האיש במבוך - רוברט סילברברג
|
|
האיש במבוך - רוברט סילברברג
פורסם לפני
4381 ימים
מאת מוניקה
אין תגובות
 זהו ספר ישן שיצא לאור באנגלית ב-1969. כעבור 10 שנים הוא יצא לאור בארץ והיום לא מדפיסים אותו יותר, וזה חבל, כי למרות שנכתב לפני כ-40 שנים, הוא עדיין מחדש. (ישנן שמועות שייצא שוב לאור ב-2009) הספר עתידני ומשכנע והדבר היחיד, והפעוט, שמצאתי שאינו מתאים לחברה מתקדמת הוא התשובה שחברתו של הגיבור הראשי עונה לו, כאשר נשאלה למה קיצרה שיערותיה הארוכות: "זו זכותה של כל אישה". ואני מחייכת לעצמי, ברוב העולם המערבי אישה לא תענה כך היום. למזלי נתקלתי בספר בספריה העירונית (צירפתי כריכה קדמית+אחורית, הספר היה זקוק לכריכה חדשה וגם שרד אותה, הוא עטוף בניילון רואים :) ולאחר שקראתי אותו קניתי אותו ממוכר ספרים ישנים; יש לי כמה חברים שיצטרכו לקרוא ספר זה. בעוד אני אוספת חומר על הספר ורושמת לי נקודות לציון אני מגלה שהספר הושפע מסיפור מאת סופוקלס, בשם פילוקטטס, בו פילוקטטס בדרכו להשתתף במלחמת טרויה הוכש על ידי נחש, דבר שהשאיר אותו בייסורים תמידיים וגרם לפליטת ריח מצחין. לאור המצב, ננטש פילוקטטס על ידי אודיסאוס על האי למנוס. הסיפור מתרכז בתנאי התבודדות האדם ובניכור החברתי ומשתמש בכוחות פסיכולוגיים כמשל לפעולות גומלין בין בני אדם. אני רוצה לציין לשבח את התרגום של שלמה גונן, מה שמראה שישנם תרגומים ישנים טובים. אני לא זוכרת מי תרגם/ה את "נתיב ההתנגשות", גם של רוברט סילברברג (תורגם ב-1980 אם אני לא טועה) וגם שם נעשתה עבודת תרגום טובה מאד. בזמן קריאת הספר חברה שלי עזבה את הארץ לכמה שנים וכשסיפרתי לה מה אני קוראת באותו זמן, סיפרה לי כמה התלבטה בינה לבין עצמה אם לארוז את הספר ולקחת אותו לשם למרות שקראה אותו כבר. היא כמובן, ארזה אותו. להלן העלילה בקצרה: אדם חי לבדו על כוכב לכת מסתורי, הוא הגיע לשם מרצונו שלו, לאחר אכזבה קשה מצד האנושות. הוא חי בתוך מבוך שטרם הצליחו יצורים תבוניים לחדור אותו עד כה. הוא יחיד במינו, וכך גם המבוך. המבוך הוא מתקן ענקי מתוחזק להפליא, אך את לב המערכת, אין בכוחות הגיבור הראשי, או אחרים לפניו, לגלות ולהבין. הסיבה להגעתו לאי זה מרגשת, והיא גם הסיבה בגללה האנושות תנסה למצוא אותו, ולהשתמש בו למשימה אחרת. ממש כמו פילוקטטס של סופוקלס. אך החדירה למבוך בעיקבותיו של מילר גובה מחיר כבד. הזדהות הסופר עם הדמויות: לדעתי הזדהה סילברברג עם שלוש הדמויות הראשיות: מילר (המתבודד במבוך), בורדמן (ראש המשלחת, המבוגר מכולם בעל התפקידים כבדי המשקל במשא ומתן ומדינאות), ורולינס (הצעיר מכולם, התמים, ה"ירוק", זה שלא התקלקל עדיין). השיחות בין מילר לרולינס הצעיר הם כמו מאבקים פנימיים של אותו אדם שנמצא על סף אובדן התמימות והאמונה במטרה נעלה כלשהי. בורדמן, המבוגר, הערמומי, הינה דמות הסטנד-ביי לחיי היום יום, מי שהסופר יכול להיות כשאינו מתבודד מכל העולם וגם אינו תמים עוד. התיאורים המדעיים-עתידיים בספר הזה הם הכי יפים והכי מתקבלים על הדעת שקראתי עד כה בז'אנר זה. למשל: תוחלת החיים הצפויה היא כמאתיים שנים ומה שעוזר לגוף האדם לשמור על עצמו במצב טוב לאורך זמן שכזה הוא בעיקר התחברות האדם מתוך שינה למכונת-מחשב שמנקה את הגוף מרעלים, מזרמי חשמל לא רצויים, מכונה שמחדשת תאים. ומה שהכי אהבתי בהמצאה זו היא הדרך להעיר אדם השרוע בשינה ומחובר למכונה זו: מאחר ואסור לקטוע את תהליך החידוש יש לגרום להתעוררות טבעית ואיך לא אם לא ע"י פניה למחשב עצמו ובקשת כניסה למודעות הישן (חלומות הישן), פניה שתגרום לו להתעורר. ספוילר - סוף הסיפור: המשפט האחרון של הספר, שנאמר ע"י רולינס הצעיר והרך שעדיין מאמין במטרות נעלות, אני עדיין חושבת עליו אם הוא צודק או לא. רולינס אומר שמילר בחר לחזור למבוך למרות שנרפא ע"י היצורים התבוניים האחרים, מאותה הסיבה שנסע למבוך כשהיה חולה במחלה, ומאותה הסיבה שבגללה יצא לשליחות הראשונה אל תושבי הכוכב עם העצים הגבוהים דמויי הפטריה: מתוך אהבת האנושות. לינק לערך בוויקיפדיה
|
|
|
|
אנחנו מעתיקים לכאן את כל החומר שעמלנו עליו ואחסנו בפורטל נענע, לכו תדעו מה יעלה בגורלו.
רובכם מכירים כבר את החומר שאשרשר כאן, עמכם הסליחה.
אנחנו מתחילים עם רשימת ספרי המקור, ונמשיך, לאט לאט, עם סקירות למיניהן ורשימת הספרים שהיו הטאגליין.
להלן הספרים, לפי שנת יציאה לאור.
