שם משתמש: סיסמא:
הרשמה לאג'נדה



ברוכים הבאים לקהילות אג'נדה!
אתם צופים כרגע בהודעה טקסטואלית מתוך פורום "ג'אז"



ליחצו כאן כדי לעבור לגירסה המקורית של פורום "ג'אז"



"אריק איינשטיין אוהב סווינג"-ראיון עם יוני רכטר
"את יוני רכטר ראיתי לראשונה בבית העם בירושלים ב-1973 כשהייתי בן שמונה", מתענג על זכרונותיו, מוזיקאי הג'ז והבסיסט יוראי אורון בן הארבעים וארבע, "אבל רק שנים מאוחר יותר הבנתי עד כמה הוא מוזיקאי גדול, וקיבלתי השראה מהמוזיקה שלו. אז הערצתי כמו כולם את כוורת ואני זוכר מההופעה את התפאורה עם הקונכיות המוזרות מפלסטיק. ניגנתי גיטרה באותם ימים, אבל הייתי המום דווקא מאלון אולארצ'יק שניגן על גיטרה באס. הוא פשוט היפנט אותי, אולי זו אחת הסיבות שבעטיין הפכתי לבסיסט בשלב מאוחר יותר".

"אני את יוראי פגשתי לראשונה באמצע שנות התשעים בתוכנית "לילה גוב", של גידי", נזכר יוני רכטר בן החמישים ותשע, "יוראי היה חבר בלהקת הבית של התוכנית, ואני התארחתי שם מספר פעמים אצל גידי. מאוחר יותר הוא גם ניגן בהפקה המחודשת של הכבש השישה עשר, והופיע איתי גם בפסטיבל הג'ז באילת, בצוותא עם נגן הגיטרה יוסי לוי. הופענו יחד גם ממש לאחרונה במועדון זאפה עם הזמרת הברזילאית דניס רייס".

בשבוע הבא יחזרו יוני רכטר ויוראי אורון לשתף פעולה בפסטיבל הג'ז של גבעתיים, במופע דואו שישא את השם: "בצבע אקוסטי". "במופע אנו נבצע שירים מוכרים וקטעים אינסטרומנטליים, הכל חומרים מקוריים משלנו", מספר רכטר. "אנחנו עובדים קשה על הדינמיקה המאוד מיוחדת וחושפנית של סוג דואו כזה, באס פסנתר. רציתי בלי תופים הפעם, זה נותן לי המון מוטיבציה לעשות דברים חדשים. אני נורא אוהב לנגן ולהתאמן".

את ההסטוריה המוזיקלית של רכטר כולם כבר מכירים, אבל לטובת אלו שהצטרפו אלינו זה עתה, להלן מספר תחנות מרכזיות בחייו: הוא החל לנגן על פסנתר בגיל שמונה, וכבר בגיל 16 הלחין את "דמעות של מלאכים" למילותיו של דן מינסטר, בן כיתתו. הוא היה חבר בלהקת חיל התותחנים, שם שירת כקלידן, ולאחר שחרורו הצטרף ללהקת "כוורת". במקביל ל"כוורת" הקים רכטר עם אבנר קנר את צמד הרוק המתקדם "14 אוקטבות" והחל גם לעבד ולהלחין שירים לזמרים. שיתוף פעולה בולט שלו בשנות השבעים היה כמובן עם אריק איינשטיין אבל גם עם אמנים נוספים, בהם גידי גוב, אסתר עופרים, יוסי בנאי, עלי מוהר ויהודית רביץ.

ב-1978 היה רכטר שותף ליצירת האלבום "הכבש השישה עשר", ש1979 הוציא את אלבום הסולו הראשון שלו "התכוונות", ובשנת 1991 הפיק פסטיבל ישראל בשיתוף רשות השידור ערב משירי יוני רכטר בשם "העיקר זה הרומנטיקה". בשנת 2003 הוציא רכטר את אלבומו האחרון עד עתה "עוד סיפור" שבלטו בו אלמנטים מובהקים של מוזיקת ג'ז.

- "יוני, לאורך כל הקריירה שלך אתה תמיד נוגע בג'ז, אבל לא מתמסר אליו לחלוטין, זה נכון?"

- "את הקשר שלי לג'ז אפשר לראות בכל דבר כמעט שעשיתי בקריירה שלי. ג'ז בעיני זו שפה שאני משתמש בה למוסיקה שלי ולמוזיקה שאני עושה לאחרים. ב"עוד סיפור" כמו שאמרת יש טרילוגיה אינסטרומנטלית ג'זית, אבל היה המון ג'ז גם ב"14 האוקטבות", למשל .
- אז למה אתה בעצם לא מוזיקאי ג'ז?

