בעקבות מעלה הלוחית, דרך חורוניים וארץ עטרות
|
|
|
|
בתגובה ל: בעקבות מעלה הלוחית, דרך חורוניים וארץ עטרות מאת: עמית 17100ישעיהו ט"ו: מַשָּׂא, מוֹאָב: כִּי בְּלֵיל שֻׁדַּד עָר מוֹאָב, נִדְמָה--כִּי בְּלֵיל שֻׁדַּד קִיר-מוֹאָב, נִדְמָה. עָלָה הַבַּיִת וְדִיבֹן הַבָּמוֹת, לְבֶכִי: עַל-נְבוֹ וְעַל מֵידְבָא, מוֹאָב יְיֵלִיל--בְּכָל-רֹאשָׁיו קָרְחָה, כָּל-זָקָן גְּרוּעָה. בְּחוּצֹתָיו, חָגְרוּ שָׂק: עַל גַּגּוֹתֶיהָ וּבִרְחֹבֹתֶיהָ כֻּלֹּה יְיֵלִיל, יֹרֵד בַּבֶּכִי. וַתִּזְעַק חֶשְׁבּוֹן וְאֶלְעָלֵה, עַד-יַהַץ נִשְׁמַע קוֹלָם; עַל-כֵּן, חֲלֻצֵי מוֹאָב יָרִיעוּ--נַפְשׁוֹ, יָרְעָה לּוֹ. לִבִּי, לְמוֹאָב יִזְעָק, בְּרִיחֶהָ, עַד-צֹעַר עֶגְלַת שְׁלִשִׁיָּה: כִּי מַעֲלֵה הַלּוּחִית, בִּבְכִי יַעֲלֶה-בּוֹ--כִּי דֶּרֶךְ חוֹרֹנַיִם, זַעֲקַת-שֶׁבֶר יְעֹעֵרוּ. כִּי-מֵי נִמְרִים, מְשַׁמּוֹת יִהְיוּ: כִּי-יָבֵשׁ חָצִיר כָּלָה דֶשֶׁא, יֶרֶק לֹא הָיָה. עַל-כֵּן, יִתְרָה עָשָׂה; וּפְקֻדָּתָם--עַל נַחַל הָעֲרָבִים, יִשָּׂאוּם. כִּי-הִקִּיפָה הַזְּעָקָה, אֶת-גְּבוּל מוֹאָב, עַד-אֶגְלַיִם יִלְלָתָהּ, וּבְאֵר אֵילִים יִלְלָתָהּ. כִּי מֵי דִימוֹן מָלְאוּ דָם, כִּי-אָשִׁית עַל-דִּימוֹן נוֹסָפוֹת--לִפְלֵיטַת מוֹאָב אַרְיֵה, וְלִשְׁאֵרִית אֲדָמָה.יש גם תיאור מורחב יותר של חורבן מואב ב ירמיהו מ"ח: א לְמוֹאָב כֹּה-אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, הוֹי אֶל-נְבוֹ כִּי שֻׁדָּדָה, הֹבִישָׁה נִלְכְּדָה, קִרְיָתָיִם; הֹבִישָׁה הַמִּשְׂגָּב, וָחָתָּה. ב אֵין עוֹד, תְּהִלַּת מוֹאָב--בְּחֶשְׁבּוֹן חָשְׁבוּ עָלֶיהָ רָעָה, לְכוּ וְנַכְרִיתֶנָּה מִגּוֹי; גַּם-מַדְמֵן תִּדֹּמִּי, אַחֲרַיִךְ תֵּלֶךְ חָרֶב. ג קוֹל צְעָקָה, מֵחֹרוֹנָיִם--שֹׁד, וָשֶׁבֶר גָּדוֹל. ד נִשְׁבְּרָה, מוֹאָב; הִשְׁמִיעוּ זְּעָקָה, צעוריה (צְעִירֶיהָ). ה כִּי מַעֲלֵה הלחות (הַלֻּחִית), בִּבְכִי יַעֲלֶה-בֶּכִי: כִּי בְּמוֹרַד חוֹרֹנַיִם, צָרֵי צַעֲקַת-שֶׁבֶר שָׁמֵעוּ. ו נֻסוּ, מַלְּטוּ נַפְשְׁכֶם; וְתִהְיֶינָה, כַּעֲרוֹעֵר בַּמִּדְבָּר. ז כִּי יַעַן בִּטְחֵךְ בְּמַעֲשַׂיִךְ, וּבְאוֹצְרוֹתַיִךְ, גַּם-אַתְּ, תִּלָּכֵדִי; וְיָצָא כמיש (כְמוֹשׁ) בַּגּוֹלָה, כֹּהֲנָיו וְשָׂרָיו יחד (יַחְדָּו). ח וְיָבֹא שֹׁדֵד אֶל-כָּל-עִיר, וְעִיר לֹא תִמָּלֵט, וְאָבַד הָעֵמֶק, וְנִשְׁמַד הַמִּישֹׁר--אֲשֶׁר, אָמַר יְהוָה. ט תְּנוּ-צִיץ לְמוֹאָב, כִּי נָצֹא תֵּצֵא; וְעָרֶיהָ לְשַׁמָּה תִהְיֶינָה, מֵאֵין יוֹשֵׁב בָּהֵן. י אָרוּר, עֹשֶׂה מְלֶאכֶת יְהוָה--רְמִיָּה; וְאָרוּר, מֹנֵעַ חַרְבּוֹ מִדָּם. יא שַׁאֲנַן מוֹאָב מִנְּעוּרָיו, וְשֹׁקֵט הוּא אֶל-שְׁמָרָיו, וְלֹא-הוּרַק מִכְּלִי אֶל-כֶּלִי, וּבַגּוֹלָה לֹא הָלָךְ; עַל-כֵּן, עָמַד טַעְמוֹ בּוֹ, וְרֵיחוֹ, לֹא נָמָר. {ס} יב לָכֵן הִנֵּה-יָמִים בָּאִים, נְאֻם-יְהוָה, וְשִׁלַּחְתִּי-לוֹ צֹעִים, וְצֵעֻהוּ; וְכֵלָיו יָרִיקוּ, וְנִבְלֵיהֶם יְנַפֵּצוּ. יג וּבֹשׁ מוֹאָב, מִכְּמוֹשׁ, כַּאֲשֶׁר-בֹּשׁוּ בֵּית יִשְׂרָאֵל, מִבֵּית אֵל מִבְטֶחָם. יד אֵיךְ, תֹּאמְרוּ, גִּבּוֹרִים, אֲנָחְנוּ; וְאַנְשֵׁי-חַיִל, לַמִּלְחָמָה. טו שֻׁדַּד מוֹאָב וְעָרֶיהָ עָלָה, וּמִבְחַר בַּחוּרָיו יָרְדוּ לַטָּבַח: נְאֻם-הַמֶּלֶךְ--יְהוָה צְבָאוֹת, שְׁמוֹ. טז קָרוֹב אֵיד-מוֹאָב, לָבוֹא; וְרָעָתוֹ, מִהֲרָה מְאֹד. יז נֻדוּ לוֹ כָּל-סְבִיבָיו, וְכֹל יֹדְעֵי שְׁמוֹ; אִמְרוּ, אֵיכָה נִשְׁבַּר מַטֵּה-עֹז--מַקֵּל, תִּפְאָרָה. יח רְדִי מִכָּבוֹד ישבי (וּשְׁבִי) בַצָּמָא, יֹשֶׁבֶת בַּת-דִּיבוֹן: כִּי-שֹׁדֵד מוֹאָב עָלָה בָךְ, שִׁחֵת מִבְצָרָיִךְ. יט אֶל-דֶּרֶךְ עִמְדִי וְצַפִּי, יוֹשֶׁבֶת עֲרוֹעֵר; שַׁאֲלִי-נָס וְנִמְלָטָה, אִמְרִי מַה-נִּהְיָתָה. כ הֹבִישׁ מוֹאָב כִּי-חַתָּה, הילילי (הֵילִילוּ) וזעקי (וּזְעָקוּ); הַגִּידוּ בְאַרְנוֹן, כִּי שֻׁדַּד מוֹאָב. כא וּמִשְׁפָּט בָּא, אֶל-אֶרֶץ הַמִּישֹׁר--אֶל-חֹלוֹן וְאֶל-יַהְצָה, וְעַל-מופעת (מֵיפָעַת). כב וְעַל-דִּיבוֹן וְעַל-נְבוֹ, וְעַל-בֵּית דִּבְלָתָיִם. כג וְעַל קִרְיָתַיִם וְעַל-בֵּית