ג'אז יהודי בשואה פורסם לפני
2726 ימים
מאת שי ברנר
סה"כ תגובות: 17
תגובה אחרונה לפני: 2717 ימים
ב-28 בספטמבר 1944, נשלחו נגני תזמורת הג'אז היהודים של מחנה הריכוז טריזינשטאט, 'הגטו סווינגרס', למחנה ההשמדה אושוויץ. נגן הסקסופון והקלרינט פריץ וייס נספה בתאי הגזים. יום מותו היה גם יום הולדתו ה-25. כותב מייקל זוורין בספרו סווינג תחת משטר הנאצים: ''פריץ וייס האהוב והכישרוני שלנו. אחד מנגני הג'אז הטובים ביותר שידעה אירופה אי פעם''. 70 שנה אח"כ, מקים שי ברנר הרכב סווינג דומה להרכב שהקים וייס במחנה הריכוז. נגני ההרכב מלקטים את שארית ההקלטות הנדירות שנשתמרו מעיבודי הג'אז של וייס מ-1940/1, ובונים מחדש מופע ייחודי ומרגש.
28 לספטמבר,2013, תשע בערב, מרכז למוסיקה ע"ש פליציה בלומנטל, ביאליק 26, ת"א. כרטיסים בהנחה ברכישה מוקדמת לחברי הפורום - 40 ש"ח בלבד. בטלפון - 03-6201185.
ב-28 בספטמבר 1944, נשלחו נגני תזמורת הג'אז היהודים של מחנה הריכוז טריזינשטאט, 'הגטו סווינגרס', למחנה ההשמדה אושוויץ. נגן הסקסופון והקלרינט פריץ וייס נספה בתאי הגזים. יום מותו היה גם יום הולדתו ה-25. כותב מייקל זוורין בספרו סווינג תחת משטר הנאצים: ''פריץ וייס האהוב והכישרוני שלנו. אחד מנגני הג'אז הטובים ביותר שידעה אירופה אי פעם''. 70 שנה אח"כ, מקים שי ברנר הרכב סווינג דומה להרכב שהקים וייס במחנה הריכוז. נגני ההרכב מלקטים את שארית ההקלטות הנדירות שנשתמרו מעיבודי הג'אז של וייס מ-1940/1, ובונים מחדש מופע ייחודי ומרגש.
28 לספטמבר,2013, תשע בערב, מרכז למוסיקה ע"ש פליציה בלומנטל, ביאליק 26, ת"א. כרטיסים בהנחה ברכישה מוקדמת לחברי הפורום - 40 ש"ח בלבד. בטלפון - 03-6201185.
אנחנו לא מפסיקים לשחק כי אנחנו מתבגרים. אנחנו מתבגרים כי אנחנו מפסיקים לשחק. (ג'ורג' ברנרד שואו, 1856-1950)
בתגובה ל: כל הכבוד שי. פרוייקט חשוב. אגיע לראותכם. מאת: ארנון גלבוע 1. ג'אז. 2. שואה.
בתגובה ל: ג'אז יהודי בשואה מאת: שי ברנר נשתדל לבוא. אפשר לפרט קצת יותר כיצד וכמה הקלטות/תיעוד של מה שההרכב הזה ניגן השתמרו?
בתגובה ל: כל הכבוד - פרויקט חשוב מאין כמוהו מאת: free-man מדובר ב-26 קטעים שהוקלטו על ידי תזמורת הג'אז של אמיל לודוויק על פי עיבודיו של פריץ וייס, בשנים 1940-41. ההקלטות יצאו לאור על ידי המוזיאון היהודי בפראג בדיסק נקרא In Defiance of Fate
בתגובה ל: ג'אז יהודי בשואה מאת: שי ברנר אולם פליציה בלומנטל היה מלא באופן מפתיע ומרגש! זה היה מופע אקוסטי עם הגברה מינימלית הכרחית של הבס והגיטרה. אני שופט את ההופעה דרך משקפיים ואוזניים אחרות מאשר בדר"כ. סווינג זה לא הסגנון "שלי". הגענו בראש ובראשונה כדי לתמוך ולהביע הזדהות עם פרויקט ההנצחה המדהים הזה. לדעתי אין הנצחה טובה מזו. אך חרף החששות מהסווינג, ממש נהננו. ההרכב היה מגובש (לא נזקק לתווים) והרים הופעה של למעלה משעה וחצי שזרמה נהדר. אני חושב שזה פרויקט שחייב לרוץ בארץ בפסטיבלים, אולי גם בבתי ספר תיכוניים. לא מצליח להבין איך זה לא קרה עד כה. מצורף לינק מכתבה של בן שלו טרם המופע (משום מה לא ראיתי אותה בעיתון המודפס).