|
|
בתגובה ל: רשימת ספרי מקור בז'אנר מדע בדיוני ופנטסיה מאת: מוניקה
תעלומת הצלחת המעופפת מאת מנחם תלמי, ז'אנר: מד"ב נוער, הוצאת: עמיחי. הטיסה לירח מאת עמוס אריכא, ז'אנר: מד"ב ילדים, הוצאת: אורן. מרד החמורים מאת יעקב חורגין, ז'אנר: פנטסיה הוצאת: עמיחי, סוג: אגדות לילדים. הרפתקאות אורי במאדים מאת ארטור וקסלר, ז'אנר: מד"ב ילדים, הוצאת: ארו נחלה, הערה: ספר כיס, כריכה רכה. הרפתקאות אורי במאדים מאת ארטור וקסלר, ז'אנר: מד"ב לנוער, הוצאת: יעד, הערה: כריכה קשה. טרזן ותעלומת האטום מאת יריב אמציה, ז'אנר: מד"ב נוער, הוצאת: עמיחי, הערה: כריכה צבעונית, יצא אחרי 1957. הרפתקאותיו של קפטן יונו בשליחות מסוכנת מאת אלי שגיא, ז'אנר: מד"ב נוער, הוצאת: א. דר, הערה: יצא ככל הנראה בשנות ה-50. הרפתקאותיו של קפטן יונו על הכוכב המסתורי מאת אלי שגיא, ז'אנר: מד"ב נוער, הוצאת: א. דר, הערה: יצא ככל הנראה בשנות ה-50. מסתרי הגבול הנעלם מאת שמעון צבר, ז'אנר: מד"ב נוער, הוצאת: דן בחסכן (עם עובד). אדון הנהרות מאת ליאורה, ז'אנר: פנטסיה, הוצאת: יהושוע צ'צ'יק, סוג: אגדות ילדים. המימד הרביעי - סיפורי מד"ב מאת דני צוקר, ז'אנר: מד"ב, הוצאה עצמית. O3 מאת י. גלעד, ז'אנר: מד"ב, הוצאה עצמית. הנר והשמש מאת מיכאל דשא, ז'אנר: פנטסיה לילדים, הוצאת: עמיחי, סוג: האנשת בעלי חיים, ספר ישן. שמש קרה מאת אסתר גליקשטדט, ז'אנר: מד"ב, הוצאת: מידס, סוג: דיסטופיה. מתוך ההפכה - הבינקולעדים וקורותיהם מאת שמואל אבינעם, ז'אנר מד"ב מיסטיקה ופנטזיה חרדי, הוצאת המחבר, סוג: סיפורים קצרים (ישן מאד, הודפס בפלסטינה). אנשים מכוכב אחר מאת יעקב אבישר, ז'אנר מד"ב, הוצאת: רשפים, סוג: פלישות ופרנויה. ארמון החירות - עלילות גל וגליה מאת עמנואל אלמוג, ז'אנר: פנטסיה, הוצאת: רשפים. אי האושר - עלילות גל וגליה מאת עמנואל אלמוג, ז'אנר: פנטסיה, הוצאת: רשפים. תיקון מאת גיל אילטוביץ', הוצאת ירון גולן.
|
|
בתגובה ל: רשימת ספרי מקור בז'אנר מדע בדיוני ופנטסיה מאת: מוניקה
סיפורים - כרך 8 שייך לסידרה: "כתבי יעקב כהן", ז'אנר: אגדות, 1945, הוצאת ועד היובל. היה היה מעשה סופרים: פולקלור יהודי, ז'אנר: פנטסיה, 1945, הוצאת: פולקלור, סוג: מיתולוגיה אגדות ארץ ישראל מאת זאב וילנאי, ז'אנר: פנטסיה, שנת תש"ט, הוצאת: קרית ספר, סוג: אגדות תוהו ובוהו מאת משה ישי, ז'אנר: פנטסיה, 1954, הוצאת: נ. טברסקי, סוג: אגדות ומעשיות. תבל בתחיתה מאת צבי ליבנה (ליברמן), ז'אנר: מד"ב, 1955, הוצאת: עמיחי, כריכה קשה אדומה. תבל בתחיתה מאת צבי ליבנה (ליברמן), ז'אנר: מד"ב, 1955, הוצאת: עמיחי. ויהי היום מאת חיים נחמן ביאליק, ז'אנר: פנטסיה, 1956, הוצאת: דביר ת"א, סוג: אגדות. טרזן ותעלומת האטום מאת יריב אמציה, ז'אנר: מד"ב נוער, 1957, הוצאת: עמיחי, כריכה קשה אדומה. הבלשים הצעירים טסים בירח המלאכותי סדרה מאת אבנר כרמלי, ז'אנר: מד"ב נוער, 1958, הוצאת: א. זלקוביץ', כריכה קשה. הבלשים הצעירים בתפקיד מיוחד בשנת העשור סדרה מאת אבנר כרמלי, ז'אנר: מד"ב נוער, 1958, הוצאת: א. זלקוביץ', סוג: היסטוריה אלטרנטיבית. אנשי הירח על הארץ מאת ל. חזן, ז'אנר: מד"ב ילדים, 1959, הוצאת: קדמה. ידידי מאת דן אורן, ז'אנר: מד"ב ופנטסיה, 1959, הוצאת: אחיאסף, סוג: סיפורים קצרים. הבלשים הצעירים טסים בירח המלאכותי סדרה מאת אבנר כרמלי, ז'אנר: מד"ב נוער, 1960, הוצאת: א. זלקוביץ', כריכה קשה. הבלשים הצעירים וטרזן פורצים למפרץ-שלמה סדרה מאת אבנר כרמלי, ז'אנר: מד"ב נוער, 1960, הוצאת: א. זלקוביץ', כריכה רכה. מסע הפלאים בין הכוכבים מאת אלישע גלזר, ז'אנר: מד"ב ילדים, 1960, הוצאת: נגוהות . סוד קרני סדום מאת יהודה הראל, ז'אנר: מד"ב, 1961, הוצאת: מסדה. אלטנוילנד מאת תיאודור הרצל, ז'אנר: מד"ב עתידני, 1961, הוצאת: חיפה חברה להוצאת ספרים, הערה: מהדורה חגיגית. מסעי זיזי הגמד מאת צבי ליברמן, ז'אנר: פנטסיה חרדית, 1961, הוצאת: קרית ספר. הרפתקאותיו של קפטן יונו בין שודדי מערכת השמש מאת אלי שגיא, ז'אנר: מד"ב נוער, 1964, הוצאת: קרני. שמים מאסו הבונים מאת א. בן זהב, ז'אנר: מד"ב, 1965, הוצאת: יבנה. איש הדיוריט מאת משה ישי, ז'אנר: פנטסיה, 1965, הוצאת: מסדה, סוג: מיתולוגיה בבלית. גבעת הנמלים מאת עמוס בר, ז'אנר: פנטסיה, 1967, הוצאת: הקיבוץ המאוחד, סוג: האנשת בעלי חיים, ספר ילדים. בחזרה מן השחקים מאת ערן שורר, ז'אנר: מד"ב ילדים, 1968, הוצאת: מסדה . יהי נפט מאת אליעזר טירקל, ז'אנר: מד"ב נוער, 1969, הוצאת: קרית ספר, סוג: הרפתקאה מדעית דמיונית לבני הנעורים. מתיס וידידיו מן היער מאת אמנון טליתמן, ז'אנר: פנטסיה, 1969, הוצאת: הקיבוץ המאוחד, סוג: האנשת בעלי חיים. קץ כדור הארץ מאת י. חייק, ז'אנר: מד"ב, 1969, הוצאת: רמדור, סוג: מד"ב אפוקליפטי. מבצע סופר פאנטום מאת דוד בלייר, ז'אנר: מד"ב, 1969, הוצאת: רמדור, סוג: מד"ב גבולי.