- "משום שאין לדעתי אפשרות להתקיים בישראל כמוזיקאי ג'ז בלבד, אי אפשר לשרוד. לכן גם אתה רואה שמוזיקאי הג'ז הבכירים שלנו מתגוררים דווקא בחו"ל".

- האמנים שעבדת איתם לאורך השנים קיבלו את הקו הג'זי שהצעת להם?
- "היה לי המון מזל לעבוד עם אנשים פתוחים שקיבלו את מה שהצעתי תמיד. עם אסתר עופרים למשל אני מופיע בגרמניה ועושה שם הרבה ג'ז דווקא. אריק איינשטיין אוהב מאוד סווינג ומעריץ גדול של פרנק סינטרה. גם עלי מוהר בתחילת דרכו, אבנר קנר ואחרים נטו מאוד לקבל את מה שהצעתי להם מבחינת ג'ז".

- מתי בעצם החל החיבור שלך לג'ז?

- "כשהייתי בן שבע התחלתי ללמוד לנגן בפסנתר. חבר שלי מבית הספר, הסקסופוניסט גורי אגמון, לימד אותי ג'ז, וניגן איתי בשלישייה. בצבא החבר'ה הכירו לי את הרבי הנקוק ואת מהווישנו אורקסטרה. הייתי נגן בלהקה והכירו לי הרבה דברים חדשים".
- הבאת את זה איתך לכוורת?

- "כוורת היא להקה נפלאה לדעתי, היום אני אוהב אותה אפילו יותר מפעם, אבל דני סנדרסון היה מאוד דומיננטי בכוורת אז הוא הביא את הרוק והריתם אנד בלוז. היה לי 'אינפוט' (Input) בכל הצד של הפסנתר, הקלידים והאורגנים. בעצם, אחרי השלב ראשון שבו הכירו אותי בלהקה, נתנו לי חופש אמנותי. היתה לי תקשורת טובה עם אלון אולארצ'יק, וכל תפקידי הבאס היו מוכפלים ועשינו הרבה דברים יחד. אהבתי את הראש שלו. היה לי גם קשר מצוין עם יצחק קלפטר, והיינו בונים יחד ליווי וקול שני. היו מפגשים יצירתיים גם עם האחרים, אבל השניים הללו היו יותר בכיוון שלי - פחות ברוק הפשוט. הם חיפשו תיחכום אינסטרומנטלי, למרות שהיתה בהם הפשטות היפה".

- גם לאולארצ'יק וגם לגידי גוב היו בשנים האחרונות יציאות ג'ז, יש סיכוי שתעבדו בטריו מתישהו?
- "דווקא עם אלון עשיתי פעם דואט בשנת 85. גם זה היה כמובן באס פסנתר והיה ממש כייף לעבוד איתו. עם גידי לאורך השנים היו בינינו נגיעות של ג'ז, במיוחד ב"העיקר זה הרומנטיקה". לא יודע בקשר לטריו, נראה לי כי גם בעתיד אנו נמשיך להפגש תחת המטריה של כוורת".
- אבל הפריצה היותר ג'זית שלך באה אבל דווקא אחרי כוורת.

- "גם בתחילת שנות ה-70 ניגנתי במועדונים שונים בתל אביב, עם מוסיקאים כמו פטר וורטהיימר, ג'רי גרבל, אלון אולארצ'יק, שמוליק ארוך ואחרים. בשנת 77' בא לפה צ'יק קוריאה והלכתי לכל המופעים והסדנאות שלו והוא אמר שפסנתרן ג'אז צריך ללמוד תופים אז למדתי במשך שנה תופים כדי לשפר את חוש הקצב, כדי לפתח את ההפרדה בין שתי הידיים. אני גם קצת מנגן גיטרה".

ב-1991, ל"פסטיבל הג'אז" באילת, הקים רכטר הרכב פיוז'ן ג'אז-רוק בו ניגנו רכטר בפסנתר, גורי אגמון בקלרינט וסקסופונים, אילן סאלם בחליל, אלון נדל בבס, עדי רנרט בקלידים, יובל שפריר בכלי הקשה ותופים ואיתן איצקוביץ בתופים. ההרכב הקליט קטעים שיצאו ב-1992 באלבום שנקרא "ממש עכשיו" והכיל קטעים אינסטרומנטליים כמו "בתיאבון", "בלוז התולעים" ו"קטע נושן".

