שם משתמש: סיסמא:
הרשמה לאג'נדה



טילים על המרפסת של עומר קליין


טילים על המרפסת של עומר קליין
פורסם לפני 3260 ימים     מאת אשר קשר     סה"כ תגובות: 13     תגובה אחרונה לפני: 3257 ימים

"גם עומר הגיע?", שאל בתקווה מוני מושונוב בזמן שחיבק את בתו, זמרת האופרה אלמה מושונוב, המתגוררת עם בעלה פסנתרן הג'ז עומר קליין בדיסלדורף, בעת שהפתיעה אותו לכבוד הערב שאורגן לכבודו ושודר בערוץ 2. אז עומר לא הגיע אז, אבל הוא כן יגיע בשבוע הבא לישראל, על מנת להציג בחמש הופעות את תקליטו הרביעי והיפה: "טילים על המרפסת" (("Rockets on the balcony" שיצא בלייבל "צדיק" של ג'ון זורן, ובו הוא מנגן לצידם של זיו רביץ בתופים וכלי הקשה וחגי כה מילוא בבאס.

באמת אלבום נהדר. תענוג אמיתי למי שכבר מכיר ואוהב את הנגיעה המסלסלת, הצעד התימני של אצבעותיו של קליין על קלידי הפסנתר שלו, וגם למי שיתוודע אליה בפעם הראשונה. המוזיקה של קליין היא כור היתוך ששואב את השראתו מהצלילים הים תיכוניים, צפון אפריקאיים, התימניים, המזרח אירופאים, והופך אותם לזן חש ועכשווי של מוזיקת נשמה יהודית.

אבל בניגוד לאלבומיו הקודמים, האלבום הזה אינו רק אי של שלווה. מתגלה בו גם מתח מסוים, הרגשה של בהילות, של חשש, של מורא מהלא נודע. קטע מספר שבע למשל, שעל שמו נקרא האלבום, מטריד מאוד, גם מוזיקלית וגם קונספטואלית: "את הקטע"Rockets on the balcony" הלחנתי בזמן מלחמת לבנון השנייה", נזכר קליין בשיחה מביתו בדיסלדורף, "ישבתי על מרפסת הדירה שלי בתל אביב בשעה ארבע בבוקר, וחשבתי איזו סתירה קיימת בין השלווה של תל אביב בשעת בוקר מוקדמת, לעומת המלחמה הנוראית שמתחוללת מספר שעות משם. ההשראה לאלבום הושפעה גם מציטוט של המלחין הרוסי דימיטרי שוסטקוביץ:"אני לעולם לא מתעייף מהעונג שאני מוצא במוסיקה יהודית עממית. היא רבת פנים, היא יכולה להראות שמחה בזמן שהיא טרגית, זה כמעט תמיד צחוק מבעד לדמעות. הם מבטאים ייאוש במוסיקה לריקודים"

- בקטע הזה זו גם פעם ראשונה שאתה נוגע בג'ז חופשי במוזיקה שלך, זו דרישה של זורן?
- "ממש לא. זורן החתים אותי ב"צדיק" על סמך הדברים שלי שלא היו חופשיים. זורן לא הכתיב דבר, הוא לא נוהג לעשות את זה לאמנים שלו. אבל גם בגלל ההרגשה שלי וגם בגלל שהאלבום הוקלט בצדיק הרגשתי בטוח יותר לעשות משהו אחר, חופשי יותר".

על בסיס המתח והסתירה בשמו של קטע מספר 4: Shining through broken glass"" נקבעה גם עטיפתו המרתקת של האלבום, יצירתה של דפנה אילן. "העטיפה מתכתבת עם הקונספט של האלבום", אומר קליין, "יש כאן חיבור מדהים של שני מקומות, כאשר החלק התחתון והצבעוני הוא שדרה בתל אביב של ימינו, והחלק העליון בשחור לבן הוא צילום של ברלין טרום מלחמת העולם השנייה. בולט גם כאן המתח בין המלחמה לנעימות של החיים היומיומיים".

Rockets on the Balcony"", אומר זורן עצמו על האלבום, "הוא דוגמא יפהפייה, לאופן בו הדור החדש של המוזיקאים, לוקח את המוסיקה היהודית למקומות עמוקים ובלתי צפויים".

מועדי הופעות :
15.12 יום ד' 20:00 לבונטין 7 ת"א
16.12 יום ה' , 20:30 אולם צוותא טבעון
17.12 יום ו' 14:00 זאפה הרצליה – מופע צהריים !
17.12 יום ו' 22:00 מועדון מיילסטון גן שמואל
18.12 מוצ"ש 20:00 לבונטין 7 ת"א


קבצים מצורפים:







אהבת את הפוסט? סמן לייק:
הגדרות תצוגה
הודעה מחבר שעה תאריך



מאמרי הקהילה
אומנות הטריו (7)
מאת בן אהרוני. חלק שביעי מהסדרה המאיימת להיות ארוכה יותר מ"היפים והאמיצים". והפעם הרכבי טריו ברוח ECMית (אבל לא רק)
10/4/2009
אומנות הטריו (6)
מאת: בן אהרוני. חלפו להם 120 יום מאז הפוסט האחרון של אומנות הטריו (5) והנה עוד כמה טריו פסנתר ששמעתי לאחרונה, ןהם מומלצים, כמו שאר ההמלצות בפינה הזו.
16/3/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - חליל בג`אז: משנות ה-70 ועד היום
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק הרביעי והאחרון (בינתיים) בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז מוקדש לחליל משנות ה-70 של המאה ה-20 ועד היום. תקופה שהתחילה בפיוז'ן ובפרי ג'אז, המשיכה בתחיית המיינסטרים והיום מתפתחת(?) לכל הכיוונים. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - שנות ה-60
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק השלישי בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לחליל בשנות ה-60 של המאה ה-20. עשור זה הוא לטעמי השיא ביצירתיות החליל בג'אז. הוא מאופיין בשיאי טכניקה ובשתי השפעות מוסיקליות מרכזיות: המוסיקה הקלאסית-מודרנית והבוסה נובה מברזיל. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - שנות ה-40 וה-50
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק השני בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לשנות ה-40 וה-50 של המאה ה-20, השנים בהם החליל הפך להיות כלי לגיטימי בעולם הג'אז. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - ראשית הג`אז
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק הראשון בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לחלילני הג'אז הראשונים בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20. כתב: ברק ויס
1/1/2009



*
המלצה לעמוד הראשי קהילת תמיכה טכנית מנהלי קהילות הסכם שימוש באתר צור קשר השוואת מחירים בתי מלון בחו"ל Copyright ©2007-2009, אג'נדה

(0.0391)