גָּמוּל, וְעַל-בֵּית מְעוֹן. כד וְעַל-קְרִיּוֹת, וְעַל-בָּצְרָה; וְעַל, כָּל-עָרֵי אֶרֶץ מוֹאָב--הָרְחֹקוֹת, וְהַקְּרֹבוֹת. כה נִגְדְּעָה קֶרֶן מוֹאָב, וּזְרֹעוֹ נִשְׁבָּרָה--נְאֻם, יְהוָה. כו הַשְׁכִּירֻהוּ, כִּי עַל-יְהוָה הִגְדִּיל; וְסָפַק מוֹאָב בְּקִיאוֹ, וְהָיָה לִשְׂחֹק גַּם-הוּא. כז וְאִם לוֹא הַשְּׂחֹק, הָיָה לְךָ יִשְׂרָאֵל, אִם-בְּגַנָּבִים, נמצאה (נִמְצָא): כִּי-מִדֵּי דְבָרֶיךָ בּוֹ, תִּתְנוֹדָד. כח עִזְבוּ עָרִים וְשִׁכְנוּ בַּסֶּלַע, יֹשְׁבֵי מוֹאָב; וִהְיוּ כְיוֹנָה, תְּקַנֵּן בְּעֶבְרֵי פִי-פָחַת. כט שָׁמַעְנוּ גְאוֹן-מוֹאָב, גֵּאֶה מְאֹד: גָּבְהוֹ וּגְאוֹנוֹ וְגַאֲוָתוֹ, וְרֻם לִבּוֹ. ל אֲנִי יָדַעְתִּי נְאֻם-יְהוָה, עֶבְרָתוֹ וְלֹא-כֵן; בַּדָּיו, לֹא-כֵן עָשׂוּ. לא עַל-כֵּן עַל-מוֹאָב אֲיֵלִיל, וּלְמוֹאָב כֻּלֹּה אֶזְעָק: אֶל-אַנְשֵׁי קִיר-חֶרֶשׂ, יֶהְגֶּה. לב מִבְּכִי יַעְזֵר אֶבְכֶּה-לָּךְ, הַגֶּפֶן שִׂבְמָה, נְטִישֹׁתַיִךְ עָבְרוּ יָם, עַד יָם יַעְזֵר נָגָעוּ--עַל-קֵיצֵךְ וְעַל-בְּצִירֵךְ, שֹׁדֵד נָפָל. לג וְנֶאֶסְפָה שִׂמְחָה וָגִיל מִכַּרְמֶל, וּמֵאֶרֶץ מוֹאָב; וְיַיִן, מִיקָבִים הִשְׁבַּתִּי--לֹא-יִדְרֹךְ הֵידָד, הֵידָד לֹא הֵידָד. לד מִזַּעֲקַת חֶשְׁבּוֹן עַד-אֶלְעָלֵה, עַד-יַהַץ נָתְנוּ קוֹלָם--מִצֹּעַר עַד-חֹרֹנַיִם, עֶגְלַת שְׁלִשִׁיָּה: כִּי גַּם-מֵי נִמְרִים, לִמְשַׁמּוֹת יִהְיוּ. לה וְהִשְׁבַּתִּי לְמוֹאָב, נְאֻם-יְהוָה, מַעֲלֶה בָמָה, וּמַקְטִיר לֵאלֹהָיו. לו עַל-כֵּן לִבִּי לְמוֹאָב, כַּחֲלִלִים יֶהֱמֶה, וְלִבִּי אֶל-אַנְשֵׁי קִיר-חֶרֶשׂ, כַּחֲלִילִים יֶהֱמֶה; עַל-כֵּן יִתְרַת עָשָׂה, אָבָדוּ. לז כִּי כָל-רֹאשׁ קָרְחָה, וְכָל-זָקָן גְּרֻעָה; עַל כָּל-יָדַיִם גְּדֻדֹת, וְעַל-מָתְנַיִם שָׂק. לח עַל כָּל-גַּגּוֹת מוֹאָב וּבִרְחֹבֹתֶיהָ, כֻּלֹּה מִסְפֵּד: כִּי-שָׁבַרְתִּי אֶת-מוֹאָב, כִּכְלִי אֵין-חֵפֶץ בּוֹ--נְאֻם-יְהוָה. לט אֵיךְ חַתָּה הֵילִילוּ, אֵיךְ הִפְנָה-עֹרֶף מוֹאָב בּוֹשׁ; וְהָיָה מוֹאָב