הללו".

נאמנה לרדיקליות ולסקרנות של זורן, יוצאת רוז גוטליב לחתוך בבשר החי של הטקסטים המקראיים ולהגיש אותם מאתגרים, מחודשים ובעלי משמעות כמעט חדשה ומרתקת מבחינה מוזיקלית. מבחינת הלחנים, רוז גוטליב אוהבת כמובן לגעת באוואנגרד, אבל גם לשלב אותו עם הקלאסי והמסורתי, והמעברים הללו בין הישן והחדש מרתקים ומפתיעים.

השירה שלה יפהפייה, בקטעים מסוימים היא אף מצמררת כאשר היא שרה ללא ליווי מוזיקלי, ונשמעת, כמו שילוב בלתי אפשרי של זמרת ג'ז, שהיא גם חזנית שמתפללת באוואנגרד, או כל אחד מהרכיבים הללו בקומבינציה זו או אחרת. מבחינת השירה שלה אגב, מעניין להשוות בין ארבעת הדיסקים השונים כל כך שלה שיצאו עד עתה, והורסטיליות המרשימה שלה בכל סגנון מוזיקלי בו היא פורטת על מיתרי הקול שלה. אלבום הסולו האחרון שלה מ-2009 Upto Here | From Here, שיצא ב 2009 בחברת התקליטים האירופית Obliqsound, ובו מתועדת עבודתה של גוטליב עם שישיית הג'אז שלה, איתה ניגנה במהלך השנים האחרונות בניו יורק. על גבי עטיפת האלבום כותב עורך אתר האינטרנט הנחשב All about jazz אנדריי הנקין, כי "בניגוד לכל כך הרבה זמרי ג'ז סביבה רוז גוטליב חותרת לגלות את הסגנונות והמורכבויות שהקול שלה יכול להפיק. וכי היא האינסטרומנטליסטית במידה שווה לשאר כל חברי ההרכב שלה"

בשבוע הבא, ארבע שנים לאחר שיצא הדיסק, תעלה רוז גוטליב את המופע "מים רבים" המבוסס על האלבום, בפסטיבל התנ"ך בבית גוברין. "מבין המוזיקאים שניגנו באלבום יופיעו איתי שניים" מספרת רוז-גוטליב, "הפסנתרנית ענת פורט, ואחי הזמר והמוזיקאי מיכאל גוטליב". פורט, אחת הפסנתרניות המוכשרות בישראל, חזרה לאחרונה להתגורר בארץ לאחר שהות בניו יורק, ועומדת להוציא בקרוב את אלבומה השני לייבל הג'ז היוקרתי ECM. "עוד בתוכניות שלי ושל ענת", מגלה רוז גוטליב, "זה להקליט אלבום דואו של שתינו". מיכאל גוטליב, האח, עומד להוציא הקיץ את אלבומו הראשון. מיכאל אגב, משמש כקול הגברי היחיד במכלול הכול-נשי המרכיב את "מים רבים", והקריינות-שירה שלו בקטע "מן המדבר" מלבבת ממש על רקע צלילי הצ'לו המיוסרים-מתענגים של רופוס קפאדוקיה.

עוד תופיע עם רוז גוטליב במופע בבית גוברין חברתה הטובה מימי לימודיהן בתיכון לאמנויות בירושלים, הזמרת יוליה פלדמן. "בגיל 16, כאשר התחלתי להלחין מוזיקה משלי", נזכרת רוז גוטליב, "אני זוכרת שהייתי יושבת עם יוליה בבתי קפה בירושלים וכותבת לה דברים שהיא הייתה מבצעת. חלק מהדברים היו אוונגרדיסטים בצורה יוצאת דופן, אבל היא לא חששה מכלום ושרה כל דבר שכתבתי. נוצר אז חיבור נהדר בינינו כי כמוני, גם היא אוהבת סוגים שונים של מוזיקה".

את ההסבר לגיוון היצירתי של רוז גוטליב, אפשר אולי לתלות בעובדה שנולדה בירושלים לפני שלושים ואחת שנה למוזיקאי חובב ממוצא שוויצרי ולאימא ממוצא ספרדי. "גדלתי עם מאות תקליטים בבית, של אבי וסבי והאזנתי כמעט לכל דבר ולכל סגנון".
עד סוף התיכון מתברר למרבה הפלא, רוז גוטליב ניגנה בחליל קלאסי ולא שרה כלל. "כשנרשמתי לבית הספר למוזיקה רימון לאחר שסיימתי את התיכון לאמנויות, עשיתי אודישנים גם בחליל וגם בשירה", היא מספרת, "ולמרבה הפלא קיבלתי ציון הרבה יותר גבוה כאשר שרתי. כאשר אמרתי להורים שלי כי החלטתי ללכת ולהתמקד בשירה הם היו בהלם, אבל עבורי זה לא היה דרמטי כל כך, כי בפנים הרגשתי את הצורך לשיר במשך זמן רב".

היה זה המוזיקאי הירושלמי יצחק ידיד, שהמליץ לרוז גוטליב ללכת וללמוד בבית הספר הגבוה למוזיקה בבוסטון :ה"ניו אינגלנד קונסרבטורי" ולא בברקלי, בית הספר למוזיקה, הכי ישראלי מחוץ לגבולות ישראל. את האודישן שלה אגב, היא עשתה בטלפון. "זה היה מדהים במחשבה לאחור", היא מספרת, "אודישן בטלפון. הם השמיעו לי חמישה אקורדים ואני הייתי חייבת לחזור עליהם. השמיעו לי קטעים שהייתי חייבת לשיר חזרה, זה לקח כשעה ולאחר מכן אמרו לי שעברתי". לבוסטון נסעה רוז גוטליב עם בעלה, המוזיקאי שחר לבבי שלמד בברקלי אבל בהמשך פנה לעסוק בגרפיקה ממוחשבת ולאחרונה התגורר מספר שנים בניו זילנד כאשר כבד כאנימטור בסרט אוואטאר.