|
|
בתגובה ל: רשימת ספרי מקור בז'אנר מדע בדיוני ופנטסיה מאת: מוניקהזוהר הארגמן מאת יוסף עופר, ז'אנר: מד"ב, 1970, הוצאת: ביתן, סוג: פלישות (מצוין). אי האור - קורות הקיפוד ומרעיו מאת ברוך תור-רז, ז'אנר: פנטסיה, 1970, הוצאת: א. ל. פ., סוג: האנשת בעלי חיים. המסע המוזר במכונת הזמן מאת דני פלנט, ז'אנר: מד"ב, 1971, הוצאת: אחיאסף, סוג: מסע בזמן. ויהי המבול על הארץ מאת אליעזר שמאלי, ז'אנר: היסטוריה ספקולטיבית, 1972, הוצאת: מסדה, סוג: גילוי יומן תיבת נוח. לילה בגינת הירקות הנרדמים מאת אהוד בן עזר, ז'אנר: פנטסיה, 1972, הוצאת: מסדה, סוג: האנשה. היבשת האבודה מאת ח. רבין, ז'אנר: לא ברור, 1974, הוצאת: יסוד, הערה: ארץ האונקילונים. עולם המחר מאת הלל אטינגר, ז'אנר: מד"ב, 1974, הוצאת: רות על-יד מסדה, סוג: היסטוריה חליפית. המסע המופלא במנהרת הזמן מאת עודד בצר, ז'אנר: מד"ב נוער, 1974, הוצאת: מ. מזרחי. שואה II מאת עמוס קינן, ז'אנר: מד"ב, 1975, הוצאת: א. ל. הוצאה מיוחדת, סוג: דיסטופיה. מסע בתולעת ספרים מאת יעקב שביט, ז'אנר: פנטסיה לילדים, 1975, הוצאת: דן חסכן - עם עובד. המסע המסעיר לארץ אופיר מאת רפאל סהר, ז'אנר: מד"ב ילדים, 1976, הוצאת: יעד. יום הפטריה מאת מ. פורטוגלי, ז'אנר: מד"ב, 1977, הוצאת: פורז, סוג: מד"ב מיליטנטי. מריון מאת ברוך תור-רז, ז'אנר: פנטסיה, 1977, הוצאת: רותם, הערה: מריון - אורח משפת הירקון, האנשת בעלי חיים. המסע המופלא אל לוחמי בר-כוכבא מאת עודד בצר, ז'אנר: מד"ב, 1978, הוצאת: מלוא בע"מ, סוג: סיפור הרפתקאות לבני הנעורים, מסע בזמן.
|
|
בתגובה ל: רשימת ספרי מקור בז'אנר מדע בדיוני ופנטסיה מאת: מוניקה סוד הסבך הקסום מאת רוני גבעתי, ז'אנר: פנטסיה לילדים, 1980, הוצאת: הקיבוץ המאוחד. עלילות הגולם מפראג מאת פרוש מ. צ., ז'אנר: פנטסיה, 1980, הוצאת: המפיצים, סוג: מיתולוגיה יהודית דתית לילדים. צבוע בקורונדי מאת דוד מלמד, ז'אנר: מד"ב, 1980, הוצאת: תמוז, סוג: סיפורי עתידנות ומדע בדיוני. צוות בין-כוכבי מאת דניאל אינטרטור, ז'אנר: מד"ב, 1980, הוצאת: אל"ף. מסע במרחבי הזמן מאת עמירם פל, ז'אנר: מד"ב, 1980, הוצאת: אור עם. פטריות ותמנונים מאת מוטי בן ינאי, ז'אנר: מד"ב, 1981, הוצאת: מסדה, סוג: היסטוריה חלופית. הטלפאת מאת אברהם בן-עזרא, ז'אנר: מד"ב, 1981, הוצאת: אור-טוב. סודות הכנעאידים מאת מוטי בן ינאי, ז'אנר: מד"ב, 1981, הוצאת: מסדה. כדור האש מאת שלום בביוף, ז'אנר: מד"ב, 1982, הוצאת: איריס, סוג: מד"ב מיסטי. מלחמת המינים מאת הלל דמרון, ז'אנר: מד"ב עתידני, 1982, הוצאת: דומינו. זרמת חכמים מאת רם מואב, ז'אנר: מד"ב, 1982, הוצאת: ביתן, סוג: מד"ב גנטי. שידוכי מחשב מאת ברי פריגת, ז'אנר: מד"ב, 1983, הוצאת: דליה פלד, סוג: סיפורי מד"ב. הצריח מאת רות בלומרט, ז'אנר: לא ברור/פסיכודלי, 1984, הוצאת: כתר, הערה: הומלץ בפנטסיה 2000 כספר ז'אנרי. כתר הדרקון מאת אורי אולרב, ז'אנר: פנטסיה נוער, 1984, הוצאת: כתר. סוד הראשונים מאת י. בוסידן, ז'אנר: מד"ב, 1984, הוצאת: תמר, סוג: היסטוריה ספקולטיבית. שריפות מאת אורציון ברתנא, ז'אנר: פנטסיה, 1985, הוצאת: ספריית הפועלים, הערה: סיפורים קצרים, פנטסיה פסיכודלית, פורסם בפנטסיה 2000. לונה - גן העדן הגנטי מאת רם מואב, ז'אנר: מד"ב, 1985, הוצאת: זמורה ביתן, סוג: מד"ב גנטי. גרוטסקה מאת ד"ר א. כלב, ז'אנר: מד"ב, 1987, הוצאת: ספריית תרמיל, סוג: מד"ב גנטי. ואת להט החרב המתהפכת מאת נעמי קיטרון, ז'אנר: מד"ב, 1987, הוצאת: יוסף שרברק בע"מ תל אביב, סוג: חזרה בזמן. מלאכים באים מאת יצחק בן-נר, ז'אנר: מד"ב, 1987, הוצאת: כתר, סוג: היסטוריה חלופית. הדרך לעין חרוד מאת עמוס קינן, ז'אנר: מד"ב, 1987, הוצאת: עם עובד, סוג: היסטוריה חליפית. את והב בסופה מאת עמוס קינן, ז'אנר: מד"ב, 1988, הוצאת: כתר. מותו של מתושלח מאת יצחק בשביס זינגר, ז'אנר: פנטסיה ספקולוטיבית, 1989, הוצאת: ספרית מעריב.
|
|
בתגובה ל: רשימת ספרי מקור בז'אנר מדע בדיוני ופנטסיה מאת: מוניקה קרוסוליה בחלל מאת ציפי שחרור, ז'אנר: מד"ב פנטסיה, 1990, הוצאת: ספרית מעריב. אוטופיה בכחול לבן מאת יהושע בר יוסף, ז'אנר: מד"ב אוטופי, 1990, הוצאת: ספרית מעריב. מעבר לאופק מאת י"ל תלו, ז'אנר: מד"ב, 1991, הוצאת: מפיק. המסע אל המחר מאת יורם אורעד, ז'אנר: עתידני, 1992, הוצאת: דפוס חן (משה), סוג: חיזוי עתיד, ללא עלילה. הראשידה מאת שלמה לאופר, ז'אנר: פנטסיה, 1992, הוצאת: ירון גולן. עבודת נמלים מאת יבשם עזגד, ז'אנר: מד"ב, 1992, הוצאת: ספרית הפועלים. מלחמת בני ארץ בבני שחת מאת דן צלקה, ז'אנר: פנטסיה, 1992, הוצאת: דן חסכן - עם עובד. בכלוב הזמן מאת יורם אורעד, ז'אנר: מד"ב, 1993, הוצאת: דפוס חן (משה), סוג: סיפורים קצרים. אבימלך עולה בסערה השמימה מאת עמי דביר, ז'אנר: מד"ב, 1993, הוצאת: ספרית מעריב. רומן דיגיטלי מאת נאורה שם-שאול, ז'אנר: מד"ב, 1993, הוצאת: הקיבוץ המאוחד, סוג: מד"ב גבולי. הכל מההתחלה מאת רון אדם, ז'אנר: מד"ב עתידני מיליטנטי, 1993, הוצאת: ידיעות אחרונות, הערה: מפחיד! אופוריה מאת משה מנשה אוף, ז'אנר: מד"ב, 1994, הוצאת: כנרת, סוג: דיסטופיה. רצח גליקוגני מאת רם סטון, ז'אנר: מד"ב, 1994, הוצאת: לילך, סוג: מיליטנטי, היסטוריה חליפית. עתידות מאת סופרים