לִשְׂחֹק וְלִמְחִתָּה, לְכָל-סְבִיבָיו. {ס} מ כִּי-כֹה אָמַר יְהוָה, הִנֵּה כַנֶּשֶׁר יִדְאֶה; וּפָרַשׂ כְּנָפָיו, אֶל-מוֹאָב. מא נִלְכְּדָה, הַקְּרִיּוֹת, וְהַמְּצָדוֹת, נִתְפָּשָׂה; וְהָיָה לֵב גִּבּוֹרֵי מוֹאָב, בַּיּוֹם הַהוּא, כְּלֵב, אִשָּׁה מְצֵרָה. מב וְנִשְׁמַד מוֹאָב, מֵעָם: כִּי עַל-יְהוָה, הִגְדִּיל. מג פַּחַד וָפַחַת, וָפָח--עָלֶיךָ יוֹשֵׁב מוֹאָב, נְאֻם-יְהוָה. מד הניס (הַנָּס) מִפְּנֵי הַפַּחַד, יִפֹּל אֶל-הַפַּחַת, וְהָעֹלֶה מִן-הַפַּחַת, יִלָּכֵד בַּפָּח: כִּי-אָבִיא אֵלֶיהָ אֶל-מוֹאָב שְׁנַת פְּקֻדָּתָם, נְאֻם-יְהוָה. מה בְּצֵל חֶשְׁבּוֹן עָמְדוּ, מִכֹּחַ נָסִים: כִּי-אֵשׁ יָצָא מֵחֶשְׁבּוֹן, וְלֶהָבָה מִבֵּין סִיחוֹן, וַתֹּאכַל פְּאַת מוֹאָב, וְקָדְקֹד בְּנֵי שָׁאוֹן. מו אוֹי-לְךָ מוֹאָב, אָבַד עַם-כְּמוֹשׁ: כִּי-לֻקְּחוּ בָנֶיךָ בַּשֶּׁבִי, וּבְנֹתֶיךָ בַּשִּׁבְיָה. מז וְשַׁבְתִּי שְׁבוּת-מוֹאָב בְּאַחֲרִית הַיָּמִים, נְאֻם-יְהוָה; עַד-הֵנָּה, מִשְׁפַּט מוֹאָב. {ס} סינית? אולי אחרי הדיווח שיגיע בימים הקרובים, הסיפור יהיה קצת יותר ברור...
|
|
בתגובה ל: משא מואב (או: מסע אל מואב) מאת: עמית 17100קתדרה 93
|
|
בתגובה ל: חיים בן דוד מתייחס למעלה לוחית- קתדרה 93 מאת: went with fish המאמר הוא מלפני 15 שנה. בינתיים התגלו מעלות נוספים העשויים להתאים למעלה הלוחית המקראי.
תודה על ההפנייה.
|
|
בתגובה ל: בעקבות מעלה הלוחית, דרך חורוניים וארץ עטרות מאת: עמית 17100כדי לראות את כתובת קיר מואב? אני מבינה שביקרתם בכרכ, אחרי שתעלה את השרשור, אוסיף פרט משפחתי פיקנטי שקשור לשורשי הבולגריים ולכרכ.
איזהו חכם? הלומד מכל אדם. אין חדש תחת ה- אבל יש כמה פרטים שלא הבחנו בהם.
|
|
בתגובה ל: האם הגעתם גם למוזיאון הארכיאולוגי בעמן מאת: סאקרה ללא תוכן
|
|
בתגובה ל: בעקבות מעלה הלוחית, דרך חורוניים וארץ עטרות מאת: עמית 17100 להשלים את הדווח. נראה שיש לך חומר מרתק בקנה.. שוט!!
איזהו חכם? הלומד מכל אדם. אין חדש תחת ה- אבל יש כמה פרטים שלא הבחנו בהם.