"אני גם מאזין כיום להרבה ג'ז", מספר רכטר, "גם נגני פסנתר קלאסיים כמו ביל אבנס ותלוניוס מונק אבל גם מודרנים כמו בראד מלדאו".

- איך נולד הרעיון למופע עם יוראי אורון?

- "דובי לנץ, המנהל המוזיקלי של פסטיבל גבעתיים הציע לי לבחור איזה סוג של מופע שאני אחפוץ בו. יצאתי לסיור לוקיישן באולם הגדול בתאטרון גבעתיים, מיששתי את הפסנתר, רציתי להרגיש את המקום. שם עלה לי הרעיון לדואט עם יוראי. רציתי משהו אינטימי".
"זה נורא החמיא לי שיוני בחר בי לדואט", מודה אורון, "זו זכות גדולה עבורי".

אורון , נגן גיטרה בס וקונטרבס כאמור, נולד בירושלים, ניגן בשנות השמונים בהרכב הג'ז "קדמה" עם הפסנתרן ירון גוטפריד והמתופף יקי לוי. את עיקר פרסומו קיבל בתוכנית הטלוויזיה הפופולרית "לילה גוב, היה חבר בלהקת התוכנית "התנינים" בראשות מוטי דיכנה, היה חבר בלהקתו של רמי קלינשטיין - "המועצה ושיתף פעולה עם שם טוב לוי, יהודית רביץ, אריק איינשטיין, ושלמה גרוניך.

- איך נבחר החומר שיוגש במופע?

- "כל אחד מאיתנו בחר קטעים. רוב הקטעים הם של יוני אבל כמובן שיש המון אילתור בהערב הזה".

- יהיו עיבודים לשירים מוכרים?
- "אני יכול רק לגלות שיהיה עיבוד ל"שטח ההפקר", לשיר ילדים מאוד מוכר של יוני, לקטע של באך, אבל לא יותר מזה".

- איך הדינמיקה ביניכם בחזרות?

- "שנינו אנשים מאוד רציניים ומסודרים, כך שהכל מאורגן ושנינו מגיעים מוכנים. כייף לעבוד עם יוני כי הוא נורא רציני ומשקיע בכל דבר שהוא עושה, אבל במיוחד אם זה דבר שהוא אוהב ונאמן לו כמו ג'ז".


פסטיבל הג'ז בגבעתיים.

פסטיג'אז 2010, פסטיבל הג'אז בתיאטרון גבעתיים, יתקיים זו השנה התשיעית, בתאריכים 8-6 במאי. הפסטיבל, בניהולו האמנותי של דובי לנץ, מצליח להעמיד שורה מרשימה של כשרונות ישראליים מבלי להזדקק לחיזוקים בדמותם של כוכבי ג'ז מחו"ל.

ביום חמישי יופעו כאמור יוני רכטר ויוראי אורון במופע "בצבע אקוסטי", עוד באותו ערב מופע מבטיח מאוד של Israeli All Star Sextet – שישיית אול-סטארז ישראלית עם איתמר בורוכוב – חצוצרה, אבי לייבוביץ' – טרומבון, דניאל זמיר – סקסופון סופרן, עמרי מור – פסנתר, עומר אביטל – קונטרבס, אביב כהן – תופים. את הערב ינעל ההרכב החקרני "גרוב כנעני", מפגש בין 7 מוסיקאים המחפשים את שורשי המוסיקה הכנענית. בהשתתפות: ורד הררי וצר – שירה וקלידים, יאיר צברי - שירה וכלי הקשה , עמוס הופמן - גיטרה ועוד, יונתן לוי- בס , יוני דרור - סקסופון וחלילים, ירון אוזנה – טרומבון, שי וצר - תופים וכלי הקשה.

ביום שישי בפסטיבל יהנו חובבי הווקאל ג'ז מהמופע Swingin' Nights, בו יארח הביג בנד הישראלי את מארינה מקסימיליאן בלומין. מנהל אמנותי ומנצח: אבי לייבוביץ. את השורשים האתניים שלו יציג רביד כחלני במופע Yemen Blues - מפגש מרתק בין המוסיקה והשירה התימנית למוסיקה השחורה ממערב-אפריקה ואמריקה.רביד כחלני - שירה, פרקשן, מיתרים, עומר אביטל - בס, עוד, שירה ועיבודים, יוחאי כהן – פרקשן, רוני עברין – פרקשן, גליה חי – ויולה, הילה אפשטיין - צ'לו, אבי ליבוביץ – טרומבון, ניב תואר – חצוצרה, הדר נויברג – חליל. לסיום הערב יופיע ההרכב המצויין Malox הכולל את הסקסופוניסט אייל תלמודי ("בלקן ביט בוקס", "אוי דוויז'ן") והמתופף חגי פרשטמן ("מונוטוניקס", "קטמין"). השניים משלבים בין נגינת פאנק להגשה אתגרית של מנגינות ומקצבים מסגנונות שונים ויוצרים צליל חדש.