שונים, ז'אנר: מד"ב, 1994, הוצאת: כתר, סוג: סיפורי מדע בדיוני (יענו) מקוריים. שופע פלגיאטים. קשר האמזונות מאת איתן ישראלי, ז'אנר: מד"ב, 1994, הוצאת: מיצוב, סוג: מד"ב גנטי. שלום על ישראל מאת זאב בן-יוסף, ז'אנר: מד"ב, 1995, הוצאת: אשד, סוג: מיליטנטי ישראלי. הפלנטה הסגולה מאת ראובן דנציגר, ז'אנר: מד"ב, 1995, הוצאת: ירון גולן. ימי אטלנטיס האחרונים מאת אלישע גלזר, ז'אנר: היסטוריה ספוקולויבית, 1995, הוצאת: ירון גולן. הקוף הפטפטן מאת עמי דביר, ז'אנר: מד"ב, 1995, הוצאת: ספרית מעריב. מעוף כלולות מאת יבשם עזגד, ז'אנר: מד"ב גנטי, 1995, הוצאת: כתר. המסע השלישי של ה"אלדברו" מאת דן צלקה, ז'אנר: מד"ב, 1995, הוצאת: זמורה ביתן, סוג: מסע בזמן. ים השמשות מאת אילן עמית, ז'אנר: מד"ב, 1996, הוצאת: ירון גולן. הביקור מאת דוד אבידור, ז'אנר: מד"ב, 1997, הוצאת: ניוטון. הגיאוגרפיה של סוף העולם מאת מיכאל עומר, ז'אנר: פנטסיה, 1997, הוצאת: אופוס, סוג: פנטסיה נונסנס. צחוקו של צבוע - ועוד סיפורי כשפים מאת גדעון פלד, ז'אנר: פנטסיה, 1997, הוצאת: הד ארצי - מעריב, סוג: סיפורים קצרים. לאן נעלמו הדרקונים מאת דוד בן קיקי, ז'אנר: פנטסיה לילדים, 1997, הוצאת: ספרית הפועלים. 2020 מאת חמוטל שבתאי, ז'אנר: מד"ב רפואי אפוקליפטי, 1997, הוצאת: כתר. במדינות השמיים מאת שלמה שובל, ז'אנר: פנטסיה, 1998, הוצאת: הקיבוץ המאוחד, סוג: מיסתיקה, סיפורים קצרים. הקוארים מאת אלון ברזילי, ז'אנר: פנטסיה מד"ב, 1998, הוצאת: מודן. החווה מאת חיים חיימוף, ז'אנר: מד"ב גנטי רפואי, 1998, הוצאת: זמורה ביתן, סוג: קצירת איברים. הארץ המובטחת מאת ברי פריגת, ז'אנר: מד"ב, 1999, הוצאת: הד ארצי, סוג: מד"ב ישראלי, היסטוריה חליפית. מתקפת ברווז מאת מיכאל עומר, ז'אנר: פנטסיה, 1999, הוצאת: ירון גולן, סוג: פנטסיה נונסנס. 2030 וקצת מאת אביבה גיטלמן, ז'אנר: פנטסיה, 1999, הוצאת: א. נרקיס.
|
|
בתגובה ל: רשימת ספרי מקור בז'אנר מדע בדיוני ופנטסיה מאת: מוניקה המכשפה ודיסקט האימים של תמר, מאת אביבה חגי, ז'אנר: פנטסיה לילדים, 2000, הוצאת: ידיעות אחרונות, ספרי חמד. דבליו דבליו דבליו עזאזל, מאת נורית יובל, ז'אנר: פנטסיה לנוער, 2000, הוצאת: ידיעות אחרונות - ספרי חמד. רוח אנושית בכוכב, מאת אבי סגל, ז'אנר: מד"ב נוער, 2001, הוצאת: ידיעות אחרונות. מסע קרקור עובר כל גבול, מאת אגת יעל בר, ז'אנר: מד"ב, 2001, הוצאת: חלונות, סוג: מד"ב נונסנס. ללא מלים, מאת אדי בן מיור, ז'אנר: מד"ב, 2002, הוצאת: אופוס, סוג: מד"ב מיליטנטי. 2014 האמת, מאת קרלוס בן נון, ז'אנר: מד"ב, 2002, הוצאת: אורלי לוי. לפעמים זה אחרת, מאת ורד טוכטרמן, ז'אנר: פנטסיה, 2002, הוצאת: הספריה הפתוחה, סוג: פנטסיה אפלה. ישראל בשנת 2000, מאת ס. גולדפלוס, ז'אנר: מד"ב, 2002, הוצאת: בבל (כיס), סוג: היסטוריה חלופית. תעלומת קרני השמש, מאת ענת קופמן, ז'אנר: מד"ב לנוער, 2002, הוצאת: ידיעות אחרונות - ספרי חמד הבוגד ממנדגן, מאת רז קולר, ז'אנר: מד"ב, 2002, הוצאת: קולר, הערה: רעיונות נהדרים, עריכה גרועה תלתלים מכושפים, מאת סיגלית דיל, ז'אנר: פנטסיה, 2002, הוצאת: עם עובד הצד האפל, מאת גיא חסון, ז'אנר: מד"ב, 2003, הוצאת: ביתן, סוג: סיפורים קצרים מיסתורי כוכב צלמוות, מאת ענת קופמן, ז'אנר: מד"ב ילדים, 2003, הוצאת: ספרי חמד, סוג: מד"ב ופנטסיה עירושלם, מאת אפרת רומן אשר, ז'אנר: מד"ב, 2003, הוצאת: בבל, סוג: מד"ב אפוקליפטי לילה אדום, מאת גל אמיר, ז'אנר: פנטסיה, 2003, הוצאת: זמורה ביתן, סוג: פנטסיה ערפדית חרב אלף הראמות - חלק ראשון ארמדין, מאת חנן קוגל, ז'אנר: פנטסיה אפית, 2003, הוצאת: מישכל, הערה: ספר מצויין עריכה גרועה ביותר הצל של אלוהים, מאת גיא חסון, ז'אנר: מד"ב, 2003, הוצאה: פרסום אינטרנטי, הערה: נכתב כמחזה, מומלץ מאד. לילי לה טיגרס, מאת אלונה קמחי, ז'אנר: פנטסיה, 2004, הוצאת: כתר, הערה של מוניקה: כתוב היטב, עלילה לא מלהיבה עולם הסוף, מאת אופיר טושה גפלה, ז'אנר: פנטסיה, 2004, הוצאת: כתר מציאות המשחק, מאת גיא חסון, ז'אנר: פנטסיה, 2005, הוצאת: ביתן, תרגום מאנגלית: יעל אכמון פתאום בעומק היער, מאת עמוס עוז, ז'אנר: פנטסיה, 2005, הוצאת: כתר מפגש המזלות, מאת ורד מוסינזון, ז'אנר: מד"ב, 2005, הוצאת: רקיע כפירה, מאת נמרוד הראל, ז'אנר: פנטסיה אפית, 2005, הוצאת: אסטרולוג יממה, מאת יעקב קמין, ז'אנר: מד"ב, 2005, הוצאת: קדמת עדן סטראני, מאת יעקב קמין, ז'אנר: מד"ב, 2005, הוצאת: קדמת עדן בבואה, מאת יעקב קמין, ז'אנר: מד"ב, 2005, הוצאת: קדמת עדן האדם האחרון, מאת רונן אברמסון, ז'אנר: מד"ב פנטסטי, 2005, הוצאת: תמוז התולעת, מאת ירון שמש, ז'אנר: מד"ב, 2005, הוצאת: אורלי לוי לונאריס - הכניסה לעיר האסורה, מאת קים רויטבורד, ז'אנר: פנטסיה, 2005, הוצאת: שחר ניר חרבו של המלך האראלד, מאת דב גונן, ז'אנר: פנטסיה, 2005, הוצאת: אורלי לוי, הערה: פנטסיה מאד גבולית בין פנטזיה...ומציאות, מאת נסים אשכנזי, ז'אנר: פנטסיה, 2005, הוצאת: נאש אל ממלכת החושך - חלק שני ארמדין, מאת חנן קוגל, ז'אנר: פנטסיה אפית, 2005, הוצאת: מישכל, הערה: עריכה הרבה יותר טובה, החלק השני נופל בטיבו בהרבה מהחלק הראשון
|
|
בתגובה ל: רשימת ספרי מקור בז'אנר מדע בדיוני ופנטסיה מאת: מוניקה ללא תוכן
|
|