|
|
בתגובה ל: בעקבות מעלה הלוחית, דרך חורוניים וארץ עטרות מאת: עמית 17100הפעם היה לי טרמפ ישר מהעבודה (עוד שניים מהמשרד הצטרפו לטיול), כך שויתרתי על סיבוב מקדים בבקעת בית שאן ("שילמתי" בנהיגה רוב הדרך מת"א לגבול). את הדרך לכרכ עברנו בחושך, וישנו במלון קטן כ- 200 מ' מהמצודה. כמובן שבבוקר לפני היציאה לדרך הספקתי להציץ במצודה, ביקרתי בה פעמיים אבל לפני 10 שנים ויותר והגיע הזמן לחדש את התמונות. טרום-זריחה מהמלון ![http://uploads.agenda.co.il/mp61_P1240548_(Copy).JPG]() מבט מבחוץ לחומת המצודה ![http://uploads.agenda.co.il/bw1i_P1240566_(Copy)_(Copy).JPG]() שילוט במקום. מעניין שכל המלכים מוזכרים בשמם חוץ מ"מלך ירושלים", ותמוהה ההתעלמות מחלקה של המצודה במרד הפלאחים לפני כ- 170 שנה. ![http://uploads.agenda.co.il/3cs9_P1240581_(Copy).JPG]() את הזריחה עצמה פיספסנו אבל נראה שהייתה מרשימה קבצים מצורפים:
|
|
בתגובה ל: בעקבות מעלה הלוחית, דרך חורוניים וארץ עטרות מאת: עמית 17100הטיול/השתלמות כולו סובב סביב מעלות עתיקים בארץ מואב, וחלק חשוב מכל דיון במעלות הינו דיון ביעדים אליהם הוליכו המעלות. נסיעה של כמה ק"מ צפונה מכרכ, ואנחנו בכפר רבה - רבת מואב המקראית (להבדיל מרבת עמון, היא עמאן). העתיקות המרשימות הנראות כיום בשטח הן מהתקופות הרומאית והביזנטית, כולל שרידי מקדש. יש גם מאגר מים גדול (לא ראינו, הסתפקנו בתצפית על הממצאים מהכביש הראשי...). בתקופות אלו נקראה העיר בשם אראופוליס Areopolis, והיוותה מרכז אזורי. במאה החמישית הסתובב כאן נזיר קנאי בשם בר-צומא שהרס כל דבר לא נוצרי, ובין היתר הרס בית כנסת מפואר שהיה כאן. עם הכיבוש הערבי, חזרו התושבים לשם הקדום (תופעה שמוכרת לנו במקומות נוספים כמו בית שאן). יש כאלה הסבורים שהשם Areopolis משמר את שמה של ער מואב המקראית, ואחרים הסבורים ששם זה מציין את שמו של אל המלחמה היווני ארס (הוא מארס הרומאי). העיר אינה מופיעה במפת מידבא. במפת מידבא מופיע נחל בשם נחל אריאה, שחלק מהחוקרים בעבר סברו שזהה לנחל זרד המקראי. במצגת שקיבלתי אחרי הטיול (עליה חתום אורי יהודה) הוא מציע טענה לפיה נחל אריאה הוא ואדי כרכ של ימינו (הקטע במפת מידבא בו אמור להופיע ואדי חסה, חסר במפה), ואין לו קשר לנחל זרד של המקרא. ![http://uploads.agenda.co.il/60bi_P1240617_(Copy).JPG]() ![http://uploads.agenda.co.il/ar7m_P1240619_(Copy).JPG]() ![http://uploads.agenda.co.il/we6g_P1240622_(Copy).JPG]() קבצים מצורפים:
|
|
בתגובה ל: בעקבות מעלה הלוחית, דרך חורוניים וארץ עטרות מאת: עמית 17100יעדנו הפעם הוא מעלה מדרום לוואדי איבן חאמד, המכונה (לא רשמית) "מעלה בבתא". האישה היהודייה מצוער הגיעה לאריאופוליס כדי למסור "הצהרת הון", וסביר שהשתמשה בנתיב זה, העובר בחלקו התחתון (מצוער ועד מזרע) באזור יהודי, ורק חלקו העליון במרחב נוכרי. כדרכם של נתיבים עתיקים, התוואי באזורים החקלאיים נהרס רובו ככולו, ולשרידי העתיקות נגיע רק בהמשך. בכל זאת, המסלולים שתוכננו התחילו ממש בקצה הכפרים ובמת ההר, דבר שנתן לנו בונוס גדול של פריחה ייחודית ונופים שרוב מחפשי האתגרים בקניוני ירדן מתעלמים מהם לחלוטין. תחילת המסלול בפאתי הכפר דימנה, המזוהה עם דימון המקראית בארץ מואב (ישעיהו ט"ו): " כִּי מֵי דִימוֹן מָלְאוּ דָם, כִּי-אָשִׁית עַל-דִּימוֹן נוֹסָפוֹת". תצפית לעבר הרמה מנגד, עליה ממוקם הכפר בתיר. ![http://uploads.agenda.co.il/2aoo_P1240648_(Copy).JPG]() ולעבר הרמה התחתונה מדרום לוואדי איבן חאמד ![http://uploads.agenda.co.il/xiyf_P1240655_(Copy).JPG]() סטייה קלה מהנתיב המשוער של הדרך העתיקה, לארוחת בוקר ליד מעיין באחד הערוצים העליונים של ואדי איבן חאמד ![http://uploads.agenda.co.il/q9m8_IMG_9534_(Copy).JPG]() טחנת קמח ![http://uploads.agenda.co.il/ddyv_P1240668_(Copy).JPG]() ארוחת בוקר די מושקעת (לא שלי) קבצים מצורפים:
|
|
בתגובה ל: התחלת המסלול הרגלי בפאתי הכפר דימנה מאת: עמית 17100 איפה נמצא האיזור הבזלתי הקרוב ביותר?
