שם משתמש: סיסמא:
הרשמה לאג'נדה



מחייה מתים


מחייה מתים
פורסם לפני 2208 ימים     מאת JAZZMUSIC     סה"כ תגובות: 4     תגובה אחרונה לפני: 2208 ימים

שי ברנר קוורסט במחווה לפריץ וייס בבית פליצה בלומנטל 28 לספט' 2013.

ההרכב של ברנר לקח לעצמו פרויקט חשוב מאין כמוהו , במטרה לשמר את ניגוני ה"גטו סווינגרס" תזמורת יהודית בהנהגתו של פריץ וייס נגן קלרינט וסקסופון(1919) שניגנה ג'אז/סווינג במחנה ריכוז טרייזינשטאט ונשלחו למחנה השמדה אושוויץ ב28 לספט' 1944 .

למרבה האירוניה בחירת תאריך למופע התבקש.70 שנה אחר כך מתוך האודים המוצלים מאש התנגנה המוסיקה הזו בחלל בית המוסיקה כאן בתל אביב .

על מנת להבין את התהליך אין ספק שפריץ וייס האזין קודם לפני שהמכבש הנאצי התחיל לכתוש את אירופה ולהתחיל בפתרון הסופי את הסגנון הרגטיים של סקוט ג'ופלין 1867-1917 או ג'ו "קינג " אוליבר 1885-1938 , ואין ספק שההשפעה הראשונית של לואי ארמסטרונג 1901-1971 בימים שלו עם קינג אוליבר ואחרים השפיע על הסגנון של וייס, יתכן אף מאד האזין גם לביקס ביידברק 1903-1931 (שהקדים זמנו בכל הנוגע לתפיסה של הקלרינט בקדמת הבמה ).

ברנר וחבורתו יחד עם מרטון קם הנהדר הביאו לנו את חדוות הג'אז הראשוני שזמן רב לא נשמעו כאן בארץ , אין ספק שרוחו של וייס התמוגג מנחת למשמע צלילי הסווינג שלו כאילו תחיית מתים , פה ושם היו לנגנים התעלות , אפילו קמצוץ טיפול מודרני לחלק מהעיבודים , אבל המוסיקה היא בדיוק
כמו שהיא נשמעת בכתלי הגטו עם השמחה המהולה הזו .
זהו הקניין הרוחני של וייס שאין ספק שצריך לשמרו, ואין לי צל של ספק שימצאו עניין רב בחבורה של ברנר לתיעוד אקדמי , למופעי הסברה , לא אתפלא אפילו מעבר לים. יש צורך בחשיפה תקשורתית לסיפור הזה ולמופע החשוב הזה.
משום מה המופע הזכיר לי את הסרט "נערי הסווינג" 1993 בבמויו של תומס קרטר עם כריסטיאן ביל שהיה אז בגדר אלמוני על חבורת נערים גרמנים המאזינים ומנגנים ג'אז מתחת לשפמו המאיים של היטלר , למעוניינים כדאי מאד לראות הסרט.

יצאתי בהרגשה של שליחות .. שחובה לשמוע אותם .. ובטוח שברנר וחבורתו יעשו פרויקטים אחרים על מנת לשמר את המוסיקה שכמעט נעלמת לנו מין העין .

מרטון קם - קלרינט
שי ברנר - סקסופון סופרן
אסף פינקלשטיין - פסנתר
אורי בן-צבי - גיטרה
קוסטיה אדלקינד - קונטראבס
לאון חביב - תופים





אהבת את הפוסט? סמן לייק:
הגדרות תצוגה
הודעה מחבר שעה תאריך



מאמרי הקהילה
אומנות הטריו (7)
מאת בן אהרוני. חלק שביעי מהסדרה המאיימת להיות ארוכה יותר מ"היפים והאמיצים". והפעם הרכבי טריו ברוח ECMית (אבל לא רק)
10/4/2009
אומנות הטריו (6)
מאת: בן אהרוני. חלפו להם 120 יום מאז הפוסט האחרון של אומנות הטריו (5) והנה עוד כמה טריו פסנתר ששמעתי לאחרונה, ןהם מומלצים, כמו שאר ההמלצות בפינה הזו.
16/3/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - חליל בג`אז: משנות ה-70 ועד היום
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק הרביעי והאחרון (בינתיים) בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז מוקדש לחליל משנות ה-70 של המאה ה-20 ועד היום. תקופה שהתחילה בפיוז'ן ובפרי ג'אז, המשיכה בתחיית המיינסטרים והיום מתפתחת(?) לכל הכיוונים. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - שנות ה-60
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק השלישי בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לחליל בשנות ה-60 של המאה ה-20. עשור זה הוא לטעמי השיא ביצירתיות החליל בג'אז. הוא מאופיין בשיאי טכניקה ובשתי השפעות מוסיקליות מרכזיות: המוסיקה הקלאסית-מודרנית והבוסה נובה מברזיל. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - שנות ה-40 וה-50
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק השני בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לשנות ה-40 וה-50 של המאה ה-20, השנים בהם החליל הפך להיות כלי לגיטימי בעולם הג'אז. כתב: ברק ויס
1/1/2009
חליל בג`אז: סקירה הסטורית - ראשית הג`אז
תפקידו של החליל בג'אז מעולם לא היה מרכזי. דווקא בשל כך חשוב לטעמי לספר את סיפורו של החליל בג'אז. הפרק הראשון בסקירה ההסטורית על החליל בג'אז יוקדש לחלילני הג'אז הראשונים בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20. כתב: ברק ויס
1/1/2009



*
המלצה לעמוד הראשי קהילת תמיכה טכנית מנהלי קהילות הסכם שימוש באתר צור קשר השוואת מחירים בתי מלון בחו"ל Copyright ©2007-2009, אג'נדה

(0.1250)