בתגובה ל: נצל"ש: סקירות וביקורות שלי מפורטלים אחרים מאת: מוניקההפנטזיה בספר הזה מספיק מהנה ומסקרנת כדי לעשות את המרב על מנת שלא לקטוע את הקריאה בו, אבל כאשר הגעתי בספר לגילוי הסוד עצמו, כל כך הופתעתי על שלא ידעתי זאת קודם, חשבתי שבטח כבר הכל יודעים עליו. אבל אני בספק. אני מתכוונת לסוד הקלפים מהבחינה האוניברסאלית ולא מהבחינה השנייה, הקשורה בעלילה עצמה. אב ובנו בן ה-12 יוצאים מנורבגיה לחפש אחר אמו של הילד, אשר אבדה לה בעולם הדוגמנות והאופנה כשמונה שנים לפני כן, איך לא אם לא ביוון, הרי הסופר ידוע באהבתו העזה לפילוסופיה. מבחינתם, סוד הקלפים עצמו טומן בו גם את סוד הסאגה המשפחתית שלהם, כמה וכמה דורות אחורנית. סוד זה הנגלה לעיני הילד בלבד, סוד הנשמר היטב כמעט עד סוף המסע (עד שאין הוא יכול עוד לשמור את הסוד בבטנו) מוסיף מתח לסיפור, ונותן תקווה באשר למציאת האם והחזרתה הביתה. גם בספר זה כמו ב"עולמה של סופי" מאת אותו סופר, מעסיק הסופר את הקורא בעניינים פילוסופיים, אך עניינים אלה לא באים מכיוונו של מורה כי אם מכיוונו של אדם שמתפעל ולא מפסיק לתהות על קיומו שלו ושל הסובב אותו. בנוסף לקטע הפילוסופי מקבל הקורא סקירה היסטורית קצרה מפיו של מספר סיפורים מוכשר ביותר: האב. רעיון הסוליפסיזם משחק כאן תפקיד חשוב וממלא את הקורא בתהיות לגבי יכולותיו הוא ולגבי קיומו שלו. למזלנו יש לנו עסק עם ילד חריף ופיקח, ושתי דמויות עיקריות אלה (אב ובנו) בנויות כל כך טוב שקשה מאד לפקפק בקיומם. עד כדי כך הנאתי מן הקריאה הייתה גדולה שהחלטתי לפתוח בתחביב חדש: איסוף קלפי ג'וקר מכל חפיסת קלפים שתיקרה בדרכי. ובכלל, כל הטיול שלהם מנורבגיה דרומה ליוון מאד הזכיר לי מסלול שעשיתי אני, אבל גם אם לא עברתם מסלול זה, יספר לכם גורדר סיפורים בדרך שתרגישו כאילו אתם עצמכם עוברים אותו. לא תיארתי כלל את עולם הפנטזיה המתוק שנגלה לעיני הקורא בספר זה, מאחלת לכם שתיהנו ממנו ותטעמו אותו בעצמכם, הוא צבעוני מאד ומשכנע מאד, משאיר טעם של עוד וגורם לדמיין איך יראה סרט על פי ספר זה והאם יהפוך לקאלט. אבל בגדול: הקלפים חיים אי שם ויש להם חיים מאד מסודרים, מלבד לג'וקר. קבצים מצורפים:
|
|
בתגובה ל: נצל"ש: סקירות וביקורות שלי מפורטלים אחרים מאת: מוניקה![http://upload.wikimedia.org/wikipedia/he/thumb/9/97/Hotsky.jpg/357px-Hotsky.jpg]() סיימתי לקרוא את הספר, והוא לא השאיר אותי נפעמת. זה אמנם התחיל ממש טוב, מעניין, קצבי, ואז פתאום, כאילו נכנסה בסופר איזו תחושת דיכאון והוא נתן לה לסחוף אותו לאיזה ``חוף`` שבא לה. הסוף איכשהו הביא אקשן וסגר קצוות. ובכל זאת, מדובר במדע לא רע, רעיונות מענינים, עולם משכנע על סף אסון אקולוגי, ועבודת מחקר רפואית ביולוגית למען התאמת האדם לאקלים החדש הנכפה עליו, בגלל חטאי אבותיו (הדור שלנו מן הסתם). הספר מורכב ככל הנראה משלושה סיפורים קצרים אחרים. שניים מהם אני מכירה: * Blindsight - מילה שתורגמה לעברית ``ראייתסומא``. * Hot Sky השלישי, לדברי הסופר בפורום שלו ביאהו, איננו זכור לו איזה, ואני עדיין מקווה לשים עליו יד יום אחד. עם כל החומר של RS שאני צוברת בבית, זה עוד יכול לקרות. הסיפור Blindsight הופיע במספר אוספים (של RS, או מקבצי סיפורים קצרים מאת סופרים שונים). באחד האוספים, בהקדמה לסיפור, מספר RS שקיבל השראה מסיפורי מנגלה, בנוגע לאיש שנעשו בו ניסוים גנטיים (פרקש). לי אישית נראה שכל כך העסיק את הסופר הסיפור על מנגלה, אשר מותו כבש את החדשות בזמן כתיבת הסיפור, שהוא היה חייב לכתוב משהו שיביע כביכול את עמדתו של מנגלה. ישנו מספר מכובד של דמויות בספר, המעורבות כולן בעלילה. לכל אחת מניע אגואיסטי משלה. בידי כל אחת מן הדמויות ישנן החלטות גורליות מוסריות, ואין החלטה אחת ממש נקיה שהקורא מרגיש עמה שלם. אולי מצב של עולם על סף אסון, מוציא מהאדם תגובות כאלה. והנה העלילה בקווים כלליים: בעוד כמה מאות שנים יהיה בלתי אפשרי לחיות כאן. יהיו עולמות לוויינים, תאגידים כמעין מעצמות, שינוי חד במערך היבשות, המסת קרחונים, אוויר שלא ניתן לנשום, והתפתלות חייהם של כשבעה אנשים באווירה זו, בכדור הארץ ובלווינים סביבה. הרעיון, אולי המרכזי בספר, הוא התאמת האדם לאוויר המזוהם הפוקד את העולם, התאמה אשר תמציא אדם חדש. הספר שזור בדוגמאות של שינויים מרחיקי לכת בגוף האדם, מה שמעיד על קידמה רצינית ברפואה. בספר הזה, למרות שדמות הישראלי נראית שלילית במבט ראשון, עושה RS ``צדק`` לישראל שדווקא משגשגת ופורחת במצב אקולוגי זה, והיא בעצם מעצמה. אני לא מסכימה שאנחנו מתוארים רע שם. גם לא עינרון משורם. כולם, אבל כולם - מתוארים רע או טוב באותה המידה. חצי ספר עבר עלי בכייף. הרעיונות, הכתיבה. הוא כותב בצורה הרמונית ולא שוכח לתאר אף אחד ולהיכנס לנבכי נפשו של כל אחד ואחד, מה שמעיק לפעמים על הקריאה. והוא לא מצדד באף דמות באופן מיוחד. התאורים של האסון האקולוגי שפקד את כדור הארץ ממש מפחידים. הספר לא חותר לכיוון ברור. אולי בגלל שהוא חיבור של שלושה סיפורים (או יותר?) הוא כזה, אבל הדבק בין הסיפורים נעשה ממש טוב. הוא נותן תחושה של כניסה לחדר מרובע שווה צלעות כאשר בכל פינה נמצא שולחן זהה: הכל יפה ואיכותי אבל אתה לא ממש יודע איפה להתישב ולמה. הוא לא נראה לי מהמוצלחים שלו, אבל בהחלט מעניין, ובמיוחד אותנו, הישראלים, היהודים, וכל מי שאיכות הסביבה מענינת אותו. או כל מי שטפשותם של האנשים מענינת אותו. לינק לערך הספר בוויקיפדיה העברית