איזהו חכם? הלומד מכל אדם. אין חדש תחת ה- אבל יש כמה פרטים שלא הבחנו בהם.
|
|
בתגובה ל: מאיפה מגיעה הבזלת ? (למשקוף הטחנה) מאת: סאקרה ללא תוכן
|
|
|
בתגובה ל: בעקבות מעלה הלוחית, דרך חורוניים וארץ עטרות מאת: עמית 17100שוקה מזכיר שממול, בצד הצפוני של ואדי איבן חאמד, נמצא אחד הנקיקים המרשימים ביותר במואב. מניח ששי והבוקסברים כבר היו שם יותר מפעם אחת, אבל מרחוק קשה להתרשם מצפונות הנקיק. אחרי כברת דרך בדרכי עפר חקלאיות מדרום לוואדי איבן חאמד, מגיעים לאתר ארכיאולוגי (שרידי בית יוצר לכלי חרס) וטיפה לאחריו מעיין זעיר - עין חמארה. מכאן השטח כבר אינו מעובד, וניתן לזהות שרידים מהמעלה העתיק. הירידה הגדולה עדיין לפנינו... פזורת חרסים ![http://uploads.agenda.co.il/qxsg_IMG_9621_(Copy).JPG]() קצה הארץ הנושבת ![http://uploads.agenda.co.il/h8ij_IMG_9617_(Copy).JPG]() עין חמארה ![http://uploads.agenda.co.il/lwut_IMG_9623_(Copy).JPG]() סרטן נחלים ![http://uploads.agenda.co.il/ai33_IMG_9628_(Copy).JPG]() קבצים מצורפים:
|
|
בתגובה ל: בעקבות מעלה הלוחית, דרך חורוניים וארץ עטרות מאת: עמית 17100לוחית (או הלוחית) הייתה כפי הנראה יישוב בצד המואבי של ים המלח, "החשוד המיידי" הוא ע'ור אל-מזרעה, באזור שממזרח ללשון - נתיב מעבר אולטימטיבי מארץ יהודה לארץ מואב בתקופות שהאגן הדרומי היה יבש. בתקופת הבית השני, מזרע הייתה אחד היישובים היהודיים בחבל צוער, וסביר למדי שבבתא כאשר יצאה מצוער לרבה להגיש "הצהרת הון", העדיפה לעשות את חצי הדרך באזור היהודי , וממזרע לעלות בדרך העתיקה לעבר רבה. עם זאת, זהו אינו המעלה היחיד באזור... המעלה מנצל מצלעה טבעית, מעט דומה לאזור מעלה צפיר "שלנו", ויכול להיות שהשם לוחית קשור לתופעת המצלעות. מהמעיין ועד לראש המעלה, הליכה כברת דרך באזור ג'בל אום אל-השיים, בשיפוע מתון למדי, ועם פריחה מגוונת. יקינטונית מעורקת ![http://uploads.agenda.co.il/a86g_P1240821_(Copy).JPG]() רומוליאה אדומית ![http://uploads.agenda.co.il/a86g_P1240821_(Copy).JPG]() שפע בצלציות ![http://uploads.agenda.co.il/115s_P1240843_(Copy)_(2).JPG]() מצדית קטנה - אום אל-השים - מסמנת את ראש המעלה הקדום. קבצים מצורפים:
|
|
בתגובה ל: בחלקו העליון של "מעלה בבתא", האם מעלה הלוחית? מאת: עמית 17100 קבצים מצורפים:
|
|
|