במוצאי שבת יפגוש היוצר והמבצע שלומי שבן את סקסופוניסט הג'אז אלי דג'יברי. אלי ישיר שלומי, שלומי ינגן אלי ושניהם גם יתנו פרשנותם ליצירות של אחרים. עוד במוצאי שבת אלון יבנאי (פסנתרן, בסיסט, מלחין ומעבד) פוגש את ז'וקה פרפיניאן (מלחין, גיטריסט, זמר ונגן כלי הקשה), והשניים יוצאים למסע מוזיקלי בין תרבויות שונות והשפעות שונות, המושרשות בעיקר בתרבות האפרו ברזילאית והאפרו קובנית. את הפסטיבל ינעלו "קרוזנשטרן ופארוחוד", להקת רוק-פולק ישראלית בהרכב אינסטרומנטלי לא סטנדרטי: בס, תופים, קלרינט ואקורדיון.

פסטיג'אז-פסטיבל הג'ז של גבעתיים: 6-8 למאי בתאטרון גבעתיים.
לפרטים: http://www.t-g.co.il/main/siteNew/


מוזיקאי בחסד ובן-אדם מקסים
מאת ארנון גלבוע
בתאריך 30/4/2010
כל-כך הרבה יופי, עושר, אצילות, רוך, עידון וצניעות יש במוזיקה של יוני בארבעים השנה האחרונות. ממש כמו יוני עצמו. אשתדל להגיע להופעה, שלבטח תהיה מוצלחת ביותר.

קסם על ים כנרת
מאת Yairyona
בתאריך 30/4/2010
הצניעות שלו, גם בלי שיפתח את הפה, נשפכת מהאוזניים של רכטר.
לא את כל התקליטים שלו אהבתי, אבל תמיד הוא ניצב שם כמו איש נדיר ומלחין אדיר, שכל הזמן נמצא בחיפושים.
התקליט שלי היה תמיד 'התכוונות', ואני מת שיחבור לטקסטים של תמלילן צעיר, שיתן לו את מה שדן מינסטר נתן לו כל השנים האלה. מלים שישרתו מנגינות.

ומה עם עלי מוהר?
מאת ארנון גלבוע
בתאריך 30/4/2010


כבודו במקומו
מאת Yairyona
בתאריך 1/5/2010
יש משהו בטקסטים של דן מינסטר שיותר מדבר אלי.
אבל מוהר הוא מוהר כמובן. אורבני, חילוני, רוחני, קסם.

סגרתי את הערב הזה עם 'התכוונות' וחשבתי לעצמי שהסיכוי שיעשו כזה אלבום ושגם יהיה פופולרי פה ב 2010, הוא די קלוש, אבל עוד לא אבדה תקוותנו.

לצערי, מזמן כבר אבדה התקוה הזו
מאת yairjazz
בתאריך 2/5/2010
בתנאי הגידול המוסיקליים היום אמנים כמו יוני רכטר לא יצמחו, וגם אם חלילה יצמחו - לא יהיה מי שישמיע אותם.

למי יש היום זמן וחשק לשמוע מוסיקה מורכבת, אינטיליגנטית, רגישה ומקורית ? ועוד עם הכלי המיושן הזה, פסנתר ?

עזוב אותך. שים דודו אהרון ויאללה בלאגן.

אשר, אהבתי!
מאת איש האש
בתאריך 30/4/2010


כתבה/ראיון מעולה, אשר!
מאת ברק ויס
בתאריך 30/4/2010


תענוג אמיתי
מאת yairjazz
בתאריך 30/4/2010
איזה כיף לקרוא דברים כאלה. עשית לי את השבת.
הולך לשים דיסק של יוני..

היה נחמד מאוד לקרוא ! תודה
מאת רז סקלס
בתאריך 1/5/2010






*
המלצה לעמוד הראשי קהילת תמיכה טכנית מנהלי קהילות הסכם שימוש באתר צור קשר עבודה בעגלות Copyright ©2007-2009, אג'נדה

(0.0879)