|
|
בתגובה ל: נצל"ש: סקירות וביקורות שלי מפורטלים אחרים מאת: מוניקהסיימתי לקרוא את הספר והיה לי קשה לקרוא את שלושים העמודים האחרונים. פשוט לא רציתי שייגמר. האם הספר פנטזיה או מד``ב או איך שכתוב על גב הספר science fantasy? בגדול, הספר עושה רושם של פנטזיה. פלנטה ענקית במושגים שלנו, ושמה מאג`יפור, ועליה פאונה ופלורה ייחודיים ומגוונים ותושבים מגזעים שונים ומגוונים מאד אף הם, שהגיעו לשם מכוכבי לכת אחרים. בני האדם הגיעו לפלנטה זו ארבעה עשר אלף שנים לפני התרחשות הסיפור, ועליה כבר חי גזע אחר. יש מכשפים לצד טכנולוגיה. הספר שופע רעיונות יפהפיים ומעניינים שנראה כאילו בושלו במוחו של הסופר ופרצו בפתאומיות החוצה לנייר, כמו ניצן קטן שנפתח פתאום לפרח נפלא וגדול מימדים. וזהו רק הרקע. הסיפור העיקרי מתחיל באיש צעיר ונינוח, אופטימי ונעים הליכות, שכבר בשיחות הראשונות המתקיימות הקורא וגם האיש הצעיר ששמו וולנטיין, למדים שאין לוולנטיין מושג מי הוא בעצם ומה היה בעברו. מאד ``זילאזני`` הייתי אומרת (תשעה נסיכים לאמבר, אדון האור). לא פלא שזילאזני כתב (מופיע בכריכה אחורית): A grand, picaresque tale … by one of the great storytellers of the century. בתרגום חופשי שלי: ``סיפור נפלא המתאר חיים הרפתקניים ונוכלים, מאת אחד ממספרי הסיפורים הגדולים של המאה``. סילברברג מכריח לדעתי את הקורא להפעיל את כל גלגלי המוח בקריאת חומר זה שלו. נראה כאילו הוא לא מפספס אף פרט ו-וולנטיין, בתור אחד שאינו יודע מי הוא, המגע שלו עם העולם מוליד אצלו פליאה והערכה וכן, אהבה לכל מה שסביב. הסיפור אט אט הופך למסעו של וולנטיין, אליו מתלווים טיפוסים מגזעים שונים, כולל אנחנו הקוראים :) אני אישית נדלקתי על אחת הדמויות שם, היא הצחיקה אותי כל פעם שאמרה או עשתה משהו. שלא כמו שאר ספרי סילברברג שתורגמו לעברית ספר זה שופע הומור ואופטימיות. ובקטעים מסוימים הוא מרגש מאד. אני לא מתכוונת להומור מטורף אלא להומור תמים ובריא, ולמרות שהספר מותח וקשה להניח אותו מהיד, המתח הזה ``ידידותי לקורא`` והוא לא הורג את הקורא. האמת שהכל צפוי יחסית, ובכל זאת הנאת הקריאה אינה נפגמת וכאן טמון היופי של הספר: הרפתקאות על גבי הרפתקאות והקשרים החבריים שנוצרים תוך כדי. אני רוצה להביע את התלהבותי מכתיבתו של סילברברג בשל יכולתו לתאר גזעים אחרים מבחינה חיצונית וגם פנימית, וגם, אין לי מושג מה הקטע שלו עם אוכל אבל אני חושבת שרק אצלו (לא רק בספר זה) קראתי כאלה תיאורים מושקעים על מאכלים ודברי שתייה למיניהם. כאילו הייתי במאג`יפור וטעמתי גם, וזה אפילו לא משהו שקיים בעולם המוכר לי. בשליש האחרון של הספר (506 עמודים) יש חלק קטן ששיעמם אותי. בעצם, הוא לא היה משעמם כלל, היו שם תאורי טבע וגיאוגרפיה שהעלו חיוך על פניי בגלל עושר הדמיון שהסופר הפגין שם, אבל כל כך רציתי להמשיך את המסע ולהגיע לשיא, שהברקס הזה טיפה הפריע לי. מכיוון שאני לא מעוניינת לתת ספויילרים אני לא נכנסת לעלילה, רוצה שתיהנו ממנה בעצמכם. מי מכם שקוראים באנגלית (או שפה אחרת), עשו מאמץ והשיגו ספר זה. קבצים מצורפים:
|
|
בתגובה ל: נצל"ש: סקירות וביקורות שלי מפורטלים אחרים מאת: מוניקהלדעתי התרגום הנכון של כותר הספר הוא "לחיות שוב" ולא "לחיות מחדש", מפני שיש לכך משמעות. מדובר ביכולת להקליט אישיות של אדם, ולאחר מות אותו אדם, לשתול את האישיות באדם אחר, חי. מה הרעיון שמאחורי זה? האמת היא שמדי פעם עצרתי את הקריאה ואמרתי לעצמי שזה מטורף מדי, כל כך הרבה סיבוכים יכולים להתרחש, וסילברברג בהחלט מביא חלק מהם בצורה הכי מציאותית ומשכנעת שניתן לדמיין. אבל גם אם זה מטורף מדי, אם תהיה אפשרות כזו, נראה לי שאנשים כן ינצלו אותה. יש בה יתרונות גדולים, לנשתל ולשתול. ומה טוב בהשתלת אישיות כזאת? קודם כל אלה שמקליטים את אישיותם מקווים פשוט לחיות שוב ושוב ושוב, בעצם מקווים לחיות לנצח, באמצעות גופותיהם של אחרים, ולחוות זמנים עתידיים. אלה ששותלים בהם את האישיות מחפשים דרך לקבל מאישיותם של אחרים, את מה שאין להם. למשל איש עסקים שרוצה שיהיה לו חוש אמנותי מפותח מבקש השתלה של פסל-אדריכל מאד מפורסם ומוערך, ואז ראייתו של המושתל מתרחבת ומתעשרת וזה תורם לו רבות בעסקים ובחיים בכלל. דוגמה אחרת: לזכות בחבר טוב, אם זה מצליח. עוד דוגמה: לדעת סודות למיניהם. כמובן שדבר זה קורה אך ורק בעולם המיליונרים ובייחוד למשועממים מביניהם, שעושים לפעמים קרקס שלם מזה, אפילו מחריד. בתחילת הספר נראה הרעיון די דומה למה שקרה לג'ון מלקוביץ' בסרט "להיות ג'ון מלקוביץ'". רק שכאן זה בהסכמה מראש, וההמשך, במקרה הגרוע, עשוי לתפוס כיוונים לא צפויים ולא רצויים. למשל, האישיות שנשתלת, ובכוונה אני אומרת אישיות ולא נשמה (במקור הספר: persona), יכולה להשתלט על מי שמקבל אותה ואז קרא לזה סילברברג לא פחות מאשר דיבוק (באנגלית dybbuk). אבל, גם לזה יש פתרון, רק שהנשתלים לא מעונינים תמיד בהסרה, הסברים משכנעים –> בספר. הספר שיעשעה אותי ברמות בשלושת הרבעים הראשונים שלו. העלילה מספרת על איש עסקים מאד עשיר בא בימים, מאד כוחני ונמרץ, יהודי מפולפל, נפטר, ואישיותו מחכה