בתגובה ל: בעקבות מעלה הלוחית, דרך חורוניים וארץ עטרות מאת: עמית 17100לא בדיוק "השלמת חובות" ובכ"ז, אחרי עוד כמה טיולים בירדן אני רוצה לסגור את השרשור הזה. ביום השני של הטיול ירדנו מהכפר טייבה (חנזירה) שבדרום מואב אל מפעלי ים המלח הירדניים, במעלה קוניה היורד לחלקו התחתון של ואדי קוניה. פגשנו מעלה-עשן מדברי ועקפנו את הקניון התחתון ובו השיטה הרעננה. ישנו (בשני הלילות) באכסניית נוער בצאפי היא צוער. תוך כדי הטיול התפרסם הסרטון של רצח הטייס הירדני ע"י דאעש, דבר שגרר בעקבותיו מהומות בכרך, ולכן היום האחרון של הטיול לא היה לפי התכנון (אחד השבילים מרמת מואב לים המלח). בשל חשש למהומות גם בצאפי, נמנענו גם ממעלות צוער, וכתחליף עשינו טיול צפוני יותר (צפון מואב), בעקבות דרך עתיקה החוצה את ואדי זרקא מעין, ואליה חברנו מעט ממערב לח'רבת עטרוז - "ארץ עטרות". על הבוקר סיבוב רגלי קצר בעתיקות צאפי, בית הקברות היהודי הקדום וטחנות הסוכר. מכאן המשכנו בנסיעה די ארוכה, במהלכה הצלחתי לצלם מהאוטובוס את המפל של זרקא מעין. ![http://uploads.agenda.co.il/zrsx_aaaa.jpg]() ארוחת בוקר אל מול מבצר מכוור, בו לא ביקרנו. קבצים מצורפים:
|
|
בתגובה ל: "ואיש גד ישב בארץ עטרות מעולם" מאת: עמית 17100טיול חביב ולא מאתגר במיוחד לאורך השביל הקדום. הייתי צריך לתת את הדיווח כשהזיכרון של הפרטים הטכניים היה עדיין טרי. מרבדי פריחה בקרבת ח'רבת עטרוז ![http://uploads.agenda.co.il/l2cu_P1250538_(Copy).JPG]() חציית ואדי זרקא מעין באזור קניון הבזלת ![http://uploads.agenda.co.il/6k85_P1250659_(Copy).JPG]() תצפית לתחנת משטרה ירדנית בכביש היורד חזרה לים המלח (בכביש זה נסעתי שוב בסוכות האחרון). קבצים מצורפים:
|
|
בתגובה ל: "ואיש גד ישב בארץ עטרות מעולם" מאת: עמית 17100 ללא תוכן
|
|
בתגובה ל: מקסים! מתה מקנאה מהמסעות שלך בירדן מאת: ravitf ללא תוכן
|
|
בתגובה ל: בעקבות מעלה הלוחית, דרך חורוניים וארץ עטרות מאת: עמית 17100העדויות המקראיות על התיישבות בני ישראל בעבר הירדן המזרחי אינן רציפות ומקוטעות. פסוק אחד בלבד במלכים ב' א' (וגם במלכים ב' ג') רומז לחורבן שידעו שבטי עבר הירדן - "וַיִּפְשַׁע מוֹאָב בְּיִשְׂרָאֵל, אַחֲרֵי מוֹת אַחְאָב.". מצבת מישע פורסת בפנינו תיאור מורחב של החורבן שחוו שבטי גד וראובן (הכתובת מזכירה במפורש את שבט גד, אבל לפי ספר יהושע - צפון מואב שכן בנחלת שבט ראובן). אזכור נוסף ובוטה במיוחד לגורלם של השבטים נמצא בירמיהו מ"ט: "לִבְנֵי עַמּוֹן, כֹּה אָמַר יְהוָה, הֲבָנִים אֵין לְיִשְׂרָאֵל, אִם-יוֹרֵשׁ אֵין לוֹ-- מַדּוּעַ, יָרַשׁ מַלְכָּם אֶת-גָּד, וְעַמּוֹ, בְּעָרָיו יָשָׁב. לָכֵן הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם-יְהוָה, וְהִשְׁמַעְתִּי אֶל-רַבַּת בְּנֵי-עַמּוֹן תְּרוּעַת מִלְחָמָה וְהָיְתָה לְתֵל שְׁמָמָה, וּבְנֹתֶיהָ, בָּאֵשׁ תִּצַּתְנָה; וְיָרַשׁ יִשְׂרָאֵל אֶת-יֹרְשָׁיו, אָמַר יְהוָה." מנגד, בדברי הימים א' ה' מסופר על מלחמתם של שבטי עבר הירדן נגד