לאחר סיום לימודיה בבוסטון הגיעה רוז גוטליב כמובן לניו יורק. היא הופיעה המועדונים שונים בעיר, והקליטה אלבום ראשון בשם "Internal - External", שכלל סטנדרטים ושירים בהשראת מוזיקאים כמו אורנט קולמן וצ'רלי מינגוס. האלבום אף זכה בתואר "אלבום הבכורה הטוב ביותר, 2004" ע"י אתר האינטרנט: All About Jazz. המפנה בקריירה שלה חל כאשר פגשה בג'ון זורן. "חברתי הזמרת בסיה שכטר (בת פרעה), אמרה לי לשלוח את "מים רבים" לזורן אותו הכירה ומספר ימים לאחר מכן הוא התקשר אלי כשברקע אני שומעת את המוזיקה שלי. מאז אני עובדת איתו על פרויקטים שונים".

הפרויקט האחרון של רוז גוטליב עם זורן בלייבל "צדיק", הוא הדיסק ה-13 בסדרת האלבומים Book of angels (המכיל עד עתה כשלוש מאות יצירות שונות) שהיא המשכה של סדרת האלבומים הנהדרת "Masada". באלבום מבצעת רוז במסגרת הרביעייה הווקאלית של ג'ון זורן, עיבודי א-קאפלה אינטימיים ללחניו. "הופענו לאחרונה עם האלבום בפסטיבל הג'ז במונטריאול", מספרת רוז-גוטליב, "והתגובות שקיבלנו היו נהדרות".

אז למרות שפסטיבל התנ"ך אינו בדיוק פסטיבל הג'ז של מונטריאול, רוז גוטליב מאוד נרגשת לקראת מופע הבכורה של "מים רבים": "אנו הולכים להופיע באחת המערות בבית גוברין, במערת המבואה" היא אומרת, "האפקט המוזיקלי שם הוא פשוט יוצא דופן, במיוחד לסוג כזה של מוזיקה".
בנוסף, בימים אלה פותחת גוטליב בסיבוב הופעות עם מופע חדש "בצידי דרכים". המופע משלב את סגנון ההלחנה הייחודי שלה וקולה הווירטואוזי והחם, עם מילותיהם של משוררים מקומיים. "המופע הוא פרי של שנים רבות בהם ליקטתי שירים אותם הלחנתי", היא אומרת, "ביניהם שירים מאת אגי משעול (שגם השתתפה באחת ההופעות בקריאת אחד משיריה), יהודה עמיחי, שמעון אדף, נתן זך, נתן יונתן, מחמוד דרוויש ועוד רבים אחרים.

איילת רוז גוטליב, "מים רבים", יום שבת 24.7 מערת המבואה בשעה 20:30
זמרים: איילת רוז גוטליב, מיכאל גוטליב, יוליה פלדמן, תמי שפר
נגנים: ענת פורט-פסנתר, רונן איציק-תופים וכלי הקשה, דן ווינשטיין,-צ'לו, יעל זמיר-כלי נשיפה


קבצים מצורפים:







אהבת את הפוסט? סמן לייק:
הגדרות תצוגה
הודעה מחבר שעה תאריך



מאמרי הקהילה
אומנות הטריו (7)
מאת בן אהרוני. חלק שביעי מהסדרה המאיימת להיות ארוכה יותר מ"היפים והאמיצים". והפעם הרכבי טריו ברוח ECMית (אבל לא רק)
10/4/2009
אומנות הטריו (6)
מאת: בן אהרוני. חלפו להם 120 יום מאז הפוסט האחרון של אומנות הטריו (5) והנה עוד כמה טריו פסנתר ששמעתי לאחרונה, ןהם מומלצים, כמו שאר ההמלצות בפינה הזו.
16/3/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - חליל בג`אז: משנות ה-70 ועד היום
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק הרביעי והאחרון (בינתיים) בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז מוקדש לחליל משנות ה-70 של המאה ה-20 ועד היום. תקופה שהתחילה בפיוז'ן ובפרי ג'אז, המשיכה בתחיית המיינסטרים והיום מתפתחת(?) לכל הכיוונים. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - שנות ה-60
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק השלישי בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לחליל בשנות ה-60 של המאה ה-20. עשור זה הוא לטעמי השיא ביצירתיות החליל בג'אז. הוא מאופיין בשיאי טכניקה ובשתי השפעות מוסיקליות מרכזיות: המוסיקה הקלאסית-מודרנית והבוסה נובה מברזיל. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - שנות ה-40 וה-50
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק השני בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לשנות ה-40 וה-50 של המאה ה-20, השנים בהם החליל הפך להיות כלי לגיטימי בעולם הג'אז. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - ראשית הג`אז
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק הראשון בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לחלילני הג'אז הראשונים בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20. כתב: ברק ויס
1/1/2009



*
המלצה לעמוד הראשי קהילת תמיכה טכנית מנהלי קהילות הסכם שימוש באתר צור קשר כרטיסים למופעים, הצגות ופסטיבלים Copyright ©2007-2009, אג'נדה

(0.0508)