להשתלה. אנשים רבים על האישיות והאחראי על ההשתלה, שהוא מעין בודהיסט בעל דרג גבוה, חושש לשתול אותה מסיבה אחת מאד ברורה: אף נשתל לא יוכל להכניע בתוכו את אותו יהודי חריף אינטליגנטי ורב עוצמה. יש לשקול היטב מי יקבל את אותה אישיות. כשסיימתי לקרוא את הספר די התאכזבתי מהרבע האחרון. אני מניחה שציפיתי למשהו אחר. הקצב היה מהיר והיה לי קשה להניח את הספר. הפתרון בסוף פחות מצא חן בעיני, אך בהתיעצות עם אחרים שקראו, מסתבר שכן אהבו את הסוף והוא היה במקום. אינטריגות של עולם העשירים הנהוג בידי המשפחה היהודית של אותו איל הון מפולפול שנפטר, הופכות את הסיפור לטלנובלה מתוחכמת עם נגיעה של ספרי אגתה קריסטי לקראת הסוף, וחיפוש אחר פושע. אחשוב על הספר לא מעט, הוא העלה הרבה שאלות של "מה אם?", והתחלתי לחשוב על השתלת אישיות של בעל חיים בתוך בן אדם והפוך, בן אדם לתוך בעל חיים - ובטח נכתבו סיפורים כאלה. אני עדיין מתמוגגת מכך שמצאתי את הספר הזה בארגז של משומשים, תמורת עשרה שקלים. מציאה! קבצים מצורפים:
|
|
בתגובה ל: נצל"ש: סקירות וביקורות שלי מפורטלים אחרים מאת: מוניקה![http://upload.wikimedia.org/wikipedia/he/thumb/8/87/Mazebookcover.jpg/800px-Mazebookcover.jpg]() זהו ספר ישן שיצא לאור באנגלית ב-1969. כעבור 10 שנים הוא יצא לאור בארץ והיום לא מדפיסים אותו יותר, וזה חבל, כי למרות שנכתב לפני כ-40 שנים, הוא עדיין מחדש. (ישנן שמועות שייצא שוב לאור ב-2009) הספר עתידני ומשכנע והדבר היחיד, והפעוט, שמצאתי שאינו מתאים לחברה מתקדמת הוא התשובה שחברתו של הגיבור הראשי עונה לו, כאשר נשאלה למה קיצרה שיערותיה הארוכות: "זו זכותה של כל אישה". ואני מחייכת לעצמי, ברוב העולם המערבי אישה לא תענה כך היום. למזלי נתקלתי בספר בספריה העירונית (צירפתי כריכה קדמית+אחורית, הספר היה זקוק לכריכה חדשה וגם שרד אותה, הוא עטוף בניילון רואים :) ולאחר שקראתי אותו קניתי אותו ממוכר ספרים ישנים; יש לי כמה חברים שיצטרכו לקרוא ספר זה. בעוד אני אוספת חומר על הספר ורושמת לי נקודות לציון אני מגלה שהספר הושפע מסיפור מאת סופוקלס, בשם פילוקטטס, בו פילוקטטס בדרכו להשתתף במלחמת טרויה הוכש על ידי נחש, דבר שהשאיר אותו בייסורים תמידיים וגרם לפליטת ריח מצחין. לאור המצב, ננטש פילוקטטס על ידי אודיסאוס על האי למנוס. הסיפור מתרכז בתנאי התבודדות האדם ובניכור החברתי ומשתמש בכוחות פסיכולוגיים כמשל לפעולות גומלין בין בני אדם. אני רוצה לציין לשבח את התרגום של שלמה גונן, מה שמראה שישנם תרגומים ישנים טובים. אני לא זוכרת מי תרגם/ה את "נתיב ההתנגשות", גם של רוברט סילברברג (תורגם ב-1980 אם אני לא טועה) וגם שם נעשתה עבודת תרגום טובה מאד. בזמן קריאת הספר חברה שלי עזבה את הארץ לכמה שנים וכשסיפרתי לה מה אני קוראת באותו זמן, סיפרה לי כמה התלבטה בינה לבין עצמה אם לארוז את הספר ולקחת אותו לשם למרות שקראה אותו כבר. היא כמובן, ארזה אותו. להלן העלילה בקצרה: אדם חי לבדו על כוכב לכת מסתורי, הוא הגיע לשם מרצונו שלו, לאחר אכזבה קשה מצד האנושות. הוא חי בתוך מבוך שטרם הצליחו יצורים תבוניים לחדור אותו עד כה. הוא יחיד במינו, וכך גם המבוך. המבוך הוא מתקן ענקי מתוחזק להפליא, אך את לב המערכת, אין בכוחות הגיבור הראשי, או אחרים לפניו, לגלות ולהבין. הסיבה להגעתו לאי זה מרגשת, והיא גם הסיבה בגללה האנושות תנסה למצוא אותו, ולהשתמש בו למשימה אחרת. ממש כמו פילוקטטס של סופוקלס. אך החדירה למבוך בעיקבותיו של מילר גובה מחיר כבד. הזדהות הסופר עם הדמויות: לדעתי הזדהה סילברברג עם שלוש הדמויות הראשיות: מילר (המתבודד במבוך), בורדמן (ראש המשלחת, המבוגר מכולם בעל התפקידים כבדי המשקל במשא ומתן ומדינאות), ורולינס (הצעיר מכולם, התמים, ה"ירוק", זה שלא התקלקל עדיין). השיחות בין מילר לרולינס הצעיר הם כמו מאבקים פנימיים של אותו אדם שנמצא על סף אובדן התמימות והאמונה במטרה נעלה כלשהי. בורדמן, המבוגר, הערמומי, הינה דמות הסטנד-ביי לחיי היום יום, מי שהסופר יכול להיות כשאינו מתבודד מכל העולם וגם אינו תמים עוד. התיאורים המדעיים-עתידיים בספר הזה הם הכי יפים והכי מתקבלים על הדעת שקראתי עד כה בז'אנר זה. למשל: תוחלת החיים הצפויה היא כמאתיים שנים ומה שעוזר לגוף האדם לשמור על עצמו במצב טוב לאורך זמן שכזה הוא בעיקר התחברות האדם מתוך שינה למכונת-מחשב שמנקה את הגוף מרעלים, מזרמי חשמל לא רצויים, מכונה שמחדשת תאים. ומה שהכי אהבתי בהמצאה זו היא הדרך להעיר אדם השרוע בשינה ומחובר למכונה זו: מאחר ואסור לקטוע את תהליך החידוש יש לגרום להתעוררות טבעית ואיך לא אם לא ע"י פניה למחשב עצמו ובקשת כניסה למודעות הישן (חלומות הישן), פניה שתגרום לו להתעורר. ספוילר - סוף הסיפור: המשפט האחרון של הספר, שנאמר ע"י רולינס הצעיר והרך שעדיין מאמין במטרות נעלות, אני עדיין חושבת עליו אם הוא צודק או לא. רולינס אומר שמילר בחר לחזור למבוך למרות שנרפא ע"י היצורים התבוניים האחרים, מאותה הסיבה שנסע למבוך כשהיה חולה במחלה, ומאותה הסיבה שבגללה יצא לשליחות הראשונה אל תושבי הכוכב עם העצים הגבוהים דמויי הפטריה: מתוך אהבת האנושות. לינק לערך בוויקיפדיה
|
|
בתגובה ל: האיש במבוך - רוברט סילברברג מאת: מוניקה משחקי מחשב, ואולי בעיקר ל'דום' הקלאסי. השראה גדולה לכל התחום הזה אולי.