בתגובה ל: ג'אז יהודי בשואה מאת: שי ברנר למרות שאני מתעניין בג'אז שנוגן / הוקלט תחת השלטון הנאצי, רוב התוצרת המזרח ארופית שהכרתי עד אתמול, היה סווינג פושר, סנטימנטלי ונמרח שלפחות באוזני לא "מספק את הסחורה"...
החלטתי להגיע למרות זאת בגלל שהנושא בכל זאת מעניין אותי ובגלל ניצן שהזמין אותי...
אין לי מושג איך נשמעו פריץ וייס ואמיל לודביג במקור (אני מת לשמוע את הדיסק ואשים עליו יד בהזדמנות...) אבל מה שנוגן אתמול לא היה מבייש את סטוריויל לפני שנסגרה!!!
שוב אין לי דרך כרגע לדעת אם המקור יותר סווינגי או לא, אבל מה ששמעתי אתמול היה דיקסילנד מעולה (ויכול להיות שטוב שכך כי כך היה נטול שמאלץ!).
הסקסטט עבד יופי ביחד, כמעט כולם נגנו ללא תווים והיה לי תענוג לראות ולשמוע את מורטון קם שהשתלב בצורה מושלמת עם ברנר.
בקטנה (מאוד בקטנה) היה אולי מעניין לשמוע את ההרכב הזה עם חצוצרה...
בתגובה ל: ת'אמת די חששתי מהמופע הזה... מאת: danielfa Marek Boym about our performance yesterday:
''Have you heard of Fritz Weiss? OK, neither have I, until on the 26th, when I received a notice about tonight's "Tribute to Fritz Weiss." Fritz Weiss turned out to have been a Czech Jewish jazz musician, who played in Prague; after the German conquest Jews were not allowed to play, but he still arranged for the Emil Ludwig Orchestra. Eventually he was sent to Theresienstadt, where he organized a swing band, referred to as the Ghetto Swingers. On September 27, 1944, A Red Cross delegation visited Teresienstadt. The Germans put a show for them in order to prove they treated Jews humanly. Among those appearing were the Ghetto Swingers. On the 28th the Germans sent them all to Auschwitz, where Fritz Weiss was gassed on the same date - his 25th birthday.
The band played extremely well to a full hall (as far as I could tell, there was one free seat only!). I have not seen the hall so full in a long time. Mr. Brenner is a swinger! True, from time to time he lapses into bebop phrase but not too much. He played some unaccompanied solo introduction, and often swung so hard that it sounded as if the rhythm section were superfluous. The programme included standards (Summertime, Sweet Georgia Brown, etc.), played based on the arrangements of the Emil/Weiss Orchestra, Czech songs played by that orchestra, numbers composed and/or arranged by Fritz Weiss for either Emil Ludwig or the Ghetto Swingers, and a song written in honor of Fritz Weiss. Good solos abounded - Merton Cahm (a veteran of the Israeli jazz scene) and Ori Ben-Zvi are both excellent musicians, so is the pianist Asaf Finkelstein. Leon Habib is really my kind of drummer- unobtrusive, quiet, swinging, and a real accompanist Small wonder he is in demand for accompanying singers. The bassist Kostia Adelkind provides just the kind of basis I expect of a bass player. If there are more shows, I hope to be able to go again.'' Cheers Marek Boym
בתגובה ל: ג'אז יהודי בשואה מאת: שי ברנר שיר צ'כי בשם Delka Cesta , אם איני טועה , שעובד לג'אז ע"י פריץ וייס. מתנצל על איכות הוידאו החובבנית.