ההגריאים: "בְּנֵי-רְאוּבֵן וְגָדִי וַחֲצִי שֵׁבֶט-מְנַשֶּׁה, מִן-בְּנֵי-חַיִל, אֲנָשִׁים נֹשְׂאֵי מָגֵן וְחֶרֶב וְדֹרְכֵי קֶשֶׁת, וּלְמוּדֵי מִלְחָמָה--אַרְבָּעִים וְאַרְבָּעָה אֶלֶף וּשְׁבַע-מֵאוֹת וְשִׁשִּׁים, יֹצְאֵי צָבָא. וַיַּעֲשׂוּ מִלְחָמָה, עִם-הַהַגְרִיאִים, וִיטוּר וְנָפִישׁ, וְנוֹדָב. וַיֵּעָזְרוּ עֲלֵיהֶם--וַיִּנָּתְנוּ בְיָדָם הַהַגְרִיאִים, וְכֹל שֶׁעִמָּהֶם: כִּי לֵאלֹהִים זָעֲקוּ, בַּמִּלְחָמָה, וְנַעְתּוֹר לָהֶם, כִּי-בָטְחוּ בוֹ. וַיִּשְׁבּוּ מִקְנֵיהֶם, גְּמַלֵּיהֶם חֲמִשִּׁים אֶלֶף וְצֹאן מָאתַיִם וַחֲמִשִּׁים אֶלֶף, וַחֲמוֹרִים, אַלְפָּיִם; וְנֶפֶשׁ אָדָם, מֵאָה אָלֶף. כִּי-חֲלָלִים רַבִּים נָפָלוּ, כִּי מֵהָאֱלֹהִים הַמִּלְחָמָה; וַיֵּשְׁבוּ תַחְתֵּיהֶם, עַד-הַגֹּלָה... וַיָּעַר אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֶת-רוּחַ פּוּל מֶלֶךְ-אַשּׁוּר, וְאֶת-רוּחַ תִּלְּגַת פִּלְנֶסֶר מֶלֶךְ אַשּׁוּר, וַיַּגְלֵם לָראוּבֵנִי וְלַגָּדִי, וְלַחֲצִי שֵׁבֶט מְנַשֶּׁה; וַיְבִיאֵם לַחְלַח וְחָבוֹר וְהָרָא, וּנְהַר גּוֹזָן, עַד, הַיּוֹם הַזֶּה." מתיאור זה נטען ששבטי עבר הירדן הוגלו בידי מלכי אשור. אני סבור כי האמת היא שונה ומתאימה לתיאורים של מישע וירמיהו - כפי הנראה שני השבטים, גד וראובן, הושמדו בידי העמונים והמואבים עוד בתקופת ממלכת ישראל (להבדיל מחצי שבט המנשה, שהמשיך להתקיים עוד זמן רב), ועורכי המקרא העדיפו להסתיר את העניין.
|
|
|
 |
מאמרי הקהילה
 |
משה מאירי סוקר את רמות ישכר
נופים, התיישבות,הסטוריה,מפות ואתרים, בשרשור מעמיק.
12/7/2016
|
.JPG) |
אילנה מטיילת בדולומיטים האיטלקים
בלווי הגיגים והסברים.כל תמונה גלויה.
12/7/2016
|
 |
תילי תילים בשפלה- PW יקירנו חד חידות באויר
בעזרת צילומי רחפן נראים התילים הארכילוגיים שונים מהמוכר לנו.זה לא הפריע לידעני הפורום לזהות אותם.
12/7/2016
|
 |
שביל הבשורה ממזרח לנצרת-סייר מדבר וחבורתו
ביום קיץ לוהט מצפינים סיירי המדבר לגליל התחתוןמזרח לנצרת עילית, על הכביש בדרך לעין מאהל, בשביל ישראל בדרך להר דבורה, פסגת הר דבורה, ירידה והתחברות אל שביל הבשורה, משיכה צפונה עד נחל אזנות, עליה לגבעת הנ.ג. 532, עין מאהל.
12/7/2016
|
|
חיפוש בפורום
הכנסו לקישור (גוגל) ובשורת החיפוש הוסיפו את המילים שאתם מחפשים. שימו לב-הוסיפו, בלי למחוק את מה שכבר כתוב בשורה.
5/9/2014
|
|
מספר הטלפון של יוני-קרמבו 053-5240002
במידה ואתם לא מצליחים להכנס לפורום,אנא פנו ישירות ליוני.
4/6/2013
|
 |
הטמעת תמונות
לחברים שטרם ניסו, לחברים חדשים ולכל מי שצריך ריענון-איך מטמיעים תמונות בתוך ההודעה בפורום.
4/1/2013
|
|