יש אגב עוד כמה ספרים בז'אנר, שעוסקים בגיבור ש'נדבק' במשהו זר, שמביא אותו להידחות מעל לחברה האנושית ולבלות את זמנו במקום נידח, בד"כ בהתמודדות מול משהו חייזרי. הסיפור בד"כ מסתיים כאשר הוא מגיע למסקנה שהאשמה אינה בו, או כאשר האנושות מקבלת אותו, אחרי שהוכיח שהוא ראוי.
'למות באיטלבאר' ו'אי המתים' גם בנויים על העיקרון הזה, 'פני מועדות לכוכבים' ועוד כמה.
|
|
|
 |
מאמרי הקהילה
.jpg) |
ינקי מקונטיקט בחצר המלך ארתור / מארק טוויין - חוות דעת מאת סיגליתי
זהו ספר נהדר אחד המענגים שקראתי מזה זמן מה, גם אם נראה שנהניתי מהספרים האחרונים שקראתי, הספר הזה שמר לי כנראה הנאה מיוחדת.
14/9/2009
|
 |
סטרוגנזה - עיר המסכות / מרי הופמן - סקירה מאת סיגליתי
במסווה של גלימות קטיפה ומסיכות, הסופרת אורגת עלילה של שלטון, תככים, מזימות, בגידה, כישוף ואהבה, בשילוב אחת המשפחות הידועות ביותר במאה ה-16.
20/8/2009
|
 |
גילדת הקוסמים מאת טרודי קנבן - חוות דעת של טרישנמרנדו קפטה
הספר הזכיר לי הרבה נריטיבים דומים ומשתמש בכל הקלישאות שאפשר.
הסיפור מתרחש בעיר המזכירה את ימי הביניים באירופה.
15/8/2009
|
 |
צייר המלחמות מאת אור גראור - חוות דעת של מוניקה
קול שונה: מעין הימצאות בו זמנית בשני עולמות, כאילו רגלי הקורא נמצאות אחת בעולם מציאותי והשניה בעולם דמיוני, הקרקע אינה יציבה, והמוח מגשר בין העולמות השונים
30/7/2009
|
.jpg) |
חרש החורף מאת טרי פרצ'ט - סקירה מאת סיגליתי
חרש החורף הוא הספר השלישי בסדרה ומסתבר שגם האחרון. בספר זה טיפאני כבר בת שלוש עשרה, היא ממשיכה את התמחותה במכשפנות אצל מכשפה זקנה וותיקה מאד, אשר לוקחת אותה לצפות בריקוד של רוח החורף עם גבירת הקיץ.
13/6/2009
|
.jpg) |
לב של דיו מאת קורנליה פונקה - סקירה מאת סיגליתי
דמיינו שהדמויות היו מתממשות לנגד עיניכם בזמן הקריאה. את מי הייתם רוצים לפגוש לו הייתם יכולים לבחור?
11/5/2009
|
.jpg) |
הבריון של ארצ'ר מאת דיאנה ווין ג'ונס - ביקורת מאת סיגליתי
ספר ילדים חביב מאד, המון הומור וסיטואציות מצחיקות, דמויות צבעוניות, וכך גם החפצים. התרחשות האירועים בו מהירה וקצבית, ולקראת סוף הספר הקצב מתגבר.
1/5/2009
|
.jpg) |
Sirius מאת Olaf Stapledon - סקירה וחוות דעת מאת מוניקה
סיריוס הינו כלב משובח חצי בן אדם, יצירתו של מדען שגידל אותו בעזרת אשתו, כאח תאום לבתם פלאקסי. זהו ספר על היחסים החזקים, האהבה והפער בין השניים, ועל הטוהר שנאלץ להתמודד עם עולם לא קל.
30/4/2009
|
 |
פרסי ג'קסון וקיללת הטיטאן מאת ריק ריירדן - סקירה וחוות דעת מאת סיגליתי
הספר השני בסדרה היה קצת חלש בעיני, אבל הספר הזה פשוט מצויין.
28/4/2009
|
 |
ג'ונתן סטריינג' ומר נורל - סקירה וביקורת מאת סיגליתי
הסיפור מתרחש באנגליה של המאה ה - 19 במהלך המלחמה מול נפוליאון. המלך ג'ורג' מטורף לגמרי וקסם אמיתי לא נראה בארץ מזה מאות בשנים, כאשר המלך העורב שלט בשלושת הממלכות.
15/4/2009
|
 |
ארץ פלאות קשוחה - ביקורת מאת טרישנמרנדו-קפטה
ספר זה הוא מעין ספר סייבר פאנקי בתוספת מסעות מוחיים.
14/4/2009
|
 |
מגן הלהט - ביקורת מאת פנריר
לאחר שמצאו את כפפת הזעם, מגלים הוגו וחבריו שישנם עוד שני חפצים שניתנו למלאכים למשמרת על ידי האלים, בסופן של מלחמות האלים – כפפת הזעם, מגן הלהט (מכאן השם), ושרביט החרון.
14/4/2009
|
 |
פרחי הריק - ביקורת מאת hungarfield
פרחי ריק הזכיר לי טיפה את בהתחלה את אלמוות בע"מ, אבל די מהר רואים שזה לא הכיוון, ומתחילים לגלוש בסלאלום למתקדמים שסוואנוויק מציג לנו.
14/4/2009
|
 |
הידרומניה - ביקורת מאת מוניקה
ספר מד"ב סייבר פאנק ישראלי טהור, אם כי, בתוך תוכי אני מרשה לעצמי להגדיר את הספר כספר מתח-בלשי על רקע עתידני של ישראל בת ה-120.
14/4/2009
|
 |
רוברט סילברברג - ביקורות מאת מוניקה
מקבץ לינקים לביקורות וחוות דעת של מוניקה, לספרים מאת רוברט סילברברג.
14/4/2009
|
 |
מישורי הטבח - ביקורת מאת פנריר
העלילה מתחילה בדיוק במקום שבו מסתיים הספר השני, מספר ימים לאחר מכן, מיד אל תוך מאבק הכוחות והמלחמה המתנהלת ברחבי יבשת פולריאן, בין צבאותיו של גילהר לבין שאר הממלכות, אשר ניצבות כל אחת לבדה כנגדו.
14/4/2009
|
 |
תחית האגדות - ביקורת מאת פנריר
ממליץ לכל אוהבי הפנטסיה בארץ, גם אלה שלא אוהבים פנטסיה נוסחאתית. בנוסף, אשמח לראות עוד יצירות של הסופר הזה, שנכתבו בתקופה יותר מאוחרת בחייו.
14/4/2009
|
 |
ג'ונתן סטריינג ומר נורל - ביקורת מאת רביב מ
הספר מומלץ למי שאוהב פנטזיה אנגלית ואין לו רתיעה מספרים ארוכים. הכתיבה מרשימה מאוד והתרגום מוצלח, אבל למרות זאת חיכיתי לא מעט פעמים שיקרה משהו, שתהיה איזו תפנית, שיהיה משהו שירגש אותי או ימתח אותי, וזה לא קרה מספיק.
14/4/2009
|
 |
סוד הקלפים - ביקורת מאת מוניקה
הקלפים חיים אי שם ויש להם חיים מאד מסודרים, מלבד לג'וקר.
15/4/2009
|
|